iswinoujscie.pl • Poniedziałek [12.05.2025, 08:42:13] • zachodniopomorskie
Startuje przetarg na budowę obwodnicy Mierzyna w ciągu DK10

fot. GDDKiA O/Szczecin
Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wysłaliśmy ogłoszenie o przetargu na budowę obwodnicy Mierzyna w ciągu DK10 o długości 4,6 km. Jest to wspólna inwestycja GDDKiA i Miasta Szczecin. Nowa droga zapewni odpowiedni dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6, która obecnie również jest w trakcie przetargu. We wtorek (13 maja) dokumentacja postępowania przetargowego zostanie opublikowana na platformie zakupowej GDDKiA.
- Obwodnica Mierzyna będzie kluczowym połączeniem Szczecina z Zachodnią Obwodnicą miasta w ciągu S6. Dzięki tej inwestycji również tranzyt z drogi krajowej nr 10 ominie zakorkowany w godzinach szczytu Mierzyn. Wspólna realizacja tej inwestycji przez GDDKiA i Miasto Szczecin to wręcz modelowy przykład współpracy rządu i samorządu przy inwestycjach infrastrukturalnych – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

fot. GDDKiA O/Szczecin
Wspólna inwestycja GDDKiA i samorządu
Nowa droga w połowie będzie przebiegała na terenie Szczecina, gdzie drogami zarządza Prezydent Miasta. W związku z tym inwestycja musi być prowadzona wspólnie przez GDDKiA i samorząd. W 2022 r. podpisaliśmy porozumienie dotyczące prac przygotowawczych. W oparciu o nie został przygotowany projekt budowlany. Dokumentacja dla drogi była gotowa w ubiegłym roku, co pozwoliło na rozpoczęcie procedury uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

fot. GDDKiA O/Szczecin
Na początku tego roku podpisaliśmy z Miastem Szczecin porozumienie obejmujące etap robót budowlanych. Każda ze stron będzie ponosiła koszty prac na swoim terenie.
W marcu tego roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID zarówno na odcinki GDDKiA, jak i te miejskie. Tym samym ostatecznie zatwierdzono rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości. Szczegółowe informacje dotyczące procedur związanych z nieruchomościami przejmowanymi pod drogę można znaleźć na naszej stronie internetowej.
Inwestycja będzie realizowana w systemie Buduj. Roboty będą mogły ruszyć wkrótce po podpisaniu umowy z wykonawcą, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku. Zakończenie inwestycji planujemy w 2028 r.

fot. GDDKiA O/Szczecin
Dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z ZOS powstanie węzeł Szczecin Zachód, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.
Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do ekspresowej obwodnicy Szczecina.

fot. GDDKiA O/Szczecin
Początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 m, to teren Miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Szczecin Zachód (Dołuje). Za ten ostatni fragment odpowiada GDDKiA.

fot. GDDKiA O/Szczecin
Mateusz Grzeszczuk
Główny Specjalista
Pion Dyrektora Oddziału
Stanowisko ds. Komunikacji Społecznej