POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [15.11.2025, 19:12:42] • Świnoujście

Terminal kontenerowy. Po konferencjach - natychmiastowa akcja ankieterów. Zbieżność przypadkowa czy element szerszej strategii?

Terminal kontenerowy. Po konferencjach - natychmiastowa akcja ankieterów. Zbieżność przypadkowa czy element szerszej strategii?

fot. iswinoujscie.pl

W ciągu ostatnich dni wydarzyło się coś, co trudno nazwać przypadkiem. Najpierw rządowa konferencja w Szczecinie, na której zaprezentowano całkowicie nową, znacznie większą koncepcję terminala kontenerowego w Świnoujściu - bez wcześniejszych zapowiedzi, bez konsultacji, bez przedstawienia aktualnych analiz ekonomicznych i środowiskowych.

Kilka dni później - konferencja na wysokości plaży Przytór (Prawobrzeże) z udziałem Prezydent Świnoujścia Joanny Agatowskiej i Burmistrza Międzyzdrojów Mateusza Bobka oraz Mieszkańców. To tam publicznie przedstawiono skalę zmian i konsekwencje nowego projektu. Zobacz film!



Jeszcze zanim mieszkańcy zdążyli obejrzeć 40-minutową konferencję, przemyśleć tę wiedzę, porozmawiać - dwa dni później na ulicach miasta pojawili się ankieterzy. W żółtych kamizelkach, z formularzami. Mieszkańcy szybko zauważyli, że pytania, które zadają, brzmią znajomo - ponownie dotyczą budowy terminala kontenerowego. Co więcej, oprócz pytania o samo poparcie dla inwestycji, ankieterzy starają się również ustalić, jakie korzyści i zalety mieszkańcy widzą w realizacji tak dużego projektu.

Czy to rzeczywiście tylko badanie opinii? Czy raczej szybkie budowanie narracji?

Nikt nie kwestionuje, że badania społeczne są potrzebne.
Ale tempo i sposób, w jaki pojawiły się ankiety po ostatniej konferencji, rodzi poważne pytania:

🔴 Dlaczego badanie rozpoczęło się natychmiast po ostatniej konferencji z plaży?
🔴 Dlaczego prowadzi się je, zanim mieszkańcy zdążyli dokładnie zapoznać się z faktami przedstawionymi przez samorządy?
🔴 Dlaczego ankieterzy - podobnie jak wcześniej - pojawiają się głównie na lewobrzeżu, a nie tam, gdzie inwestycja będzie miała największy wpływ, czyli na Warszowie i Przytorze?

To nie są oskarżenia.
To są zasadne pytania, które wynikają z obserwacji faktów i zbieżności czasowych.

Terminal kontenerowy. Po konferencjach - natychmiastowa akcja ankieterów. Zbieżność przypadkowa czy element szerszej strategii?

fot. iswinoujscie.pl

Nowy projekt, nowe zagrożenia, brak nowych analiz

W Szczecinie ogłosili, że:
stary projekt „małego terminala” na 70 hektarach ma zwrot po… 158 latach, dlatego inwestycja straciła sens, więc zaproponowano projekt o niemal trzykrotnie większej powierzchni - 186 hektarów, tworzący konstrukcję w kształcie masywnej litery „L” na wodzie, z dodatkowymi stanowiskami, bez wcześniejszego falochronu osłonowego przepuszczającego wodę, zmieniającymi całkowicie oddziaływanie na środowisko.

To nie jest „kosmetyczna korekta”. To jest nowy większy terminal.

A do nowego terminala - brakuje:
nowych analiz środowiskowych,
nowych analiz hydrologicznych,
nowych analiz wpływu na turystykę,
nowych analiz dotyczących hałasu, wibracji i transportu,
nowych konsultacji z samorządami i mieszkańcami.

Projekt powiększono, a analizy pozostały te same.
To jest fakt, nie opinia.

Port zapowiada tysiące ciężarówek i składów kolejowych miesięcznie.
Miasto - żadnych rekompensat. Sam port deklaruje zaledwie 1 milion złotych rocznie dla Świnoujścia.

Dla porównania: gazoport płaci 60 milionów rocznie.
Różnica jest nie do obrony.

Nowy terminal w kształcie masywnej litery „L” może wpływać:
na prądy przybrzeżne,
na erozję plaż,
na kierunek falowania,
na sedymentację,
na jakość wody.

A nie ma żadnych nowych badań, które by to potwierdzały lub wykluczały. Kolosalne koszty pogłębiania toru wodnego.
Mówimy o około 70 kilometrach toru, który trzeba utrzymywać w głębi umożliwiającej wpływanie największym kontenerowcom.

Przy Gdańsku nie trzeba – tam natura zrobiła swoje.

Dlaczego więc Świnoujście miałoby być miejscem tak potężnej i kosztownej ingerencji?

Terminal kontenerowy. Po konferencjach - natychmiastowa akcja ankieterów. Zbieżność przypadkowa czy element szerszej strategii?

fot. iswinoujscie.pl

Jeśli taka inwestycja ma powstać - nie może powstać, kosztem ludzi. O tym mówiła konferencja na plaży. O to walczą samorządy. Tego domagają się Mieszkańcy.

Zanim ktoś zabierze:
plażę,
las,
przestrzeń rekreacyjną,
tranzyt turystyczny,
codzienny komfort życia,
to MUSI najpierw:
rozmawiać,
przedstawiać analizy,
przygotować rekompensaty,
planować drogi,
zabezpieczyć interes miasta i gmin ościennych.

Dlaczego więc ankieterzy ruszyli od razu?
Nie przesądzamy intencji.
Nie twierdzimy, kto jest zleceniodawcą.

Ale fakty mówią same za siebie:
✖ ankieterzy pojawiają się dwa dni po konferencji władz miasta,
✖ z pytaniami o „zauważane korzyści”,
✖ głównie w rejonach najmniej obciążonych inwestycją,
✖ przy powiększeniu projektu trzykrotnie,
✖ bez nowych analiz,
✖ bez nowych konsultacji.

To nie wygląda na neutralny sondaż.
To wygląda na wyprzedzanie nastrojów.
Na budowanie narracji, zanim mieszkańcy poznają pełną prawdę.

I to jest niebezpieczne.
Bo prowadzi do sytuacji, w której:
mieszkańców pyta się o zdanie nie po to, aby ich wysłuchać, ale po to, aby przedstawić ich jako zwolenników projektu, o którym nie zostali rzetelnie poinformowani.

I to właśnie trzeba mówić głośno:
🔵 Tu nie chodzi o Niemcy
🔵 Tu chodzi o sposób traktowania mieszkańców miasta, którego przyszłość się przesądza.
🔵 Tu chodzi o brak rozmowy, brak danych, brak transparentności.
🔵 Tu chodzi o konsekwentne zabieranie terenów - centymetr po centymetrze.
🔵 Tu chodzi o to, że ktoś próbuje działać szybko, zanim opinia publiczna zdąży zrozumieć, co naprawdę się dzieje.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 21, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-21 z 21

Gość • Sobota [15.11.2025, 23:24:14] • [IP: 176.221.124.***]

Wypier... ć z tym portem kontenerowym budowć na Lewobrzeżu Świnoujścia bo tak mieszkańcy tej strony chcą go bardzo...

Gość • Sobota [15.11.2025, 23:22:11] • [IP: 176.221.124.***]

Wypier... ć z tym portem kontenerowym budowć na Lewobrzeżu Świnoujścia bo tak muds

Gość • Sobota [15.11.2025, 22:48:44] • [IP: 37.30.40.**]

Czytam te komentarze i widzę że niektórzy świnoujścianie dadzą się wydymać bez mydła. Zamiast ugrać coś wielkiego w zamian. A można było dać im kilka propozycji. Pociągnąć słodką super wodę z okolic Kądrobka! Warunek 3 pas na dwupasmówce do Szczecina, bo dlaczego mamy z tego tytułu cierpieć i znów się miotać w tłumie tirów! A może druga nitka tunelu, bo jak w tej coś się tylko dzieje jest od razu klapa! Myślcie może jeszcze coś innego, tyle mamy mądrych głów w tym mieście. Nie dajcie się dymać!

Gość • Sobota [15.11.2025, 22:33:51] • [IP: 37.248.221.**]

budować, a weganie i ekopomyleńcy niech wezmą stoperan

Gość • Sobota [15.11.2025, 22:27:08] • [IP: 104.28.114.**]

Budować!!

Gość • Sobota [15.11.2025, 21:54:49] • [IP: 91.94.23.***]

Bezczelny jest ten prezes portu, ciekawe jego pochodzenie, kolejny as

Gość • Sobota [15.11.2025, 21:40:23] • [IP: 176.221.125.**]

CD tu piszą że nam wystarczy Gdańsk czy Gdynia ale jak stanie się katastrofa to tylko my mamy szansę na szybkie przyjęcie pomocy o ile nadejdzie gdyż tamte porty są w zasięgu obwodu rosyjskiego który szybko zniszczy wszystko są my przy odpowiedniej obronie i tej odrobinie czasu wynikającego z odległości mamy szansę. I to powinno władzom tego miasta być na sercu w pierwszej kolejności mamy tuż za zagranicą bombę w postaci wyłączonej ale aktywnej elektrowni atomowej i mamy niechętnego do pomocy sąsiada gdyż nie łudzimy się że oni nam pomogą patrząc co się teraz w czasie pokoju wyrabia w zaciszach gabinetów

MAX VON SYDOF • Sobota [15.11.2025, 21:35:50] • [IP: 37.248.178.***]

Budować i jeszcze raz budować port kontenerowy, nie patrzeć na oszołomów sprzeciwiających się budowie terminala.. P co wam plaża, kąpać się możecie pod prysznicami lub w wannach. Żłopać piwsko i alkohole wyskokowe w tym pobierać tanią dyktę z marketów spożywać możecie w krzaczorach których na Warszowie jest pod dostatkiem.. I co wam więcej potrzeba do życia w tej zapyziałej mieścinie. Tutaj tylko szwabisko i jego ojro jest tolerowane.

Gość • Sobota [15.11.2025, 21:33:57] • [IP: 37.47.179.**]

Budować, oczywiście. Tereny portowe są dla portu. Gdzie ma się świnoujski port rozwijać? Na wyspie Uznam?

Gość • Sobota [15.11.2025, 21:32:55] • [IP: 176.221.125.**]

Przemysł wszędzie na świecie jest motorem wszystkiego tylko nie u nas gdyż świat zlikwidował praktycznie u nas przemysł a jak próbujemy się podnieść to co niektórym wydaje się że mają wszystkie rozumu świata i rządzą. To miasto zostało zbudowane do tej postaci właśnie przez przemysł a turystyka próbowała zniszczyć to wszystko. W latach największego rozkwitu turystyki czyli lata 70 te gdy polski robotnik w ramach wypoczynku miał zaoferowane prawie darmowe wczasy nad morzem to korzystał z tego powodując u nas kłopoty z aprowizacja woda komunikacją czyli wszystkim. To się nie wróci a turystyka w dzisiejszym wydaniu to zarobek tylko i wyłącznie dużych sieci zagranicznych hoteli i biur podróży a reszta to mydlenie oczu i co do stosunku sąsiadów na temat naszego przemysłu to pozostawię domyślnie dla czytelnika Sami widzimy co brak przemysłu zrobił z wyspą Usedom, zakonserwował tamte miejscowości tak jak powstały za cesarza. Czy u nas tak będzie bez portu jaki ma powstać?

Detektyw • Sobota [15.11.2025, 21:32:54] • [IP: 213.155.174.***]

Tak, to ewidentny spisek elit. Tu nie ma przypadków, ktoś ma jakieś ukryte zamiary. Poza tym to było 15 listopada. Przypadek? Nie sądzę! Rok temu też dziwni ludzie w kamizelkach chodzili po naszym mieście i zadawali pytania. Strach się bać, co będzie za rok 15 listopada!

Gość • Sobota [15.11.2025, 21:11:43] • [IP: 176.221.125.***]

Ciekawe jaka będzie wdzięczności Niemców za zablokowanie budowy portu

Gość • Sobota [15.11.2025, 21:07:31] • [IP: 178.238.247.***]

zdecydowane NIE dla terminala

Gość • Sobota [15.11.2025, 21:00:57] • [IP: 185.210.36.***]

bUDOWAC TERMINAL bUDOWAC...jAKIS TROLL MOWI ZE JESTESMY NA POZIOMIE sZWAJCARII..My jestesmy przez ostatnie dwa lata na poziomie MONGOLI.

Gość • Sobota [15.11.2025, 20:51:22] • [IP: 37.47.204.*]

Jestem 100% za portem kontenerowym, taki port to rozwój regionu i naszego kraju, pewno są hejterzy którzy inaczej to widzą ale tak to już jest.

Gość • Sobota [15.11.2025, 20:43:28] • [IP: 66.108.230.**]

Budowac I niemca olac

Gość • Sobota [15.11.2025, 20:37:22] • [IP: 185.210.36.**]

Już GAZOPORT miał przynieść miastu pieniądze dosłownie na wszystko. Okazało się że NIE. Koło Gazoportu osiedliła się za to ukraińska firma po cichu wspierana przez władze. Mieszkańcy NIC z tego nie mają. Port kontenerowy to zabójstwo KURORTU jakim było i jeszcze jest Świnoujście. Korzyści są tak wątpliwe jak z tego wiercenia naprzeciw plaży w poszukiwaniu ropy i gazu. Jak ktoś chce zobaczyć jak wygląda plaża jako sąsiadka portu to niech przejedzie się do Trójmiasta.

Gość • Sobota [15.11.2025, 20:26:47] • [IP: 188.65.37.**]

budowac, miejsca pracy beda, inaczej same chrupki zostana w ZSW

Gość • Sobota [15.11.2025, 20:12:39] • [IP: 213.155.174.***]

Budować terminal.

Gość • Sobota [15.11.2025, 19:41:16] • [IP: 176.4.9.***]

super kompetentna i prawdziwa analiza sytuacji..artykul przygotowany rewelacyjnie pokazujacy wszystkie aspekty sprawy budowy portu kontenerowego-pokazuje pelna manipulacje spoleczenstwa przez przyszlych inwestorow.jak sie odezwa glosy, , ze to dobra inwestycja dla kraju , , to uwazam tez za propagande ..Polska wyprzedza Szwajcarje w na globalnym poziomie rozwoju. . wiec taka niszczaca Polskie srodowisko inwestycja jest tutaj nikomu nie potrzebna ani lokalnie ani dla kraju. za 25 lat poziom sie podniesie wod Baltyku tak ze moze nie byc Swinoujscia i co wtedy z takim portem. ..co powiedza wtedy nasze wnuki. ..zastanowmy sie wszyscy..

Gość • Sobota [15.11.2025, 19:16:51] • [IP: 93.159.42.***]

TERMINAL, BUDOWAĆ

Oglądasz 1-21 z 21
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W kolejnych tygodniach tunel będzie również wyłączany z ruchu w następujących terminach: - 14/15 listopada 2025 - 21/22 listopada 2025 - 28/29 listopada 2025 - 05/06 grudnia 2025 - 12/13 grudnia 2025 - 19/20 grudnia 2025. ■ W Albi, we Francji, odbyły się Mistrzostwa Świata w biegu 24-godzinnym - Karolina Romańska: 201,293 km (oficjalny scratch), 174. open, 5. wśród Polek ■ Przejedziemy całą S3! Dwujezdniowa ekspresówka od Świnoujścia aż do granicy z Czechami! ■ W niedzielę 26 października 2025 r., o godzinie 11.45 z Placu Mickiewicza wystartuje Masa Krytyczna - Świnoujście na Rowery. Organizatorami wydarzenia są Urząd Miasta Świnoujście oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz". Rowerowy przejazd po mieście odbędzie się po raz 24. Trasa dostępna jest na załączonej mapie. Rowerzyści będą mieli do pokonania dystans o długości ok. 3,5 km. Przewidywany czas przejazdu wyniesie około 30 minut ■