Natomiast spadły średnie ceny, zarówno w przypadku aut benzynowych, jak i diesli. W 2025 roku za samochód z silnikiem benzynowym, którego średni wiek wynosił 11 lat, płacono średnio 48 229 zł, czyli o 2 696 zł mniej niż w 2024 roku (50 925 zł). Jeszcze większy spadek średniej ceny zanotowały używane samochody z silnikiem wysokoprężnym, ponieważ za auto także w wieku 11 lat, płacono w 2025 roku średnio 44 033 zł, co oznacza 3 813 zł mniej niż rok wcześniej (47 846 zł).
„Rosnące zainteresowanie samochodami z silnikami benzynowymi na rynku wtórnym jest wyraźnie widoczne także w naszych centrach AAA AUTO w Polsce. W tym roku auta benzynowe stanowią ponad 56% sprzedaży. Jednocześnie, popularność tych pojazdów rośnie także w Czechach i na Słowacji, wyprzedzając auta z silnikami diesla. Powodem, dla którego kierowcy kupują takie auta, to niższa cena oraz mniejsze koszty serwisu i napraw, niż diesli. Poza tym, silniki benzynowe są cichsze i mogą mieć lepsze osiągi. Są także dobrym wyborem do jazdy miejskiej i na krótkich trasach, ponieważ szybko się rozgrzewają i dobrze znoszą częste uruchamianie“ – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Mimo, że zakup diesla jest obecnie tańszy niż samochodu benzynowego, jego wartość rynkowa będzie spadać szybciej. To z kolei budzi obawy, że za kilka lat pojazdu nie uda się już sprzedać. Podaż diesli na rynku wtórnym również maleje, ponieważ producenci samochodów od kilku lat stopniowo wycofują się z ich produkcji. Silniki wysokoprężne całkowicie zniknęły z niższych segmentów aut i pozostają obecne jedynie w dużych, ciężkich pojazdach, gdzie ich eksploatacja ma większy sens.
Silniki benzynowe często wymagają niższych nakładów na utrzymanie niż diesle, które – zwłaszcza przy większych przebiegach – są znacznie bardziej wymagające pod względem serwisowania. Dotyczy to przede wszystkim kosztownych wymian pomp, wtryskiwaczy, turbosprężarek i filtrów cząstek stałych, szczególnie ze względu na skomplikowane systemy emisji spalin.
Dzięki postępowi technologicznemu w konstrukcji systemów paliwowych, nowoczesne silniki benzynowe oferują osiągi i zużycie paliwa porównywalne z dieslami, zwłaszcza w warunkach miejskich. W przeciwieństwie do jednostek wysokoprężnych dobrze znoszą krótkie dystanse, częste zatrzymywanie i ponowne uruchamianie silnika, a zimą znacznie szybciej się nagrzewają.















