POGODA

Reklama


Wydarzenia

onet.pl • Czwartek [14.05.2009, 07:48:45] • Świat

Zawrotne podróże

Zawrotne podróże

Bonnie Schupp(fot. istockphoto.com )

Czy chorobę lokomocyjną wywołuje zła kontrola ruchów ciała?

Aby uniknąć nieprzyjemnego sprzątania, przed wejściem do komory doświadczalnej student musi odbyć czterogodzinną głodówkę. Potem staje na platformie czułej na nacisk i wpatruje się w papierową mapę Stanów Zjednoczonych. Ściany komory zaczynają się przesuwać w przód i w tył, o zaledwie 1,8 cm w każdym cyklu. Odpowiednia częstość tych ruchów sprawia, że powstaje dziwne uczucie w mózgu, skąd w tajemniczy sposób przenosi się ono do żołądka. Zanim jednak choroba lokomocyjna osiągnie apogeum, jej ofiara na ogół odwraca się, błagając o litość.

W takiej chwili poddany badaniu może uznać, że przeżyte katusze nie są warte punktów zdobytych za wejście do beczki śmiechu Thomasa Stoffregena, psychologa z University of Minnesota. Jednak każdy zwabiony student oznacza dla naukowca zdobycie kolejnych informacji, które – jak sądzi – pozwolą mu obalić dogmat o przyczynach choroby lokomocyjnej. Jeśli ma rację, jego odkrycia staną się podstawą nowych metod wczesnego rozpoznawania podatności na tę przypadłość, a twórcom gier wideo i symulatorów komputerowych pozwolą sprzedawać je także graczom o słabych żołądkach.

Przez całe ubiegłe stulecie uważano, że choroba lokomocyjna powstaje w wyniku konfliktu między naszymi zmysłami. Ucho wewnętrzne zawiera równocześnie czujniki ruchu obrotowego (kanały półkoliste) i liniowego (otolity). Kiedy uzyskana z nich informacja jest niezgodna z tą, która dociera ze wzroku i z receptorów w mięśniach, pojawiają się zawroty głowy, mdłości i wymioty. Jednak, jak przypomina Stoffregen, dzięki rozmaitym zmysłom stale odbieramy informacje z wielu kanałów – ta redundancja jest czymś naturalnym, a mózg nie porównuje sygnałów z różnych źródeł w jakiś ściśle określony sposób. A co więcej, nie da się stwierdzić, który ze sprzecznych sygnałów zostanie przez czyjś mózg zidentyfikowany jako błędny. Stoffregen zarzucił więc teorii konfliktu niefalsyfikowalność, a to w nauce najcięższe oskarżenie.

Naukowcy od dawna zachodzili w głowę, dlaczego niektóre jednostki oraz pewne grupy ludzi (np. dzieci czy ciężarne kobiety) są bardziej podatne na chorobę lokomocyjną. Co więcej, doświadczenia wykonywane od zarania ery kosmicznej, kiedy NASA postanowiła uchronić swoich astronautów przed tym problemem, pozwalają wskazać potencjalne ofiary choroby lokomocyjnej tylko z 30-procentową skutecznością. Stoffregen zauważył też zdumiewający fakt, że choć dana osoba może chorować na pokładzie łodzi, rzadko kiedy jest jej niedobrze, gdy cała zanurzy się w wodzie.

źródło: www.onet.pl


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■