Marynarka Wojenna RP • Środa [03.06.2009, 06:46:39] • Świnoujście
Lotnicy na pokładzie okrętu 8. FOW

fot. Piotr Płuciennik
Okręt Marynarki Wojennej ORP „POZNAŃ” transportuje lotników z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego z Polski do Szwecji. Trasa przerzutu to blisko 900 mil morskich. W Szwecji żołnierze będą uczestniczyli w ćwiczeniu pk. ROYAL ARROW ’09.
Manewr załadunku techniki wojskowej i żołnierzy 31. BLT na pokład okrętu, odbył się w poniedziałek, 1 czerwca, w Porcie Wojennym w Świnoujściu. Na „Poznań” załadowano pojazdy ciężarowe IVECO z przyczepami i zaokrętowano 47 lotników. O ile dla marynarzy było to rutynowe zadanie, o tyle dla żołnierzy z bazy lotnictwa taktycznego było czymś nowym. Po zaparkowaniu pojazdów załoga zabezpieczyła je odpowiednio do morskiej podróży, natomiast nowo zaokrętowani żołnierze musieli zaś zapoznać się z okrętem, poznać zasady bezpieczeństwa i przejść szkolenie z zakresu ratownictwa morskiego. W godzinach nocnych, 1 czerwca, okręt wyruszył w rejs do portu Lulea w najbardziej na północ wysuniętej części Zatoki Botnickiej. Podczas operacji przerzutu wojska okręt pokona łącznie blisko 1700 mil, spędzi na morzu kilkanaście dób.

fot. Piotr Płuciennik
ORP „POZNAŃ”, wspólnie z bliźniaczymi okrętami noszącymi imiona polskich miast Lublina, Gniezna, Krakowa i Torunia, wchodzi w skład 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo – Minowych 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadmirała Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu. Okręty transportowo – minowe proj. 767, typu „Lublin”, zbudowane zostały w Stoczni Północnej w Gdańsku.

fot. Piotr Płuciennik
Przeznaczone są do załadunku z nieuzbrojonego brzegu, transportu morzem i wysadzenia na nieuzbrojony brzeg techniki wojskowej oraz żołnierzy desantu morskiego. Okręt może również transportować i stawiać miny morskie w obronnych zagrodach minowych. W swojej służbie „POZNAŃ” wielokrotnie uczestniczył w ćwiczeniach krajowych i międzynarodowych, m.in. w „Strong Resolve”, „Blue Game 2003” oraz w cyklicznych ćwiczeniach „BALTOPS”. Obecnie okrętem dowodzi kpt. mar. Marek SZWARC.
oficer prasowy 8. FOW
por. mar. Jacek KWIATKOWSKI
Promem i autobusem - na pewno byłoby taniej, a i wygodniej. Znam życie.
Ha ha ha, nie widziałem w życiu lepszej instytucji, gdzie roztrwania się pieniądze podatników.
Rejsowe promy nie pływają w tamte rejony a na kołach to chyba nie wyszłoby wcale taniej...
Trasa przerzutu to blisko 900 (w dwie strony 1800) a nie blisko 1700. Z matematyki - 2.
Juz gdzie widzialem podobny artykul, chyba tylko zmienil nazwy statkow i odleglosci :)
A nie taniej popłynąć rejsowym promem /kupić bilety/, a tak gnać wojenny trasportowiec /jeszcze zaginie na morzu/, ile to paliwa?
dobry rzeczowy komunikat, ale gdyby pan prasowy oficer jeszcze wyjasnil od kiedy neutralna szwecja bierze udzial w cwiczeniach nato i co to sa za cwiczenia, trwajace az tyle - za przeproszeniem - dob?