iswinoujscie.pl • Sobota [23.10.2010, 07:42:21] • Region
Most zwodzony w Wolgaście

fot. Zenon Nowak
Do 1932 roku nie było stałego połączenia z wyspą Uznam. Funkcjonowało tylko połączenie promowe. Pierwszy most otwarto 24.06.1934 roku. Pod koniec drugiej wojny światowej Niemcy wysadzili go w powietrze, by uniemożliwić przemarsz Armii Czerwonej. Ponownie otwarto 27.03.1950 roku most Przyjaźni. Był on dostępny dla ruchu kołowego i pieszego. Pociągi dojeżdżały na peron w części wyspy a następnie podróżni często z bagażem zmuszeni byli iść przez most by znów wsiąść do drugiego pociągu na innym peronie. Czas podróży wydłużał się.
W Wolgaście znajduje się stocznia, w której ograniczona była wielkość budowanych statków. Również wielkość przeładunków w porcie i ich dalszy transport w kierunku Bałtyku był ograniczony, Po zjednoczeniu Niemiec postanowiono wybudować nowy most zwodzony. Miał umożliwić stałe połączenie, także dla pociągów. Oprócz jezdni chodnika i drogi rowerowej usytuowano tor dla pociągów co znacznie skraca czas podróży, również do Berlina w sezonie bezpośrednio ze Świnoujścia i Hamburga z Heringsdorfu. W planach rozwoju wyspy Uznam Niemcy po roku 1990 postawili na rozwój turystyki na całym obszarze bez usytuowania przemysłu. W roku 2000 został oddany do użytku most zwodzony. Jest największym w Europie o takiej konstrukcji. Pozwala przepływać statkom do szerokości 45m ma długość 255,90m. Znajdują się tarasy widokowe, które są atrakcją dla turystów, gdy jest otwarty. Budowa kosztowała około 50 mln euro i zużyto 2289 ton stali do jego budowy. Jest otwierany o oznaczonych godzinach.

fot. Zenon Nowak
To stałe połączenie wpływa na rozwój turystyki, portu w Wolgaście i tamtejszej stoczni, która nie została sprzedana katarskiemu inwestorowi. Odniosę się też do przedwyborczych kolejnych bajek o budowie tunelu w Świnoujściu. Jest to najdroższe rozwiązanie stałej przeprawy. Wysokie są też koszty utrzymania.

fot. Zenon Nowak
Przejazdy takie są płatne dla samochodów - przykładem jest tunel w Rostoku. Jednocześnie przeprawa taka byłaby nie dostępna dla ruchu pieszego i rowerzystów. Dlatego dalej musiało by funkcjonować połączenie promowe. Szkoda, że obiecujący nie wiedzą o tym i nie informują rzetelnie mieszkańców. Finansowanie z podatków od LNG stałej przeprawy to jeszcze bardziej odległa bajka.
Nowak byl przecownikiem LNG czy jest nada czy zmienil zdanie
Nowak na Prezydenta kto tak myśli wpisywać się
Wolgast to nie Świnoujście ilość przepływających statkówjest nieporównana.Koszt utrzymania mosyu i konserwacja jest bardzo duża. Trzeba pomyśleć policzyć a nie krzyczeć jak"kaczor"na mównice.
TROSZKĘ MNIEJSZY DO KARSIBORZA JACHTY MOGŁY BY PŁYWAĆ BEZ PROBLEMUPODOBNO STAWIAMY NA TURYSTYKĘ
JESTEM za mostem mieć w dupie SZczecin niech sie oni martwia to wtedy szybko pomysla o Swinoujsciu
wystarczy zobaczyc mosty na rzece sw.wawrzynca i ruch statkow jaki tam jest to szczecin i obroty jakimi sie chwali to jest jeszcze w sredniowieczu
cały czas was zwodzą i chcecie most forsowany przez p. Nowaka-specjalistę od PR
Chcielibyście taki most? Napewno tak, gdyby Unia dała na niego dotacje. Tak to jest, jak się nie ma wystarczająco pieniędzy, to trzeba obejść się marzeniami o tunelu lub moście. A niemieckich turystów i kuracjuszy dalej nazywajcie Helmutami i starymi Niemrami, bo oni na te dotacje pracują.
oddac niemca i bedzie spokuj...
A może ktoś poda ile statkuw wpływa do WielKIEGo portu szczecin w ciągu roku.
Przecież most zwodzony w Świnoujściu to kompletny niewypał. Zbyt duży ruch statków spowodowałby jego bardzo częste otwieranie (zwodzenie).Jednak duży wysoki most byłby jak najbardziej na miejscu. Ale to tylko takie moje biadolenie.
można? można a w Egipcie piramidy postawili !?! tylko u nas na prom trzeba czekać, bieda z tego świnoujścia! arka gdynia rządzi !!
ale most mógłby się przydać tam gdzie są karsibory a w mieście kupi nowe promy ::PPP
Do 08:47, jakbyśmy uznali, że na dany temat mogą wypowiadać sie tylko ludzie z" papierkiem", to daleko byśmy nie zaszli.
Z całym szacunkiem: kim jest pan Zenon Nowak? Inżynierem, ekonomistą? Jak się publikuje taki artykuł to warto się pochwalić swoim dorobkiem inżynierskim. A może jest Pan zwykłym domorosłym" specjalistą" który bardziej mąci ludziom w głowach przedstawiając nierzetelne informacje? Przypominam: niedawno została przeprowadzona ekspertyza przez firmę wybraną z przetargu. Na podstawie tej ekspertyzy wniosek był jeden: najtańszym rozwiązaniem jest tunel. Most również był analizowany. Dlaczego zatem podważa się tą ekspertyzę? Jeżeli wykrył Pan jakieś nieprawidłowości to trzeba zgłosić to do Prokuratury, czyż nie? Bo oznaczałoby to zmarnowanie pieniędzy podatników. Zatem proszę o koniec pisania głupot i o rzetelne informacje.
budowac most i miec w dupie miasto szczecin niech barkami tm woza towar
Zawsze byłem za Mostem Zwodzonym !!
A czy nazwa zwodzony to od wzwodu pochodzi..?tak tylko pytam
finansowanie z LNG to nie żadna bajka, stronniczość bije u was po oczach
dokładnie taki most potrzebny jest swinoujsciu a nie tunel...
zawsze byłem pewien ze polska jest 50 lat do tyłu za zachodem i zyłem w błedzie bo okazuje sie ze tylko jestesmy 76 lat
taki most móglby byc w centrum a tunel na karsiborze, . ..ale nie bedzie..bo nie ma dla kogo..za malo ludzi...tu mieszka, 37.000 tylko no i wszystko jest na wyspie, nie ma potrzeby jechac na druga strone, 90% mieszka i pracuje na Uznamie, wiec byloby to tylko ulatwienie dla urlopowiczów...a oni przeciez maja czas
Nie obchodzi Mnie tunel, chcę Most zwodzony, który będzie otwierany i zamykany. Aż tak się nie spieszę, żeby wydawać na budowę tunelu 5-10 razy więcej. Ale też nie chcę być 100 lat za murzynami...
Dajmy sobie wreszcie spokój z tym mostem, tunelem... Wiadomo ze nic takiego nigdy nie powstanie.Po co sie emocjonować czymś czego nigdy nie będzie?
unas powinni wybudowac taki most ale chyba za sto lat wybuduja