Celem badania było poznanie i zrozumienie dzisiejszych Polek, ich światopoglądu, motywów podejmowanych przez nie decyzji, oczekiwań, życia codziennego oraz wielu związanych z nim aspektów takich jak: postrzeganie siebie i świata, wartości, rodzina, wychowanie dzieci, zdrowie i uroda, seks, praca, polityka, gospodarka, biznes… „Polki same o sobie” to pierwsze tak kompleksowe i szeroko zakrojone badanie, które pozwala na stworzenie współczesnego i możliwie pełnego obrazu Polek.
Przeprowadzone badanie pokazało, że współczesna Polka się zmienia, jest w okresie transformacji
od tradycyjnej gospodyni domowej, nastawionej na dbanie o dom, dzieci i męża - elementy takiego obrazu siebie są cały czas dla wielu Polek bardzo ważne - do Polki nowoczesnej, światowej, świadomej swojej wartości, potrzeb, która wie czego chce i dąży do tego w swoim życiu – mówi prof. Dominika Maison, ekspert w zakresie badań potrzeb i zachowań konsumenckich, wykładowca uniwersytecki, autorka licznych artykułów i książek, w tym najnowszej – „Polak w świecie finansów”, założycielka Domu Badawczego Maison, specjalizującego się w badaniach marketingowych o charakterze strategicznym.
Wyniki badania są żywym obrazem sytuacji społecznej i dowodem głębokich przemian, jakie dzieją się
w naszym społeczeństwie. Kobiety - kiedy mają głos - mówią jasno i rzeczowo o swoich potrzebach, wizji świata, biznesu i polityki. Badanie potwierdziło także to, co dla mnie i wielu fachowców wydaje się oczywiste, a co ciągle nie znajduje odzwierciedlenia w działaniach marketingowych - nie ma jednej grupy docelowej o nazwie „KOBIETA”, a motywacje, preferencje oraz zachowania konsumenckie Polek są
tak różnorodne, jak one same –– mówi Katarzyna Pawlikowska, współzałożycielka Garden of Words, ekspert w dziedzinie kobiecych motywacji i autorka pierwszej polskiej publikacji na temat marketingu skierowanego do kobiet „Czujesz… czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet” (CeDeWu, 2011). To, co z pewnością łączy współczesne Polki to świadomość swoich pragnień, otwartość na świat i zdeterminowanie. Mają jasno określone priorytety i chcą decydować o swoim życiu, bez względu na to, czy postawiły na karierę zawodową czy zdecydowały się realizować jako matki i gospodynie domowe.
Jakie są zatem współczesne Polki?
„Polki same o sobie” – wybrane wyniki z ogólnopolskiego badania:
Zadowolenie z życia
Jak wynika z badania, Polki są zadowolone ze swojego życia (średnia 76 na skali od 1 do 100). 56% spośród nich twierdzi, że w ciągu ostatniego roku często czuła się szczęśliwa, z czego 96% z powodu udanego życia rodzinnego, 92% dzięki codziennym małym przyjemnościom, zaś 91% z powodu posiadania przyjaciół
i znajomych. Jednocześnie aż 45% respondentek na co dzień czuje się zmęczona, a 34% - zestresowana. Najczęstszymi przyczynami złego samopoczucia u Polek i przyczyną codziennych zmartwień są przede wszystkim finanse (65% wskazań), troska o bliskich (63%) i własne zdrowie (50%). Mniej niż 1/3 Polek
jako bolączki dnia codziennego wymieniła złe relacje z partnerem (29% wskazań) oraz problemy wychowawcze z dziećmi (27%).
Życie prywatne i rodzinne
Rodzina i wszystkie aspekty życia z nią związane znajdują się najwyżej na liście priorytetów Polek. Dla 56%
z nich najważniejsze w życiu jest bycie dobrą gospodynią domową, żoną i matką. Znacznie mniej, bo 28% na pierwszym miejscu stawia bycie atrakcyjną kobietą. Tylko co 6 Polka (16 %) chciałaby zrobić karierę
i odnieść sukces zawodowy. Jak wynika z badania, przeważająca większość obowiązków domowych (odprowadzenie dzieci do szkoły, pomaganie w odrabianiu lekcji, etc.) spoczywa na kobietach – jest tak
w 2/3 rodzin. Jednocześnie aż 85% ankietowanych chciałaby, żeby w ich małżeństwach kobieta
i mężczyzna wspólnie zajmowali się domem, a 91% Polek uważa, że obowiązki domowe powinny być równo dzielone między członków rodziny
Liberalny światopogląd
Współczesne Polki wykazują znaczny liberalizm poglądów – 93% uważa, że ludzie powinni mieć prawo
do stosowania środków antykoncepcyjnych, 88% - jest za dostępem do in-vitro, 56% opowiada się
za możliwością wyboru odnośnie dokonania aborcji, a połowa respondentek – eutanazji. Sporym przyzwoleniem cieszą się także związki homoseksualne – prawo do bycia w podobnych relacjach partnerskich akceptuje 63% Polek, nieco mniejszym poparciem cieszą się małżeństwa homoseksualne – 41% badanych jest za. Polki są natomiast przeciwne adopcji dzieci przez pary tej samej płci – 61% spośród ankietowanych nie popiera tego typu praktyk.
Polityka i gospodarka
Ponad połowa Polek nie znajduje w polskim parlamencie partii odpowiadającej ich poglądom – co trzecia nie wie, na którą partię by zagłosowała, a aż 21% w ogóle nie poszłaby do urn. Jako najważniejsze tematy, którymi powinien się zając rząd, Polki wymieniają kwestie zdrowia, pracy, a w dalszej kolejności polityki społecznej i edukacji. Jednocześnie są bardzo dumne z bycia Polkami (92% respondentek)
oraz członkiniami lokalnych społeczności (89%).
Wg mnie Polki, to w większości mądre, pracowite i odpowiedzialne kobiety.
Troszkę prawdy w tym jest alę czy można mierzyć wszystkich jedną miarą.