Do roku 2015 ma powstać Studium Wykonalności dla projektu inwestycyjnego „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujście – PRACE PRZYGOTOWAWCZE”. Umożliwi to przygotowanie do realizacji w latach 2014-2020 projektów budowlanych i wykonawczych oraz robót budowlanych przebudowy infrastruktury dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu, należącej do sieci TEN-T.
Aby tak się stało, dwa podmioty – PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisały pod koniec września br. porozumienie, określające warunki współpracy przy opracowaniu Studium Wykonalności. W ramach tego porozumienia uzgodniono, że oba podmioty będą współpracować przy realizacji projektu, przy czym PKP PLK SA wystąpi o uzyskanie dofinansowania inwestycji ze środków UE i będzie pełnił rolę Beneficjenta, a ZMPSiŚ SA, udzielając wszelkich niezbędnych konsultacji, opinii i dokumentacji w zakresie dotyczącym działalności portów, będzie pełnić rolę Partnera wspomagającego. Studium Wykonalności będzie obejmować m. in. prognozy społeczno-gospodarcze, analizy marketingowe, techniczne, środowiskowe oraz wykonanie projektów wniosków o dofinansowanie.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA realizuje szeroki zakres inwestycji poprawiających infrastrukturę w portach w Szczecinie i Świnoujściu. W perspektywie unijnej 2007-2013 wartość realizowanych przez ZMPSiŚ SA inwestycji wynosi ponad 610 mln PLN, zaproponowane projekty na nową perspektywę 2014-2020 oszacowano na wartość niemal 695 mln PLN. Jednak oprócz inwestycji związanych z poprawą infrastruktury w samym porcie, istotne dla jego rozwoju są także te działania, które wiążą się z poprawą dostępu do niego. Dlatego ZMPSiŚ S.A. ściśle współpracuje z podmiotami odpowiedzialnymi za poszczególne elementy infrastruktury dostępowej - zarówno od strony wody, jak i lądu.
W przypadku dostępu kolejowego do portów, zarówno ZMPSiŚ SA, jak i PKP PLK SA. uznały za konieczne podjęcie wspólnych działań zmierzających do unowocześnienia infrastruktury kolejowej do portów. Dzięki temu zlikwidowane będą „wąskie gardła” w przewozie ładunków na odcinku trans-granicznym ciągów transportowych E-59/C-E59 oraz stworzy się warunki dla rozwoju przewozów intermodalnych. Jest to konieczne, biorąc pod uwagę kluczową rolę transportu kolejowego w polityce transportowej UE i Polski, nowe standardy w technologii przewozu towarów koleją i jednocześnie zwiększający się potencjał przeładunkowy w portach w Szczecinie i Świnoujściu.
I co by tu można się spodziewać po Szczecinie nic tylko to że dalej siedzą tam urzędasy UM czy innych związanych z morzem i od iks czasu ściągają haracz za użytkowanie ich ziem i urządzeń nad morzem i co za to mamy? projekty na terminy kilkadziesiąt lat, a popatrzcie na Gdańsk, nowe nabrzeże węglowe z nowymi urządzeniami (załatwione unijne pieniądze)infrastruktura regionu wymiana na nowe, roboty ida pełną parą, rozwój największy w polsce, a tu mamy urzędy nie do przeskoczenia w Szczecinie. Cofamy się cofamy panie i panowie i to już trwa dziesiątki lat.
i dobrze...teraz niech Świnoujście, pozbędzie się wrzodu na d... jakim jest - szuwarowy port Szczecin
wielkie pieniadze pójda za projekt który zdrowo myslacy chłop by wymyslił...ten kraj tego nie przetrwa...
teraz wiecie dlaczego tunelu nie ma, to, i gazoport były wazniejsza inwestycją... potem tunel
Ostatnio jak był minister od ''zegarków '' to stwierdził że na tej drodze jest za małe obciążenie ruchem, więc w najbliższym czasie modernizacji się nie przewiduje. Ale w zamian za jakiś ciekawy zegarek, decyzję może zmieni.
Niech już przy tym wszystkim zrobią porządne torowisko na trasie Świnoujście-Szczecin. I puszczą coś lepszego niż zmasakrowane poniemieckie kapcie z plastikowymi" kanapami" Jadące 70 km/h...
A co z poprawą dostępu od strony lądu, czyli zmianą projektu S3 tak by od Troszyna do Świnoujścia także była droga czteropasmowa. Ilość tirów na tej drodze rośnie. Wraz z wejściem na linię kolejnych promów sytuacja będzie naprawdę mało bezpieczna dla zwykłych użytkowników drogi. Ciekawe, czy ktokolwiek odpowiedział na apel Rady Miasta w tej sprawie. Prezes ZMPSi Ś coś nie za bardzo angażuje się w tę sprawę.