POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [14.12.2013, 10:44:13] • Świnoujście

Pytamy, czy mieszkańcy będą bezpieczni

Pytamy, czy mieszkańcy będą bezpieczni

fot. Sławomir Ryfczyński

Wybuch gazu w Janikowie Przygrodzkim. Wykolejenie się pociągu z olejem opałowym w Warnowie. Oba te zdarzenia powinny dać do myślenia mieszkańcom Świnoujścia - uważa Zenon Nowak, mieszkaniec Świnoujścia. Zapytaliśmy Polskie LNG, jak zamierza zadbać o bezpieczeństwo mieszkańców i innych osób po uruchomieniu terminala.

14 listopada doszło do wybuchu gazu w Janikowie Przygrodzkim. Nastąpiło rozszczelnienie rury o średnicy 50 cm, którą był przesyłany gaz. Zginęło dwóch pracowników a dwanaście osób odniosło obrażenia. Temperatura podczas pożaru dochodziła do 2000 C. Zniszczonych zostało 12 budynków. Naoczni świadkowie przerażeni komentowali, że była to bomba termiczna. Gazociąg należał do spółki Gaz System a przy pracach była zatrudniana firma zewnętrzna. O wielkości zniszczeń mogliśmy przekonać się w przekazach medialnych.

18 listopada - kolejna informacja. Tym razem z naszej okolicy- o wykolejeniu się pociągu w Warnowie z olejem opałowym.

Oba te zdarzenia powinny dać do myślenia mieszkańcom Świnoujścia - uważa Zenon Nowak, jeden z mieszkańców.- Polskie LNG buduje terminal skroplonego gazu w Świnoujściu. Zbiorniki mają pomieścić 160 tysięcy m3 skroplonego gazu do temperatury minus 162 C. W postaci lotnej mamy więc 96 milionów m3 gazu. Rozładunek z gazowca jest bardzo niebezpieczny, ponieważ transportowany gaz jest w bardzo niskiej temperaturze. Obawy wielu mieszkańców budzi fakt, że przy budowie pracują kolejni podwykonawcy a pracownicy zatrudniani nie posiadają wystarczających kwalifikacji. Nie wiadomo też, czy zostały użyte materiały zgodne z normami. Fakty - pęknięty zbiornik, bo konieczna była przerwa technologiczna, mimo że prezes Rapciak informował na konferencji o tzw. ciągłym wylewaniu betonu przy budowie zbiorników. Ale mamy już kolejnego prezesa Polskiego LNG. Informacja o popękanym falochronie przy którym będą cumować gazowce budzi kolejne pytania o bezpieczeństwo mieszkańców i innych osób. Najbliższe zabudowania znajdują się w odległości 700 metrów i jeden kilometr od strefy uzdrowiskowej, wg informacji ze strony Polskiego LNG. Inwestor informował nas, że Świnoujście dołączy do takich miast jak Wenecja, bo tam też jest gazoport. Tak jest, ale w miejscowości Rovigio oddalonej 80 km od Wenecji na sztucznej wyspie16 km od wybrzeża tzw. Offshore Terminal LNG. Tam zapewniono najnowsze rozwiązanie techniczne i bezpieczeństwo dla ludzi. Taki terminal budowany jest też na Ukrainie w miejscowości Jużne.

W związku z wybuchem gazu na skutek rozszczelnienia gazociągu w Jankowie Przygrodzkim postanowiliśmy zapytać Polskie LNG, jak zamierza zadbać o bezpieczeństwo mieszkańców i innych osób po uruchomieniu terminala w Świnoujściu.

Oto zagadnienia, które nas interesowały:

a. strefy rażenia w przypadku rozszczelnienia, wybuchu instalacji przesyłowej i zbiorników.

b. system wczesnego ostrzegania w przypadku awarii i wybuchu.

c. drogi ewakuacyjne.

d. zabezpieczenie przed terroryzmem.

e. część gazu ma być transportowana cysternami kolejowymi i samochodami- dodatkowe zagrożenie.

f. czy mają świadomość ogromu zniszczeń i narażania ludzi, ich życia, gdyby doszło do zapalenia gazu?

g. czy będą ubezpieczeni w przypadku szkód od odpowiedzialności cywilnej?

h. logistyka transportu rannych do szpitala w Świnoujściu i w innych miejscowościach.

j. w czasie budowy dochodziło do wielu nieprawidłowości, są opóźnienia zmieniają się prezesi więc kto ponosi odpowiedzialność za całą budowę?

k. gdyby doszło do rozszczelnienia i wybuchu to rozmiar byłby nieporównywalny z katastrofą w Jankowie Przygrodzkim.



A oto, co ma nam do powiedzenia Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG S.A.

Skroplony gaz ziemny w przypadku kontaktu z powietrzem nie wybucha, a jedynie odparowuje i rozrzedza się - czytamy w przesłanej nam odpowiedzi Polskiego LNG. -W przypadku wycieku LNG, co z uwagi na bardzo zaawansowane systemy zabezpieczeń stosowane w terminalach na całym świecie w praktyce nie występuje, nie ma także możliwości skażenia nim środowiska - wód morskich, gleby (LNG to bardzo czyste i ekologiczne paliwo, nie posiadające zapachu, bezbarwne, nietoksyczne i niekorozyjne, które powstaje w wyniku zaawansowanego procesu oczyszczenia gazu ziemnego z wszelkich zanieczyszczeń, m.in. dwutlenku węgla, butanu czy związków siarki). LNG jest przechowywany w ciśnieniu zbliżonym do ciśnienia atmosferycznego. Ma to bardzo istotne znacznie, bowiem minimalizuje ryzyko wybuchu wskutek nagłej zmiany ciśnień. W przypadku potencjalnego wycieku LNG miesza się z otaczającymi substancjami, wyrównując temperaturę z otoczeniem. Potwierdzeniem tych słów jest fakt, iż od pierwszego transportu LNG, który miał miejsce w 1964 roku, przeprowadzono już ponad 70 000 dostaw LNG, nie notując przy tym żadnej straty w postaci niekontrolowanego wycieku LNG lub innego typu sytuacji awaryjnej.

Zaawansowanie technologiczne oraz międzynarodowy charakter sektora LNG sprawiają, iż jest on poddany ostrym rygorom w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony środowiska – czytamy dalej.- Zapewnione jest to poprzez rozwiązania technologiczne oraz precyzyjnie określone procedury postępowania wdrażane na każdym z etapów inwestycji. Terminale LNG na całym świecie budowane są w oparciu o szereg standardów wypracowywanych i rozwijanych od lat siedemdziesiątych XX w. Począwszy od odpowiedniej organizacji ruchu jednostek pływających wchodzących do i wychodzących z portu, poprzez zastosowanie precyzyjnych urządzeń ostrzegania o awarii, po systemy automatycznie reagujące na najdrobniejsze zakłócenia prawidłowości procesów organizacji pracy terminalu. Wdrożone rozwiązania prawne na poziomie międzynarodowym (standardy, kodeksy, postępowania, przepisy prawne) dotyczące łańcucha dostaw LNG dodatkowo zapewniają bezpieczeństwo oraz ochronę środowiska. Znaczenie mają szczególnie regulacje prawne Międzynarodowej Organizacji Morza (IMO), która przyjęła rozwiązania odnoszące się do bezpieczeństwa w zakresie budowy i wyposażenia statków LNG oraz bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska. Regulacje IMO dotyczą również infrastruktury portowej. Istotne są także rozwiązania prawne Unii Europejskiej w zakresie projektowania infrastruktury LNG, bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska. Normy te tworzą fundamenty w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska tych instalacji. Sektor LNG regulowany jest również przepisami prawa krajowego, które stanowią uzupełnienie lub wdrożenie norm międzynarodowych. Tak kompleksowe uregulowania prawne gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno w trakcie transportu LNG jak też na terenie terminali.

Jednym z aspektów wpływających na uzyskanie przez inwestora obiektu przemysłowego pozwolenia na realizację inwestycji jest uwzględnienie w planach budowy wszelkich wymagań stawianych przez prawo. Także rygorystycznych wymagań dotyczących bezpieczeństwa (w trakcie budowy i po jej zakończeniu, czyli w czasie eksploatacji instalacji). Polskie LNG SA takie wymagania wypełnia. Harmonogram realizacji inwestycji zatwierdzony przez odpowiednie instytucje nadzorcze i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo obywateli przewiduje powstanie planów awaryjnych. Jest wśród nich m.in. system ostrzegania o niebezpieczeństwie, a także wspomniane drogi ewakuacyjne czy inne kwestie logistyczne. Terminal regazyfikacyjny w Świnoujściu nie zostałby uruchomiony, jeśli wspomniane plany i systemy bezpieczeństwa, wewnętrzne i zewnętrzne, nie spełniałyby w jakimkolwiek stopniu kryteriów bezpieczeństwa opisanych prawem. Tak więc przepisy prawa oraz działanie uprawnionych instytucji państwowych dają gwarancję, że obiekty i instalacje terminalu będą bezpieczne. Jeżeli chodzi o zabezpieczenie antyterrorystyczne, to za bezpieczeństwo pod tym względem odpowiada wyspecjalizowana służba państwowa, czyli Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Polskie LNG SA jest zobowiązane udzielać ABW wszelkiej potrzebnej jej pomocy i stosować się do wszelkich jej zaleceń w zakresie monitorowania i zwalczania zagrożeń terrorystycznych.

Trzeba zaznaczyć, że funkcjonowanie terminalu LNG nie stanowi realnego zagrożenia dla lokalnych społeczności. Dokładnie opisane rygorystycznie przestrzegane wewnętrzne procedury wzbogacone m.in. o systemy bezpieczeństwa oparte na czujnikach monitorujących poziomy LNG, ciśnienia wewnątrz zbiorników oraz system reagowania przeciwpożarowego, czyni z terminalu pozbawione zagrożeń miejsce pracy i bezpiecznego sąsiada wśród zakładów przemysłowych w regionie. Warto także dodać, że Polskie LNG SA dysponuje odpowiednią wiedzą potrzebną do zbudowania efektywnych systemów zabezpieczeń. Jednym z podstawowych narzędzi zapewnienia bezpieczeństwa jest zastosowana w czasie budowy najnowocześniejsza dostępna obecnie na świecie technologia, którą wykorzystują inwestorzy terminali regazyfikacyjnych na całym świecie – pisze Maciej Mazur z Polskiego LNG.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 113, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 113

Gość • Środa [25.12.2013, 20:06:11] • [IP: 80.245.188.**]

Jako ciekawostkę podam opis pewnego zdarzenia: W listopadzie 1994 roku w Cleveland (Ohio) doszło do eksplozji gazu LNG wydostającego się ze zbiornika o pojemności zaledwie około 6, 5m³. Parujący gaz rozprzestrzenił się na znacznym obszarze, a wybuch palnej mieszaniny zdewastował ponad milę kwadratową miejskiej zabudowy. Zginęło wówczas 128, a dalsze 225 odniosło poważne obrażenia (lżej poszkodowanych było około 2000) . Całkowitemu zniszczeniu uległo 79 budynków mieszkalnych, dwie duże hale fabryczne, 217 samochodów osobowych, 7 samochodów ciężarowych. Władze komunalne zmuszone zostały do wyburzenia całego dotkniętego eksplozją, kwartału. Wydarzenie to spowodowało rezygnację stosowania LNG w gospodarce amerykańskiej na okres wielu lat.

Gość • Wtorek [17.12.2013, 23:07:48] • [IP: 93.94.190.***]

my czujemy się zagrożeni, zadajemy pytania i nie otrzymujmy odpowiedzi, mieszkasz poza Świnoujściem zapraszam zamierzam sprzedaż swoje mieszkanie może jesteś zainteresowany, cena atrakcyjna pozdrawiam

Gość • Wtorek [17.12.2013, 11:30:47] • [IP: 46.76.102.***]

Frustracja to zagrożenia aktywisto lng zamieszkaj obok baniaków to spełni się twój sen o dobrobycie i zacznij myśleć logicznie

Gość • Wtorek [17.12.2013, 08:58:23] • [IP: 92.42.118.**]

90% tego bólu dupy w komentarzasch wynika z frustracji tym, że lokalna ludność nie dostała roboty w Gazoporcie. Ale tam, nie dość że trzeba coś umieć, to jeszcze pracować trzeba, leniuszki. Skandal! ;)

Gość • Poniedziałek [16.12.2013, 22:09:44] • [IP: 93.94.190.***]

ten terminal to skandal- w takim miejscu- środek miasta dużego miasta, fuszery, strajki pracowników jaka, informacje dotyczące nie spełnienia wymagań dotyczących spawów zbiorników, tu może być tragedia w niespotykanej skali, może lokalni politycy nie są tchórzami i zaczną wyjaśniać pewne sprawy związane z tą skandaliczną budową, która powstaje wbrew woli mieszkańców Świnoujścia

Gość • Poniedziałek [16.12.2013, 10:25:23] • [IP: 46.215.53.**]

Aktywiści lng w necie są katastrofy w terminalu w Algierii terminal w Norwegii gdzie nie można było ugasic pożaru wybuch cystern z gazem we Włoszech i fuszery na placu budowy podwykonawcy którzy nie dostali kasy za robote dwa strajki pracowników zatrudniunych na terenie terminala to prawda o o Świnoujściu

Gość • Poniedziałek [16.12.2013, 09:19:11] • [IP: 193.69.22.**]

Świnoujście 2009r artykuł z Super Expressu... W Świnoujściu na torze wodnym, kilkaset metrów od centrum miasta tankowiec przewożący gaz LPG staranował konwojujący go kuter pożarniczy! Mieszkańcy miasta dziękują Bogu, że wzmocnione poszycie gazowca nie pękło. Gdyby doszło do uszkodzenia zbiornika, w eksplozji mogłoby zginąć tysiące ludzi - gazowce LPG są jednym z najniebezpieczniejszych tego rodzaju tankowców. A pożaru na statku nie można by było ugasić, bo tonący" Strażak 25" jest jedyną tego typu jednostką w promieniu 70 kilometrów.

Gość • Poniedziałek [16.12.2013, 08:54:25] • [IP: 193.69.22.**]

STREFA RAŻENIA?? Oto dane z Wikipedii. Szacunki amerykańskie mówią, że rozproszone w powietrzu 125 000 m³ LNG stanowi ekwiwalent 700 000 ton trotylu lub 40 bomb atomowych zrzuconych na Hiroszimę. Strefa całkowitych zniszczeń wynosiłaby 5, 6 km, ciężkie poparzenia dotknęłyby ludzi znajdujących się w promieniu 10 km.

Gość • Poniedziałek [16.12.2013, 08:15:25] • [IP: 92.42.114.***]

Artysta-grabarz, za zycia grozi mieszkancom, moze dywersant?

Gość • Niedziela [15.12.2013, 23:16:56] • [IP: 93.94.190.***]

jaka strefa rażenia, z informacji wynosi 10 km drodzy mieszkańcy!!dlaczego ktoś podjął decyzję, która naraża nas na śmierć??

Gość • Niedziela [15.12.2013, 22:41:19] • [IP: 92.42.118.***]

Prawda, że niebezpieczne, że może wybuchnąć ale kto kogo będzie ewakuował skoro wszyscy zginą! Tak wynika z pola rażenia. IP:46.169.13**- Nowak sam sobie piszesz to sam sobie odpowiadaj, siejesz zamęt i jak zabłysnąć !

Gość • Niedziela [15.12.2013, 22:01:29] • [IP: 93.94.190.***]

zgodzę się z postami przedmówców, najlepiej z Nowaka zrobić idiotę a ten facet wie co mówi...jakie są strefy rażenia, w razie zagrożenia jak ma wyglądać ewakuacja 45 tysięcy mieszkańców??mieszkańcy niestety ktoś zadecydował że zamiast teoretycznego zniszczenia terminala w Gdańsku śmierć poniosło by kilkaset tysięcy ludzi w Świnoujściu około 45 tylu ilu nas jest, więc lepiej nas narażać, kiedy LNG się wypowie rzeczowo??bo chyba czytają komentarze ludzi zainteresowanych tymi sprawami

Gość • Niedziela [15.12.2013, 21:27:07] • [IP: 46.169.13.**]

Aktywiści LNG ile wynosi strefa rażenia wykupcie nieruchomości w pobliżu baniaków i zamieszkajcie w bezpośredniej strefie rażenia

Gość • Niedziela [15.12.2013, 21:05:27] • [IP: 46.169.13.**]

UWARZAJA MIESZKAŃCÓW ZA CIEMNIAKÓW A AKTYWIŚCI Z LNG PISZĄ FARMAZONY W KOMENTARZACH BO NAJLEPIEJ ZROBIĆ Z KOGOŚ WARIATA A TE GAZOWCE KTORYCH NIE MA ZACUMUJĄ PRZY POPĘKANYM FALOCHRONIE ? A NIEMCY BĘDĄ ROBIĆ PROPAGANDĘ BY NIE JECHAĆ DO SWINEMUNDE BO BANIAKI GAZOBUBLA GROŻĄ WYBUCHEM I PODADZĄ JAKA JEST STREFA RAŻENIA

Gość • Niedziela [15.12.2013, 19:02:28] • [IP: 93.94.190.***]

LNG żądamy odpowiedzi na pytania postawione przez Pana Nowaka

Gość • Niedziela [15.12.2013, 17:53:30] • [IP: 89.228.238.***]

Gaz wybuchł w Jankowie Przygodzkim, w imieniu autora artykułu przepraszam moją przyjaciółkę, która mało co domu nie straciła za to, że nie ma pojęcia o czym pisze.

Gość • Niedziela [15.12.2013, 15:50:30] • [IP: 193.200.150.***]

Poważna sprawa.

Gość • Niedziela [15.12.2013, 14:07:44] • [IP: 62.69.203.**]

Wybuch gazu w Janikowie Przygrodzkim. Wykolejenie się pociągu z olejem opałowym w Warnowie a zenek wciąż żyw aż dziw bierze niewiarygodne

Gość • Niedziela [15.12.2013, 13:03:43] • [IP: 93.94.190.***]

dlaczego lng nie odpowiada, są komórki za to odpowiedzialne ciekawe dlaczego milczą bo p. Zenon mówi prawdę wiec milczą??

Gość • Niedziela [15.12.2013, 12:53:44] • [IP: 77.113.42.**]

Brońcie Krzyża od Giewontu do Bałtyku -Jan Paweł II bo tu jest Polska

Gość • Niedziela [15.12.2013, 12:23:42] • [IP: 80.245.189.***]

widać ze facet ma poczuie humoru, a przy tym zadaje sensowne pytania ale widać że brak jednoznacznych odpowiedzi ze strony LNG

Gość • Niedziela [15.12.2013, 11:37:49] • [IP: 178.238.249.**]

karierowicz i populista z kręgów pis-u.

Gość • Niedziela [15.12.2013, 11:09:11] • [IP: 80.245.178.**]

ŻE Mu się chce, to są kwalifikacje.

Obserwator • Niedziela [15.12.2013, 11:06:21] • [IP: 93.94.190.***]

Dlaczego LNG nie chce odpowiedzieć na te nurtujące pytania??wiele razy były takie pytania zadawane w tym przez Stowarzyszenie na rzecz rozwoju prawobrzeża i nigdy nie było odpowiedzi konkretnej odpowiedzi, było lelum polelum...panie Zenonie niech Pan działa dalej dążąc do uzyskania prawdy, do tego powinien włączyć się Prezydent Żmurkiewicz oraz Poseł RP Ewa Żmuda-Trzebiatowska

Gość • Niedziela [15.12.2013, 10:32:19] • [IP: 80.245.179.***]

Dlaczego wciąż pokazujecie tego Pana? Jakie ma kwalifikacje? Jest sfrustrowany - tak wynika z tego co głosi. Kim jest? Gdzie pracuje? Samozwańczy" ekspert" Jest tam gdzie kamery - np w walkach o krzyż w Warszawie. żenujące !!

Oglądasz 1-25 z 113
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nasze dziewczęta ze Świnoujścia i ich opiekun i choreograf Izabela Gromek - Świątek zdobyły pierwsze miejsce w 27 FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO . TEATR TAŃCA GOTHIKA PO RAZ DRUGI Z RZĘDU ZOSTAŁ LAUREATEM 27. FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO ORAZ NAGRODY SPECJALNEJ POLSKIEJ GRUPY ZBROJENIOWEJ. TEATR TAŃCA GOTHIKA 🥇🏆 Liliana Ośmialowska, Nadia Guzik, Wiktoria Mokrzycka, Zofia Tałanda, Hanna Puźniak, Łucja Drachal, Luiza Kradyna, Ida Świątek, Zuzanna Wlczak, Julia Tarnowska. Tytuł widowiska tanecznego: "JESZCZE POLSKA NIE ZGINEŁA, KIEDY MY ŻYJEMY" 🇵🇱 ■