Dyrekcja generalna ds. transportu w Komisji Europejskiej przedstawi³a pakiet „Czysta energia dla transportu”. Skroplony gaz ziemny uznano za najbardziej perspektywiczne i alternatywne paliwo dla transportu wodnego. W dokumencie porównano koszty ró¿nego rodzaju paliw, z których korzystaj± jednostki ¿eglugi. Koszt LNG ( skroplonego gazu) oscylowa³ w po³owie 2012 roku wokó³ 300-410 euro, a dla porównania koszt oleju napêdowego wynosi³ ok. 480 euro, oleju napêdowego o niskiej zawarto¶ci siarki - ok. 780 euro. Przewiduje siê, ¿e armatorzy bêd± wiêc wymieniaæ flotê na jednostki napêdzane gazem LNG. Skoro finansowo wydaje siê to op³acalne, to mo¿e kolejne promy ¯eglugi ¦winoujskiej powinny byæ przystosowane do innego paliwa? Koszty utrzymania naszych przepraw ci±gle rosn±. Jak podaje magistrat, wydatki na oleje i paliwo w poszczególnych latach wynios³y: w 2009 r. - 6,7 mln, rok pó¼niej -7,2 mln , a w roku 2011 - 10,8 mln z³.
- Prace nad nowymi jednostkami wymusza na Polskiej ¯egludze Morskiej tak zwana dyrektywa siarkowa, która ma zacz±æ obowi±zywaæ na Ba³tyku od 2015 roku - mówi Robert Karlus, rzecznik prezydenta. - Zgodnie z ni± jednostki p³ywaj±ce po Ba³tyku bêd± musia³y byæ napêdzane bardziej ekologicznym paliwem. Trudno dzi¶ jednoznacznie oceniæ czy bêdzie to jednocze¶nie paliwo tañsze. Przypuszczalnie dlatego te¿ Polska ¯egluga Morska nie wyklucza, ¿e nowe jednostki bêd± napêdzane dwoma rodzajami paliw, a nie tylko gazem. Promy ¯eglugi ¦winoujskiej nie p³ywaj± po Ba³tyku. Wprowadzenie na nich nowego rodzaju paliwa oznacza³oby olbrzymie koszty przystosowania jednostek do gazu, co przy braku pewno¶ci, ¿e w eksploatacji bêdzie to du¿o tañsze paliwo, ni¿ obecne, stawia tê operacjê pod du¿ym znakiem zapytania.
Modernizacja napêdu w jednym tylko „Karsiborze” kosztowa³a niemal 14 mln z³otych.
- Budowa kilku nowych promów napêdzanych gazem wraz z nowymi nabrze¿ami, zbiornikami do tankowania paliwa, przekracza mo¿liwo¶ci bud¿etowe miasta - mówi rzecznik. - By³yby to kwoty rzêdu kilkuset milionów z³otych. Nigdy zreszt± wcze¶niej budowa jednostek obs³uguj±cych ¶winoujskie przeprawy nie by³a finansowana z bud¿etu miasta; ¶rodki pochodzi³y ze skarbu pañstwa. Podobnie, jak w przypadku nowych promów P¯M, nie wiadomo czy nasze jednostki mog³yby kupowaæ gaz bezpo¶rednio z terminala LNG. Je¿eli nawet tak, musia³aby tam wtedy powstaæ odpowiednia infrastruktura. Poza tym analizy techniczno- ekonomiczno- ¶rodowiskowe jednoznacznie ju¿ wskaza³y, ¿e najbardziej optymalnym dla ¦winouj¶cia rozwi±zaniem, szczególnie dla jego spo³eczno- gospodarczego rozwoju, jest inwestycja sta³ego po³±czenia wysp Uznam i Wolin.
Sprzedajcie ten kawa³ek Uznamu Niemcom. Oni maj± lepsze alternatywy na po³±czenie tych wysepek. I tak kiedy¶ bêdzie to Wolne miasto Swineminde
Most Most a nie kur.. gaz zal naprawdê zal niech sie inni ****** a my ubolewamy :/
Czy prawd± jest, ¿e prom Karsibór I wyrzuca kominem sto litrów oleju silnikowego na dobê?
W Europie popularne s± mosty obrotowe lub podnoszone bardzo tanie w eksploatacji, czy musimy budowaæ tunel bardzo drogi który i tak nigdy nie powstanie.
Promiarz • Niedziela [19.01.2014, 19:57:09] • [IP: 92.42.117.***], , , , , , , , -wuja¶mi, , , , , , , , , , a tu o co chodzi?
"na stanowiskach bez wiedzi a szkole dala komuna" -wuja¶mi szanowny kolego po szkole co mia³e¶ na my¶li?
KA⣿⣿⣿⣿⣿⣿
10495; - Ⅲ
NAPÊD ¯GLOWY ! [IP: 80.245.184.**], , , wyjasnij co to?
liny z dwóch stron brzegu i niech wielcy marynarze przeci±gaj±. Nie bêd± musieli na si³ownie biegaæ
Przerobiæ na mazut
do m±drali z 18.01 z godz. 23:01:40 IP 62.69.229---- zaproponuj jeszcze bardziej ekologiczny napêd dla promów i jeszcze bezpieczniejszy:NAPÊD ¯GLOWY !
jest sposob.urzad celny niech sprawdzi zawartosc zbiornikow w samochodach pracownikow Z.S::::::
Radzê skorzystaæ z wynalazku Finka- Finowickiego lat 1976-1978. Tam do paliwo lano wodê. Ale by by³y oszczêdno¶ci!WIADOMO¦CI URZÊDU PATENTOWEGO Nr 7 Lipiec 1978
Prosze nie idzcie w tym kierunku...DLACZEGO...A co bedzie z zalogami Z.S-ej jak gdzie bede tankowali swoje samochody -na olej napendowy ?? Prosze sprawdzic kto z zalug Z.S-kiej posiada samochod o napedzie olejowym ?? WSZYSTKO JUZ WIADOMO...
W Norwegii p³ywaj± promy zasilane gazem, ale jest jedno ale.Przystosowanie promów i odpowiedniej infrastruktury jest bardzo kosztowne.Ca³o¶æ jest mocno dotowana przez pañstwo.Dochodz± k³opoty z sam± eksploatacj±, wyszkolenie za³óg, czêste tankowania i dodatkowe przegl±dy które s± bardzo kosztowne.Stacje tankowania paliwa, to wszystko jak na razie nie budzi entuzjazmu u tamtejszych armatorów, a wrêcz przeciwnie.Diesel to Diesel.Mój armator rozwa¿a³ takie zasilanie na nowym statku i siê szybko wycofa³ do sprawdzonego rozwi±zania z uwagi na koszty mimo dotacji i uci±¿liwo¶ci eksploatacji.Pozdrowienia
te nasze niby promy to powinny byæ na wiosla ¿eby ci wielcy marynarze siê nie nudzili
tz mamy plywac na plywajacej bombie??kogos tu popier...lo?? zegluga morska ma taki sam mózg jak jasiu beton czyli zabetonowany banda komuchow na stanowiskach bez wiedzi a szkole dala komuna
Podoba mi siê ten pomys³, Bo gdy braknie gazu to nie zmartwienie. Za³oga zrobi ulepszenie. Ka¿dy sobie korek wsadzi. Pe³no gazu nagromadzi. Nastêpnie w butle zrobi raz. I na promie jest ju¿ gaz. Prom po p³ynie naprzód ca³±. Chocia¿ bêdzie trochê ¶mierdzia³o. No i za darmo pow±chaæ da siê. Ekologiczny zapach na czasie. Pozdrowienia dla marynarzy z promów.
najbardziej ekologicznie by³oby wyposa¿yæ promy w ma³e reaktory atomowe. Ale ju¿ najczystsze z najczystszych by³yby reaktory fuzji termoj±drowej przetwarzaj±ce wodór na hel. A wodoru ci u nas dostatek, wszak promy ¶migaj± po pochodnej wodoru.
PANIE rzeczniku, , promy nie plywaja po BALTYKU, , ale wody portowe to obszar wod morskich, troche wiedzy i moze pan cos powiedziec a nie glindzic
Przecie¿ pisano niejednokrotnie o rozwiazaniach mostów otwieranych czy uchylanych, tañsze i sprawdzajace sie rozwi±zania w portach gdzie ruch jest kilkakrotnie wiêkszy.
Ludzie przestancie, Polacy nie zafunduja malemu, nic nie znaczacemu miasteczku tunelu ani mostu. Sami musicie sobie na niego zapracowac. Zajmie to wam tysiac lat, chyba ze rzucilibyscie picie.
Go¶æ Sobota [18.01.2014, 21:38:20] [IP: 88.156.232.***]--popieram a jaki wspania³y wizerunek i widok.
Co za dureñ forsuje ten tunel? Utrzymanie tunelu i jego obs³uga jest chyba dro¿sze ni¿ eksploatacja promów a niebezpieczeñstwo u¿ytkowania te¿ znacznie wiêksze. Tylko most ekonomicznie i jego bezpieczna eksploatacja jest uzasadniona. Jedynie budowa mostu jest korzystna.
STATKI NA PARÊ TAKIE JAK JEDNOSTKA NAZWIE (( ( ¦WINOUJ¦CIE) )) BY£O KIEDY¦ TO JEST ALTERNATYWA BO MOST CZY TE¯ TUNEL W NASTÊPNYM STULECIU NA100% ZBUDUJ¡ NASTÊPNE POKOLENIA .