iswinoujscie.pl • Piątek [10.04.2020, 10:34:38] • Świnoujście
Rekordowe przeładunki zbóż

fot. Organizator
Pierwszy kwartał br. okazał się rekordowy dla przeładunków zbóż w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Przedsiębiorstwa portowe przeładowały ich o prawie 100 procent więcej aniżeli w tym samym czasie ubiegłego roku.
Obecnie na świecie jest duże zapotrzebowanie na zboża, podczas, gdy podaż znacząco się skurczyła na skutek ubiegłorocznych pożarów w Australii, stąd rekordy bije eksport polskiej pszenicy, która transportem morskim trafia do odbiorców.
Na plusie kwartał zakończyły także kontenery, tych obsłużono o blisko 33 procent więcej niż przed rokiem oraz paliwa w górę o 7,7 procent.
Pozostałe grupy towarowe – węgiel, ruda, inne masowe oraz drobnica - kończą kwartał niestety na minusie. Ogółem po pierwszych trzech miesiącach w obu portach przeładunki lekko w dół o 7 procent.
Należy jednak pamiętać, że pierwszy kwartał ub. roku był bardzo dobry dla portów w Szczecinie i Świnoujściu, przeładunki były wówczas na plusie o blisko 8 procent wobec 2018 roku. W takich grupach towarowych jak węgiel i paliwa wzrosty były na poziomie 30 procent, z kolei w innych masowych o 20 procent. Biorąc to pod uwagę, jak również zmiany jakie zaszły w przemyśle ciężkim i hutniczym w kraju i na świecie, to skutkuje spadkami w przeładunkach w innych grupach, a zwłaszcza węgla i rudy.

fot. Organizator
Reasumując, jednak pomimo obecnego lekkiego wahnięcia w dół, przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu są na dobrym, bezpiecznym poziomie. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, gdzie mniejsze przeładunki w jednej grupie towarowej, rekompensują wzrosty w innej, vide ruda-zboża.
Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Do roku 2027 wartość inwestycji w zespole portowym Szczecin-Świnoujście przekroczy kwotę miliarda złotych. Porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego w Szczecinie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, pojawi się także nowoczesne jego zaplecze, wraz z nowym parkingiem.
Inwestycją, która z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie terminal kontenerowy w Świnoujściu.
(Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ)
Bogate Swinoukscie niech sobie zyje z turystyki a my chcemy pracy ktora da nam chleb.Wasze ojro nas nie obchodzi.Tak jak w biblii...po 7 latach tlustych przychodza lata chude i na odwrot
Tu rekordowe przeładunki a wrogom naszego kraju zależy na ograniczeniu rozwoju portu.
A kto nam zabroni bogato zyc? Wszystkiego w nadmiarze mamy, nawet kasiory w PKO Glapinski ma co niemiara? Wiec jaki kryzys? Matoluszek ma wszystko pod kontrola.
Zamknąć to jak najszybciej, wirus tam krąży, kwestia czasu jak wszyscy będą zarazeni
Jest taka" teoria", że to pożar terminala zbożowego w Gdyni i jego całkowite zniszczenie mogło mieć na to wpływ. No i oczywiście genialna strategia ekonomiczna Pana Prezesa. Choć to ostatnie jest trudne do obronienia.
1) Dzięki temu osiągnięciu na Warszowie czuję się czasem jak na wsi, cuchnie. 2) 11:12:39] • [IP: 83.137.6.***] Niezawodny, czy pod innym IP, czy pod ulubionym, jeśli nie rzygnie wyzwiskiem i poniżaniem, to musi walnąć błędem godnym ucznia klasy drugiej podstawówki.
My, jako mieszkańcy prawobrzeża chcemy Portu Kontenerowego. Potrzebne są nowe miejsca pracy.
ZBORZE JAK MASKI NAJPIERW SPRZEDAMY A POTEM ODKUPIMY.
To nie kryzys tylko dobrobyt.