iswinoujscie.pl • Niedziela [06.09.2020, 18:20:58] • Świnoujście
Zabytkowa kostka na Barlickiego w Świnoujściu

fot. Andrzej Ryfczyński
Na portalu ikamien.pl Pan Marcin opisuje dawne dzieje Kamienia Pomorskiego i okolic. Artykuł „Okiem pana Marcina": Kostki z Mansfeld w krajobrazie Kamienia Pomorskiego zainspirował mnie do pokazania bardzo dużego fragmentu dobrze zachowanej nawierzchni z takiej kostki żużlowej w Świnoujściu. Pamiętam że kiedyś ta kostka znajdowała się w okolicach budynku dworca kolejowego i przeprawy promowej na Warszowie. Pomimo nie najlepszego odwodnienia na łuku koło poczty znaczny fragment ulicy Barlickiego jest w bardzo dobrym stania. Droga ta ma ponad 100 lat. Wcześniej wszystkie ładunki do Świnoujścia i Szwecji były wożone tą drogą. Na początku lat 70-tych ubiegłego wieku część drogi rozebrano w trakcie prowadzenia nowej linii kolejowej. Najlepiej oddają to najnowsze fotografie.
Garść informacji o kostkach żużlowych:
Są nimi kamienie żużlowe, określane również jako: kostki z Mansfeld, kostki żużlowe, kostki ze szlaki, itp. Produkowano je masowo w latach 1863-1976 w Niemczech, a wraz z ustaniem produkcji, zaczęto postrzegać je jako godne zachowania, a w niektórych przypadkach uznano za zabytki.

fot. Andrzej Ryfczyński
Obecnie w okolicach Mansfeld (Niemcy) regularnie odbywają się wykłady poświęcone historii produkcji kamieni ze szlaki.

fot. Andrzej Ryfczyński
Ulice i budynki zbudowane z kostek szlakowych uznano za elementy kształtujące krajobraz miast.

fot. Andrzej Ryfczyński
Same kamienie coraz częściej stają się eksponatami w lokalnych muzeach, gdzie zorganizowano o nich całe wystawy.

fot. Andrzej Ryfczyński
Zobacz więcej: (historia, wykorzystanie, ochrona) „Okiem pana Marcina”: Kostki z Mansfeld w krajobrazie Kamienia Pomorskiego
ikamien.pl/artykuly/32439/

fot. Andrzej Ryfczyński
Andrzej Ryfczyński
źródło: www.iswinoujscie.pl
to gów*o jest niebezpieczne. przy starej jednostce straży pożarnej na warszowie była juz masa wypadków.
Na mazurskiej tez jest to cholerstwo. Strasznie śliskie
22:18:24 To jest typowo gierkowski dar, na samym początku lat 70. miasto rzuciło na Posejdon nierówną niebieską kostkę szlakową i na ulicę Broniewskiego oraz Marynarki Wojennej trylinkę, ale taką wulgarną, nie gładką jak na Wielkopolskiej. Ja też nie rozumiem, jak można tolerować coś takiego, zwłaszcza góry i doliny na ul.Staffa - ta kostka oprócz tego, że jest sama z siebie nierówna, to obniżyła się w takie zagłębienia sięgające nawet 20 cm poniżej normalnego poziomu ulicy. A może są tacy, którzy uważają, że za sprawą takiego stanu Lady Betonka jest bardziej sexy? Lady jest nieprzystępna, bo trudniej do niej do magistratu dojechać z Posejdonu, więc paradoksalnie zachęca to do zdobywania tej Lady Betonki, gdyż mężczyźni lubią kogoś zdobywać.
Gdyńska też była nią wyłożona
w latach 30 tych Niemcy mieli już pracę i zaczeli budowac Most Kolejowy na Warszowie r 1937 Bunkry przy Latarni Morskiej r 1938 itd
kostka uliczna ulica budowana w 1936 r
POMIMO
Bardzo niebezpieczna jak pada deszcz. W latach 70 tych doświadczyłem na motocyklu i z dzieckiem. Ładna owszem ale niebezpieczna!!
22:18:24 - Nic nie poradzę, że taką kostkę ze skazą genetyczną sobie ukradliście...
Na ulicy Matejki była ułożona, ul Grunwaldzka z kostki bazaltowej, wyparowała, ul. Wojska Polskiego wyparowała. Mam pytanie, istniała ulica wyłozona kostką ponad 100 lat, CIEKAWE CZY OBECNIE UŁOŻONY POŁBRUK WYTRZYMA 25 LAT, przy takiej jakości prac.
to niech sobie to g... zabiorą do Mansfel z szlaki
Dobrze napisane. Takie kostki tylko w muzeum. Tam też miejsce włodarzy..
Byla piekna kostka na Wojska Polskiego do granicy ˆtyle z pięknej drogi i historii. Szkoda.
Ta na Posejdonie jest spokrewniona z nią, ale ma skazę genetyczną, jest wręcz potworkiem - jest bardzo nierówna, kiedy ta z Barlickiego tak gładka, że aż się świeci. Posejdon - wypluta przez władze jak ogryzek dzielnica miasta. Ludzie się potykają na tej też żużlowej, lecz pełnej nieròwności nawierzchni.Jeśli Michalska w tej sprawie milczy, to... kamienie krzywych ulic wołać będą.
BARDZO NIEBEZPIECZNA NAWIERZCHNIA! KONIECZNIE DO WYMIANY.
Przecież artykuł nie inspiruje do układania tej kostki na ulicach lecz ukazuje jej historyczną wartość. Można a nawet trzeba ją zachować i ułożyć ją np. w parku.
Ten zabytek powinni dawno wymienić
Nawierzchnia przydatna dla lubelskiej furmanki. Dla pojazdu z gumami na kołach, to tragedia.
PEWNO PROCESJA TAMTĘDY PRZECHODZIŁA ŻE TAKA CENNA KOSTKA.
Ta kostka to zagrozenie dla kierowców i rowerzystów szczególnie jak jest mokra.
Na Posejdonie przy Tuwima chyba też jeszcze jest ta kostka...
UŁOŻONA W SWASTYKI CZY CO? PODATEK DESZCZOWY WIĘKSZY ZAPŁACĄ.
Ruina nie zabytek zerwać to w cholerę a le niema kasy bo trzeba pierw na usedom zrobić a tu h..j
Jaka śliska jak lodowisko jak popada sam na motorze szlifa zaliczylem