POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [01.02.2024, 09:18:04] • Polska

Godność ma swoje imię

Godność ma swoje imię

fot. Organizator

Dziś, w Dniu walki z mobbingiem, rozpoczęła się pierwsza ogólnopolska antymobbingowa kampania społeczna. Jej hasło brzmi: Godność ma swoje imię. Julia, Zuzanna, Wiktoria, Jakub, Kacper, Szymon - to nie tylko lista trzech, aktualnie najbardziej popularnych, imion damskich i męskich w Polsce. To imiona osób doświadczonych mobbingiem.

Organizatorem kampanii Dobra Fundacja, która w centrum swoich zainteresowań postawiła człowieka, wartościową jednostkę, która ma tożsamość, wiek, płeć, stan zdrowia, doświadczenie zawodowe i ma swoje imię. Celem kampanii jest walka z mobbingiem.

- „Kampania Godność ma swoje imię, promuje właściwe postawy w miejscu pracy – mówi Kasia Jarymek fundatorka i prezeska Dobrej Fundacji – chcemy piętnować każdy przypadek mobbingu, pomagając osobom dotkniętym mobbingiem nagłośnić swoje historie i udzielając im pomocy prawnej. Będziemy budować świadomość wagi problemu oraz sposobów na walkę z nim. Zadaniem kampanii, która wystartowała dziś, w Dniu Walki z Mobbingiem, jest rozpoczęcie ogólnonarodowej dyskusji na temat mobbingu i jego skutków, a także dotarcie z działaniami edukacyjnymi do jak najszerszego grona firm i pracowników w Polsce.”

Kampania jest adresowana do bardzo szerokiego grona odbiorców. Przede wszystkim do osób doświadczających mobbingu, a także tych, które doznały go w przeszłości. Kampania chce dotrzeć także do osób decyzyjnych w firmach i instytucjach, aby uświadomić im skalę tego zjawiska i jego jednoznacznie negatywny wpływ na funkcjonowanie zespołów pracowniczych, a finalnie na kondycję firm.

Dotarcie to da kampanii dedykowana jej strona www.godnoscmaswojeimie.pl, która docelowo zostanie przekształcona w portal informacyjny na temat mobbingu i przeciwdziałaniu niepożądanym zachowaniom w miejscu pracy. Strona, wraz z obszerną strefą wiedzy, oraz rozbudowaną częścią edukacyjną, będzie zasilana przez wiedzę i doświadczenie 31 ekspertów Dobrej Fundacji specjalizujących się w prawie, psychologii oraz DEI. To grono prawników, psychologów, trenerów, badaczy, coachów, którzy od wielu miesięcy pracują nad wachlarzem działań pomocowych zarówno dla pracowników jak i organizacji dotkniętych problemem mobbingu.

Zasięg kampanii będą poszerzać działania w mediach społecznościowych, na profilach kampanii oraz planowane na późniejsze etapy kampanii, akcje promocyjne z patronami medialnymi i partnerami kampanii, a także aplikacja mobilna w której będzie można zgłosić problem i otrzymać podstawowe wsparcie.

Kampania chce także docierać do firm z wiedzą, edukacją, dobrymi praktykami. W tym celu Dobra Fundacja rozpoczyna budowanie Koalicji Firm - Razem przeciwko mobbingowi. Firmy, które zdecydują się przystąpić do koalicji będą jednocześnie sygnatariuszami kodeksu dobrych praktyk antymobbingowych, który został opracowany przez ekspertów Dobrej Fundacji. - Najważniejsza jest świadomość pracowników i kadry kierowniczej czym jest mobbing, jakie negatywne skutki wywołuje dla osoby mobbingowej oraz całej organizacji, a także jak mu zapobiegać. – mówi profesor Małgorzata Kurzynoga, radca prawny i ekspertka Dobrej Fundacji specjalizująca się w prawie pracy - Można to osiągnąć tylko przez szkolenia w tym zakresie, które są nieodłącznym elementem właściwej polityki antymobbingowej. Często mobbing jest mylony z dyskryminacją czy molestowaniem. Dochodzi też do nadużywania tego pojęcia - zdarza się, że pracownik oczekiwania kierowane przez pracodawcę, w zakresie osiągania określonych wyników, traktuje jako mobbing - i firma musi się wtedy bronić. Przede wszystkim jednak świadomość pozwala kreować właściwe wzorce zachowań, zapobiegając działaniom niepożądanym. W budowaniu właściwych standardów w zakresie zwalczania mobbingu i tworzenia efektywnego, i przyjaznego dla pracowników miejsca pracy, równie ważne jest ustanowienie przez pracodawców procedur pozwalających na szybkie ujawnienie i wyeliminowanie przejawów mobbingu.

Szacuje się, że problem mobbingu w Polsce może mieć zasięg podobny do innych krajów Unii Europejskiej, wynoszący około 3-10% populacji pracowników (Marciniak 2015). Skala tego problemu może dotyczyć zatem od 300 tysięcy, do nawet 1,5 miliona osób w Polsce, bo na rynku pracy jest ponad 15 milionów Polaków. Skala tym bardziej niepokojąca, że w świetle badań - Bowling i Beehr (2006) - występuje związek między doświadczaniem mobbingu a napięciem, lękiem, depresyjnością, wypaleniem, frustracją, negatywnymi emocjami związanymi z pracą oraz objawami psychosomatycznymi. Wyniki badań pokazują, że mobbing w miejscu pracy wiąże się przede wszystkim z doświadczaniem silnego, długotrwałego stresu, prowadzącego do poważnych zaburzeń zdrowia psychicznego i fizycznego, do syndromu stresu pourazowego a niekiedy nawet śmierci.

Mobbing jest zatem jednym z najważniejszych zjawisk niszczących poczucie dobrostanu pracowników. - Dlatego tak ważne jest - zdaniem Joanny Cur, radcy prawnego i ekspertki Dobrej Fundacji - aby społeczeństwo uznało mobbing za absolutnie niedopuszczalne zachowanie, a pracownicy i pracodawcy wspólnie dążyli do stworzenia środowiska pracy opartego na szacunku, wspólnych wartościach, współpracy i równości. Byłoby to niezwykle ważnym krokiem w stronę eliminacji tego zjawiska, co powinno przekładać się na realne zmiany w organizacjach, zarówno na poziomie firm, jak i indywidualnych postaw pracowników.

Mimo, że skala i skutki mobbingu mogą być tak dotkliwe, wiąże się z nim wiele bazowych problemów związanych choćby z definicją mobbingu w prawie pracy, brakiem zjawska mobbingu w prawie karnym czy niemożliwością dowiedzenia mobbingu. Eksperci Fundacji mają w związku z tym konkretne oczekiwania związane z kampanią. Profesor Małgorzata Kurzynoga uważa, że największym sukcesem kampanii byłoby przyczynienie się do zmiany regulacji mobbingu w kodeksie pracy, która jest bardzo niekorzystna dla ofiar mobbingu. Polska definicja mobbingu, zamieszczona w art. 94(3) k.p. wymaga łącznego spełniania kilku przesłanek co w praktyce jest niezwykle trudne. Między innymi pracownik musi udowodnić, że postępowanie mobbera wywołało u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej. Jeżeli pracownik tej przesłanki u siebie nie czuje, to nie jest w stanie wykazać mobbingu. Przesłanka ta jest nieracjonalna. Poza zakresem definicji mobbingu leży także szereg nieprawidłowych i przemocowych zachowań w miejscu pracy. Dlatego też powinna być zmieniona w kierunku wyznaczonym przez standardy międzynarodowe, które posługują się szeroką formą przemocy. Przemoc to nie tylko mobbing czy molestowanie seksualne, w rozumieniu prawa polskiego, lecz o wiele szersze zjawisko. Ponadto, definicja mobbingu powinna być rozszerzona na
wszystkie osoby zatrudnione, ponieważ stosunek pracy nie ma tu najmniejszego znaczenia, podobnie jak w przypadku bhp. Zwłaszcza w polskich warunkach, gdzie mamy duży procent osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych. -Dlatego też, w ramach działania kampanii, planowane jest powołanie zespołu prawnego, który zajmie się przygotowaniem nowelizacji przepisów dotyczących mobbingu w Kodeksie Pracy oraz wprowadzających mobbing jako odrębne przestępstwo do kodeksu karnego, a także lobbingiem na rzecz przyjęcia przez Polskę Konwencji o przeciwdziałaniu przemocy i molestowaniu.

- Kampania ma szansę zwrócić uwagę wszystkich stron, pracowników, pracodawców, legislatorów, sędziów, na potrzebę informowania i przeciwdziałania mobbingowi,- dodaje Krzysztof Bramorski, radca prawny, ekspert Dobrej Fundacji - wprowadzania odpowiednich regulacji na poziomie zakładów pracy, akcentowania podstępności i szkodliwości tego zjawiska w wymiarze środowiska pracy oraz jego skutków społecznych. Moje doświadczenie wskazuje, że szeroka kampania, wsparta przez środowiska eksperckie i polityczne, ma szanse przyczynić się do kształtowania właściwej polityki antymobbingowej, a w konsekwencji do zwiększenia wrażliwości na symptomy mobbingu.

Tu także, jak w wielu innych obszarach życia człowieka obowiązuje sprawdzona zasada – lepiej zapobiegać, niż leczyć. Zgadza się z tym Katarzyna Biernacka, Chief People Officer, firmy Antal - partnera kampanii Godność ma swoje imię - Usuniecie skutków mobbingu w miejscu pracy jest bardzo trudne, a poprawa złej atmosfery stanowi długotrwały proces. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest więc przeciwdziałanie zjawisku niż radzenie sobie z jego efektami. Dlatego, jako firma, aktywna społecznie, która od lat edukuje pracodawców w tematach dotyczących najbardziej wrażliwych wyzwań społecznych, z ogromną przyjemnością zostaliśmy partnerem kampanii.

Dobra Fundacja wspólnie z firmą Antal planuje w ramach działań kampanii prowadzenie badań dotyczących mobbingu, ponieważ zjawisko to jest stanowczo zbyt mało zbadane w Polsce.

- Naszym celem jest zbadanie aktualnej sytuacji na rynku pracy – dodaje Katarzyna Biernacka - oraz dostarczenie pracodawcom wiedzy o sposobach przeciwdziałania mobbingowi, budowaniu pozytywnych relacji w zespołach, a także reagowaniu na sygnały jego wystąpienia. Angażując się w edukację społeczną dotyczącą rozpoznawania mobbingu, dążymy do tworzenia harmonijnych relacji między pracodawcą a pracownikiem (Marciniak 2015) - Jarosław Marciniak „Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce”. Rok 2015

Alina Stahl – Dyrektor Komunikacji i Public Relations


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W fili Miejskiego Domu Kultury na Warszowie odbędzie się Mikołajkowy Turniej Talentów. Zapraszamy wszystkie dzieci 6 grudnia o godzinie 13.00, każdy uczestnik otrzyma mały upominek od Mikołaja, oraz słodki poczęstunek. Na zwycięzców zaś czekają atrakcyjne nagrody. W turnieju mogą brać udział dzieci w wieku od 3 do 18 lat w kategoriach: śpiew, gra na instrumencie, recytacja, sztuki plastyczne oraz taniec. W każdej kategorii przyznane zostaną trzy miejsca oraz wyróżnienia. Serdecznie Zapraszamy!!! ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■ Stowarzyszenie Importerów i Dystrybutorów Pirotechniki apeluje do władz Świnoujścia o uwzględnienie w konsultacjach głosów branży: – Zwracając się do Prezydent Miasta Świnoujścia liczymy, że głos branży reprezentowanej przez największych polskich importerów oraz dystrybutorów wyrobów pirotechnicznych, pozwoli na wypracowanie kompromisowych rozwiązań. Zdecydowanie sprzeciwiamy się planom wprowadzenia ograniczeń lub zakazów użycia fajerwerków przez niektóre z władz samorządowych – informuje Stowarzyszenie ■ Na rok 2026 została wyznaczona apteka „Centrum Zdrowia – 24H”, prowadzona w Świnoujściu przy ul. Grunwaldzkiej 21, do pełnienia dyżurów w godzinach od 21:00 do 23:00, codziennie w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 roku ■