iswinoujscie.pl • Niedziela [18.02.2024, 23:28:50] • zachodniopomorskie
Na Pomorze Zachodnie zawsze z rowerami! Sobota pełna atrakcji
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Wiele inspiracji, wiele pomysłów i szeroka wymiana doświadczeń. Dyskusje o tym, co udało się zrealizować oraz o tym, jakie są plany Pomorza Zachodniego w sferze rozbudowy tras rowerowych. To pierwsze efekty piątkowej konferencji w ramach I Polsko-Niemieckich Dni Turystyki Rowerowej. – Zapraszamy na Pomorze Zachodnie, zawsze z rowerami! – mówi marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
W 2014 roku jako jeden z pierwszych w Polsce Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego powołał pełnomocnika rowerowego na poziomie wojewódzkim Pierwszym zadaniem było przeprowadzenie inwentaryzacji i opracowanie koncepcji stworzenia sieci tras rowerowych w regionie.
- Jak człowiek bardzo marzy, to znajdzie swoje miejsce na ziemi, by te marzenia spełniać. Miałem wielkie szczęście w życiu spotkać 10 lat temu grupę pasjonatów na czele z panią Wandą Nowotarską, obecnie Pełnomocniczką Marszałka ds. polityki rowerowej. Jak się ludzie z pasją spotykają, to zawsze coś fajnego z tego powstaje. I tak powstała koncepcja budowy systemu szlaków rowerowych na Pomorzu Zachodnim – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Członkowie stworzonego przez pełnomocniczkę zespołu przejechali rowerami tysiące kilometrów – po nieubitych trasach, zarośniętych wałach przeciwpowodziowych, żeby je zinwentaryzować. Zinwentaryzować istniejące odcinki tras, ale także miejsca, które mogą potencjalnie służyć do rozwoju szlaków rowerowych. Pod uwagę brano także nasypy kolejowe i dukty leśne.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
W 2015 powstała koncepcja, która zakładała stworzenie 1500 km tras. Potrzebna była strategia, by powstająca sieć była jak najbardziej efektywna. Wcześniej gminy tworzyły krótkie odcinki, być może ważne z punktu widzenia lokalnego, które nie tworzyły jednak spójnego systemu. Gminy wykorzystywały też różne technologie, budowały różne nawierzchnie. Istniała obawa, że kolejne odcinki nie będą utrzymane w jednakowym standardzie, a połączenia na styku gmin nie będą komfortowe.
- Zaproponowaliśmy dofinansowanie z Funduszy Europejskich na poziomie 85 proc. Pozostałymi 15 proc. Podzieliliśmy się z gminami. Województwo wzięło na siebie przygotowanie projektów, przeprowadzenie przetargów i samej inwestycji na gruntach należących do poszczególnych gmin, które w zamian wzięły na siebie utrzymanie gotowych już tras – tłumaczy marszałek
Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Widząc rosnąca popularność rowerowych szlaków zdecydowano o przystąpieniu do drugiego etapu, który zakłada budowę kolejnych 400 km tras. Sukcesem okazało się także połączenie polskiego systemu z niemieckim, co stało się możliwe dzięki przebudowaniu starego, nieużywanego mostu kolejowego w Siekierkach na potrzeby turystów rowerowych. Rowerzyści z Niemiec zaczęli licznie odwiedzać Polskę, a Polacy – Niemcy.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Wykorzystanie dawnych kolejowych tras ożywiło też ponownie leżące przy nich miejscowości. Dzięki powstałej aplikacji Pomorze Zachodnie można dokładnie zaplanować podróż wiedząc wcześniej, jakie na danym szlaku czy w konkretnej miejscowości czekają atrakcje, noclegi, kawiarnie, miejsca wypoczynku czy warsztaty. Lokalni przedsiębiorcy wykazują się inicjatywą i zgłaszają coraz więcej propozycji.
Rozwój sieci tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim jest jednak możliwy także dzięki innym działaniom. Województwo sukcesywnie rozwija sieć kolejowych połączeń regionalnych i inwestuje w tabor.
- Nie każdy jest w stanie jednorazowo pokonać kilkadziesiąt lub więcej, kilometrów. Wiele osób chce w jedna stronę pojechać rowerem, a wrócić pociągiem. Zależy nam, by sieć tras rowerowych łączyła się z liniami kolejowymi. Tam, gdzie nie jest to możliwe, budujemy kolejowe sięgacze, czyli dodatkowe odcinki rowerowych tras umożliwiające dojazd do przystanków kolejowych – mówi Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Dodatkowo region inwestuje w kolejowy tabor. Obecnie trwa produkcja 8 nowoczesnych pociągów, w których liczba miejsc do przewozu rowerów będzie znacznie wyższa, niż standardowo. Także modernizując 50-letnie składy dwa z nich przebudowano w taki sposób, by zmieściły więcej jednośladów, niż tradycyjne pociągi.
Najwięcej atrakcji na wszystkich zakręconych pozytywnie rowerzystów czeka w sobotę. W skonsolidowanym budynku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego odbędą się liczne prezentacje, pokazy sprzętu, warsztaty i rozmowy oraz prezentacje rowerowych atrakcji po obu stronach granicy,. Będzie można także bezpłatnie oznakować rower, dokonać bezpłatnie przeglądu lub drobnej naprawy i zapoznać z kalendarzem planowanych na ten rok imprez.
Szczegółowy program na www.rowery.wzp.pl
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego