POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [28.01.2025, 00:06:23] • Polska

Wagary a limit frekwencji Czy ostra walka z nieobecnością uczniów na zajęciach ma sens?

Wagary a limit frekwencji Czy ostra walka z nieobecnością uczniów na zajęciach ma sens?

fot. Organizator

Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje podnieść minimalny próg frekwencji uczniów, aby przeciwdziałać wagarom i nieusprawiedliwionym nieobecnościom – szczególnie tym, wynikających z urlopów wypoczynkowych rodziców. Zmiana ta ma na celu zwiększenie zaangażowania uczniów i poprawę ich wyników w nauce. Zapowiadane regulacje to dobry pretekst do porozmawiania na temat wagarów. Karolina Pol, dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli EduKaPol Szkolenia, wskazuje, że skuteczne przeciwdziałanie opuszczaniu lekcji przez uczniów, to problem złożony – wymagający zrozumienia przyczyn wagarowania i stworzenia środowiska, w którym uczniowie czują się akceptowani i rozumiani, a nauka ma dla nich sens.

Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje walkę z wagarowiczami. Obecnie wystarczy, aby uczeń miał co najmniej 50 proc. frekwencji na zajęciach, aby został klasyfikowanym i mógł zdać do następnej klasy. Taki próg jest jednak zdaniem resortu zbyt niski, gdyż pozwala na zbyt długą nieobecność w szkole, co przekłada się na poważne zaległości w nauce i utratę kontaktu z systemem edukacyjnym. Ministerstwo planuje podnieść ten limit, co ma zmusić uczniów do większego zaangażowania w regularne uczestnictwo w zajęciach.

– Zwiększenie minimalnego limitu frekwencji motywowane walką z wagarami to swoisty „kij”, a nie „marchewka”. Zmuszanie uczniów do obecności w szkole bez jednoczesnego zrozumienia, dlaczego wagarują, jest ryzykowne. Może prowadzić do pogłębienia frustracji, buntu i dalszego wycofania się młodego człowieka z życia szkolnego – mówi Karolina Pol, dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli EduKaPol Szkolenia. – Kluczowe w kontekście wagarowania jest, aby zrozumieć, dlaczego uczeń nie chce być w szkole i znaleźć sposoby na rozwiązanie tych problemów w sposób wspierający, a nie represyjny – dodaje ekspertka.

Nie tylko lenistwo

Dzieci, które wagarują, najczęściej nie robią tego bez powodu. Z jednej strony, dziecko może częściej opuszczać lekcje, jeśli zmaga się z trudnościami w relacjach z rówieśnikami, takimi jak wykluczenie, przemoc czy presja rówieśnicza. Ważnym czynnikiem jest także trudna sytuacja domowa, brak wsparcia lub zaangażowania rodziców. Z drugiej strony, wagarowanie może być spowodowane lękiem przed oceną innych – opuszczanie lekcji staje się wtedy ucieczką od problemu, jakim może być na przykład sprawdzian czy odpytywanie przed tablicą. Dodatkowo, opuszczanie zajęć może być niekiedy pokłosiem monotonnych lekcji i braku indywidualnego podejścia do ucznia – w tych przypadkach uczeń wagaruje, ponieważ nie widzi wartości w takich lekcjach.

– Przeciwdziałanie niskiej frekwencji na lekcjach należy zacząć od pracy u podstaw, tak by placówka edukacyjna była miejscem, w którym uczniowie czują się akceptowani i rozumiani, a nauka miała dla nich sens. Taka szkoła powinna zachęcać uczniów do uczestnictwa w zajęciach poprzez angażujące metody nauczania – które odpowiadają na ich potrzeby i zainteresowania – takie jak zajęcia praktyczne, projekty grupowe czy warsztaty rozwijające kompetencje miękkie. Istotne jest także, by w takiej placówce uczeń mógł otrzymać wsparcie psychologiczne, takie, które pomoże mu w poradzeniu sobie z trudnościami w szkole czy w domu i umożliwi budowanie pozytywnych relacji w klasie, opartych na zaufaniu i wzajemnym szacunku – mówi Karolina Pol, dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli EduKaPol Szkolenia.

Recepta na wagary

Wagarowanie niesie ze sobą poważne konsekwencje, które mogą negatywnie wpłynąć na przyszłość dziecka. Przede wszystkim prowadzi do zaległości w nauce, co utrudnia ukończenie szkoły i zmniejsza szanse na zdobycie satysfakcjonującej pracy. Opuszczanie zajęć szkolnych, zwiększa prawdopodobieństwo trafienia w niepożądane towarzystwo. Takie środowiska oferują pozorne poczucie akceptacji, ale zwiększają ryzyko podejmowania zachowań niebezpiecznych, takich jak eksperymentowanie z używkami czy konflikty z prawem.

– W obliczu powyższych zagrożeń niezwykle ważna staje się ścisła współpraca między rodzicami a nauczycielami. Tylko wspólne działania, oparte na wzajemnym zaufaniu i skutecznej komunikacji, mogą zapobiegać eskalacji problemów – mówi Karolina Pol. – Nauczyciele mają możliwość szybkiego zauważenia zmian w zachowaniu dziecka, takich jak nagłe spadki frekwencji czy brak zaangażowania w lekcje. Rodzice z kolei najlepiej znają swoje dziecko i mogą pomóc dotrzeć do przyczyn problemów. Kluczem jest, aby nie szukać winnych, ale wspólnie pracować nad znalezieniem skutecznych rozwiązań, które wesprą dziecko w powrocie na właściwą drogę – wyjaśnia.

Maria Strużkiewicz


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Joanna Agatowska uzyskałą absolutorium z tytułu wykonania budżetu miasta za rok 2024 ■ Po rozpatrzeniu raportu o stanie gminy miasto Świnoujście Prezydent Joanna Agatowska uzyskała votum zaufania od Rady Miasta ■ Pełna przejezdność drogi S3 przed wakacjami jest zagrożona, wykonawcy apelują do Premiera ■ Ryszard Grobelny; "bardzo niepokojącym zjawiskiem, także w Świnoujściu, jest stale spadający przyrost naturalny" ■ Nową formułę prezentacji raportu o stanie miasta omówił specjalny gość sesji - Ryszard grobelny. Raport dostępny jest w formie strony internetowej ■ Z powodu awarii jednego z promów typu „Bielik” obsługujących przeprawę „Warszów” pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, kursowanie promów odbywa się obecnie w trybie nieregularnym. Zarząd Dróg Miejskich i Żeglugi informuje, że zespół techniczny pracuje nad jak najszybszym usunięciem usterki i przywróceniem promu do eksploatacji. Do czasu zakończenia naprawy pasażerów obsługuje wyłącznie jeden prom typu „Karsibór”. Oznacza to, że czas oczekiwania na przeprawę może się wydłużyć, szczególnie w godzinach szczytu ■ Podczas Dnia Dziecka w parku Zdrojowym trwała zbiórka na leczenie Adasia Orlika. Wolontariusze zebrali 9.308,37 zł, 176,97 euro, 2 korony czeskie i żeton do wózka ■ Byli pracownicy „Odry” spotkają się 28 czerwca o godz. 16:00 w Forcie Anioła – to coroczna okazja, by powrócić wspomnieniami do czasów, gdy zakład zatrudniał tysiące osób i tętnił życiem. W przeddzień Dnia Rybaka będzie czas na rozmowy, uśmiechy i integrację przy grillu ■