W spotkaniu wzięli udział m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej, wiceprezes Krzysztof Sadowski oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.
Jak zapowiedział prezes Jarosław Siergiej:
„Dzisiaj z wielką dumą, radością, ale też, muszę powiedzieć, emocją chcemy Państwa poinformować o najbardziej ambitnym projekcie portu Szczecin i Świnoujście (…) Wybudujemy nowy port na Bałtyku. Przylądek Pomerania, bo tak się nazywa, będzie pierwszym na Pomorzu Zachodnim głębokowodnym portem, którego sercem i najistotniejszym elementem będzie głębokowodny terminal kontenerowy (…) Dla nas, dla Zarządu Morskich Portów to epokowa szansa, ażeby port dołączył do europejskiej portowej Ligi Mistrzów.”
Wiceprezes Krzysztof Sadowski przedstawił szczegóły techniczne inwestycji:
„Aby powstał Przylądek Pomerania, potrzebujemy ponad 20 milionów ton piasku, żeby zalądowić obszar 186 hektarów. (…) W ramach Przylądka Pomerania powstanie terminal kontenerowy, dla którego łączna długość nabrzeży wyniesie ponad 1300 metrów, co w docelowym układzie pozwoli nam jednocześnie obsługiwać trzy jednostki. (…) Przewidujemy terminal zeroemisyjny, wykorzystanie energii odnawialnej i inteligentne rozwiązania systemowe.”
Minister Arkadiusz Marchewka podkreślił strategiczne znaczenie przedsięwzięcia:
„Traktujemy Przylądek Pomerania i nowy port w Świnoujściu jako inwestycję kluczową, inwestycję strategiczną, bo dzisiaj porty to nasze szeroko rozumiane bezpieczeństwo. (…) 186 hektarów nowej Polski zostanie zrealizowane przez polskie podmioty po to, aby stworzyć możliwości rozwoju na przyszłość.”
Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz mówił o infrastrukturze dostępowej:
„Urząd Morski w Szczecinie zapewni infrastrukturę dostępową w postaci nowego toru podejściowego - toru wschodniego. Pogłębimy 70 kilometrów toru wodnego do głębokości 17 metrów, tak aby statki mogły bezpiecznie zawijać do nowego portu.”
Podczas konferencji zaprezentowano wizualizacje przyszłego terminala oraz zapowiedziano, że prace przygotowawcze ruszą w 2026 roku.
















Komu POtrzebna ta Natura 2000 ? Za chwilę zapłacicie za Zielony Ład i będzie wszystko jasne o co. chodzi w tej grze..POpierajcie te bagno dalej.
Zapewne standard" cóż szkodzi obiecać".
kupa idiotów i kłamców bez pojęcia o biznesie. Same złodzieje.
Zobaczymy jak świnia niebo
no i Natura 2000 poszła się. ..
Zawsze pisało się o kiełbasie wyborczej, ale też o kiju i Marchewce. Te trzy elementy zawsze idą w ślad za partią, która gdy rządzi pozwala na wielki wyplyw podatków (25% z VAT do roku 2015, od ok.2018 już tylko 4%, za PiS-u) i na gwałcenie praw obywatelskich i praw człowieka (akcja 'Widelec" Schetyny, najścia na Antykomora, na redakcję Wprost, policyjne prowokacje w Marszu Niepodległości za Sienkiewicza do r.2015 - pozwalanie na Antifę, kopanie uczestników przez policjantów, itp., , a po r.2023 nękanie poniżanie kobiet w areszcie -urzędniczek i księdza, co potwierdził rzecznik praw obywatelskich). Skąd spadła ta Marchewka po kiju, jakim było dręczenie nawet osób luźno związanych z poprzednią władzą? Z protestów Niemców przeciw portowi kontenerowemu i z wielkiego zadłużenia Polski wpływającego na zawieszenie prac wokół portu kontenerowemu. Myślę, że będzie tu tylko Marchewka z kijem KaO-bijem, góra urodzi mysz, gryzonia, który potrzebował dobrego PR, nazwy Pomerania.
Pierdzieli ile co muszą zrobić a może by tak zapytać o zgodę mieszkańców? Tego nie muszą robić? A co z obszarem natura 2000🤣to jzu nie jest ważne?
O fajnie że Katarczycy się wycofali więc portu niebedzie zjebiśc..Bo polska niema pojęcia o budowie portu niema sprzętu a niemcy już im falochronu niewybudują.
polaczki jeszcxe nic nigdzie dobrze nie zbudowaly to interesowne beztalencia