iswinoujscie.pl • Niedziela [09.11.2025, 15:04:48] • Świnoujście
Nowoczesny, cichy i ekologiczny. Elektryczny autobus testowo wozi pasażerów po Świnoujściu

fot. Sławomir Ryfczyński
Od kilku dni po ulicach Świnoujścia można zobaczyć niewielki, srebrny autobus o nowoczesnym wyglądzie i zielonych tablicach rejestracyjnych. To w pełni elektryczny Busnex E6 -testowy pojazd, który przez miesiąc będzie kursował po mieście. Mieszkańcy już zwracają uwagę, że to autobus z przyszłości.
Cichy, zgrabny, o opływowych kształtach i w pełni elektryczny – taki autobus testowo pojawił się na ulicach Świnoujścia. Busnex E6 to nowoczesny minibus, który można spotkać między innymi na linii numer 9 w kierunku „Kapitanat”. Wyróżniają go zielone tablice rejestracyjne, kompaktowe rozmiary i bardzo estetyczny wygląd, który doskonale wpisuje się w nadmorski klimat miasta.
Autobus wzbudza zainteresowanie nie tylko swoim wyglądem, ale też faktem, że za kierownicą zasiada kobieta. „Miło popatrzeć - nowoczesny pojazd, cichy, a prowadzi go pani. Takie rzeczy w Świnoujściu naprawdę cieszą” - komentują mieszkańcy.

fot. Sławomir Ryfczyński
Zalety?
Elektryczny Busnex E6 to przede wszystkim ekologia i cisza. Nie emituje spalin, więc świetnie sprawdza się w strefie uzdrowiskowej i przy promenadzie. Jest też bardzo zwrotny – dzięki niewielkim wymiarom bez problemu porusza się po wąskich ulicach i osiedlowych trasach. Wnętrze jest klimatyzowane, niskopodłogowe, z udogodnieniami dla osób starszych i niepełnosprawnych. Dla miasta to również element nowoczesnego wizerunku – pokazuje, że Świnoujście idzie z duchem czasu.
A wady?
Jak każdy pojazd elektryczny, ma swoje ograniczenia. Zasięg w praktyce wynosi około 200 kilometrów, a po kilku godzinach jazdy wymaga ładowania. To sprawia, że na razie może obsługiwać tylko krótsze trasy. Sam zakup takiego autobusu też nie jest tani – kosztuje około dwa razy więcej niż tradycyjny diesel.

fot. Sławomir Ryfczyński
Mimo to testy w Świnoujściu pokazują, że takie pojazdy mają sens. Są idealne do miejskiej komunikacji na wyspie, zwłaszcza w rejonach, gdzie ważny jest spokój i estetyka przestrzeni.

fot. Sławomir Ryfczyński
Testowe jazdy Busnexa E6 potrwają około miesiąca. Jeśli wypadną pozytywnie, w przyszłości podobne autobusy mogą na stałe włączyć się do floty miejskiego przewoźnika.
A jeśli ktoś ma szczęście, może spotkać ten mały, nowoczesny autobus na trasie i sam przekonać się, jak wygląda przyszłość komunikacji.
źródło: www.iswinoujscie.pl
Yutong i tyle. .. rozpadnie się po 3 latach.
ja bym się nawet cieszył gdyby nie to, że próbuje się ze mnie zrobić ekologicznego idiotę, wcześniej próbowano zrobić szura i mówiono, że jak się nie zaszczepię to pomrą przeze mnie zamaskowani, Zamiast inwestować to rozdaje się kasę, cała Europa się cofa w rozwoju a wy się cieszcie lemingi bo autobusik będziecie mieli nowy, elektryczny, jaki ładny był, ale się długo palił :)
Gdzie tu jest ekologia? To jest eko terror. Prąd u nas jest produkowany z węgla. A gdzie i po jakim czasie i za ile utylizować baterię?
W moim mieście prawie wszystkie są elektryczne. Nie ma smrodu, co szczególnie latem przeszkadzało. No i cisza, gdy rusza na światłach albo z przystanku. Z ładowaniem nie ma problemu, bo na pętlach autobusowych są automatyczne stacje ładowania - kierowca podjeżdża, wyłazi z dachu pantograf i płynie prąd do akumulatora. Z pktu widzenia pasażera są bardziej dynamiczne przy dodawaniu" gazu" przez kierowcę; no i ta cisza w środku.
Nie ekologiczny. Nie ekonomiczny. Brzydki. Na sezon za mały a po sezonie nie potrzebny. Made in China ? Skończcie te eksperymenty !
Fajny
Ciutkę większy Mmelex, a ten przegubowa autobus już się znudził
A jak to się pali. . Zwłaszcza w tunelu, potrafi oswietlic tunel na 800 metrów prostej... Przy zaś groteskowo redukowanych kursach promów na peeeeewnoooo weźmie duuuuuużoooo rowerów...
A jak to się pali. . Zwłaszcza w tunelu, potrafi oswietlic tunel na 800 metrów prostej...
Widziałem go na mieście. Zastanawiam się dlaczego niemal wszystkie samochody elektryczne są obowiązkowo brzydkie.
a ten autobusik to ile osób zabiera 3 czy 4 ?
Ta pseudoekologiczna przyszłość już doprowadziła Polaków do skrajnej biedy.
Nareszcie. Brawo. Po co dotychczas, wożące przeważnie powietrze, tak duże autobusy.
I to jest przyszłość a nie jakieś solarisy, ten jest mały poza sezonem solarisami jeżdżą max 15 osób
Tak mega ludzi w nim usiądzie, że szok. Prezeska u siebie w Stargardzie takie autobusy wprowadzi.
Jakby jeździl start to bylby koniec świata pustaki