10 listopada mia³ miejsce pierwszy komercyjny za³adunek LNG w terminalu w ¦winouj¶ciu, którego operatorem jest Gaz-System. 11 listopada za¶ – w Terminalu Promowym w ¦winouj¶ciu po raz pierwszy w Polsce nast±pi³o bunkrowanie promu z napêdem LNG w relacji burta do burty: Peter Pan zosta³ zatankowany z bunkierki Avenir Ascencion paliwem dostarczonym przez ORLEN. Wspólnie z partnerami mieli¶my wiêc naprawdê pracowity weekend.
Za³adunek paliwa LNG by³ mo¿liwy przy nabrze¿u drugim, powsta³ym w wyniku rozbudowy terminalu LNG: projekt pn. Rozbudowa czê¶ci morskiej Terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w ¦winouj¶ciu – budowa nabrze¿a dla statków umo¿liwiaj±cego za³adunek skroplonego gazu ziemnego w porcie zewnêtrznym w ¦winouj¶ciu, projekt realizowany w ramach instrumentu CEF 2014-2020, dofinansowanie: 27,88 mln z³otych. Dziêki rozbudowie znacznie zwiêkszy³y siê mo¿liwo¶ci terminalu, a 10 listopada mog³a nast±piæ pierwsza komercyjna operacja za³adunku w historii Terminalu LNG.
Bunkierka Avenir Ascencion z gazem z terminalu w ¦winouj¶ciu wp³ynê³a nastêpnego dnia do Terminalu Promowego w ¦winouj¶ciu, by zabunkrowaæ paliwo LNG w relacji burta do burty na prom Peter Pan nale¿±cy do armatora TT-Line.
Na czym polega wyj±tkowo¶æ tej operacji? Do tej pory bunkrowanie na wodzie odbywa³o siê u nas z u¿yciem paliw standardowych, tym razem, po raz pierwszy zatankowano prom o przyja¼niejszym dla ¶rodowiska napêdzie na paliwo LNG.
Weronika Goc³owska
Rzeczniczka Prasowa
Pion Prezesa Zarz±du


















Tak. To jest bezpieczne! Strefa bezpieczeñstwa to 50 metrów. Do¶æ daleko od Twojej altany na Wydrznach przerobionej na domek ca³oroczny.
Swego czasu wstecz na terenie zlikwidowanej stoczni powsta³ zbiornik na p³ynny gaz lng. Koñcowym etapem budowy prototypu by³ test wytrzyma³o¶ci konstrukcji na ci¶nienie którego prototyp nie przeszed³ ulegaj±c g³o¶nej destrukcji. Szczecinem by³o to ¿e sta³o siê to w sobotê gdy na stoczni by³ niewielki ruch pracowników spó³ek gdy¿ stoczniowców by³o niewielu. Wszystkie budynki w bezpo¶redniej blisko¶ci miejsca eksplozji uleg³y wiêkszym lub mniejszym uszkodzeniom w postaci zniszczonych szyb czy elewacji i cudem by³o to ¿e ludzie wyszli cali. W zwi±zku z tym zastanawiam siê czy takie bunkierki pomimo ¿e ju¿ pracuj± przechodz± testy na zmêczenie materia³u po jakim¶ czasie i je¶li przechodz± to po jakich ilo¶ciach lat pracy. Logiczne jest ¿e materia zbiorników poddawany tak ekstremalnym warunkom jest podatny na zmêczenie materia³u to samo dotyczy ogromnych tankowców gazu z tym ¿e tam zbiornik raz zamro¿ony ulega niewielkim wahaniom temperatury co innego jest na ma³ych statkach
co¶ niesamowitego...
Pion Prezesa Zarz±du czego ?
Czy to jest bezpieczne? Jaka jest strefa bezpieczeñstwa ?