POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [20.11.2025, 08:24:08] • Świnoujście

MANIFEST w sprawie budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu

MANIFEST w sprawie budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu

fot. Organizator

Szanowny Panie Premierze, Wstrzymanie realizacji budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu w wyniku decyzji obecnego wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za gospodarkę morską Pana Arkadiusza Marchewkę oraz obecnego Zarządu Zespołu Portów Szczecin–Świnoujście jest poważnym ciosem w bezpieczeństwo państwa i wiarygodność Polski jako kluczowego członka Sojuszu Północnoatlantyckiego na wschodniej flance NATO. Odrzucenie gotowej, w pełni uzgodnionej koncepcji realizacji inwestycji przez konsorcjum firm DEME/QTerminals i zastąpienie jej nowym pomysłem ogłoszonym zaledwie kilka dni po upłynięciu terminu na zawarcie umowy przyrzeczonej z wykonawcą budzi poważne wątpliwości co do logiki i odpowiedzialności tych decyzji.

Planowana budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu zawierała przystosowanie do modelu dual-use. Dzięki takiej konstrukcji terminal miał obsługiwać zarówno ruch cywilny, jak i wojskowy, co pozwalałoby mu odgrywać kluczową rolę w systemie Host Nation Support (HNS) oraz w procesach NATO związanych z mobilnością wojskową. W praktyce oznacza to, że w razie kryzysu infrastruktura ta ma umożliwić szybkie przyjęcie, rozmieszczenie i wsparcie funkcjonowania wojsk sojuszniczych, w tym ciężkiego sprzętu, oraz jego sprawny przerzut na wschodnią flankę. Jak wskazuje Sztab Generalny, realizacja tego zadania opiera się na sieci transportowej, portach morskich i lotniczych, centrach wsparcia konwojów oraz odpowiednio przygotowanych składach materiałowych – wszystko po to, aby Polska mogła skutecznie pełnić rolę państwa-gospodarza operacji NATO. To właśnie dzięki takiej zdolności terminal miał być fundamentem naszej wiarygodności w oczach państw wschodniej flanki Sojuszu, w tym Litwy, Łotwy i Estonii.

I właśnie dlatego z tak dużym przerażeniem spoglądamy na to, co dzieje się dzisiaj. Zamiast kontynuacji gotowego, wieloletniego projektu, obecny zarząd portu oraz wiceminister infrastruktury dokonali gwałtownego zwrotu: wyrzucono kompletną koncepcję, z pełną dokumentacją i szeregiem uzgodnień, a w jej miejsce ogłoszono nowy wariant – wymagający powtórzenia wszystkich czynności od początku. Oznacza to lata opóźnień, konieczność ponownego przeprowadzenia procedur administracyjnych, środowiskowych i transgranicznych, w tym tych najtrudniejszych, związanych z koniecznością rozmów z Niemcami. Nie jest bowiem tajemnicą, że planowana budowa terminala, z docelowymi zdolnościami przeładunkowymi sięgającymi 2 mln TEU rocznie, stwarza realne wyzwanie oraz jest konkurencyjnym rozwiązaniem dla modelu biznesowego portów po drugiej stronie Odry. Niejednokrotnie niemieckie organizacje społeczne sygnalizowały sprzeciw wobec planowanej budowy terminala, co w konsekwencji prowadziło do długotrwałych postępowań nie tylko administracyjnych, ale również sądowych zarówno po polskiej stronie, jak i niemieckiej. W rzeczywistości powyższa zmiana wariantu budowy oznacza całkowitą likwidację zaplanowanej inwestycji. Takie działanie wzmacnia pozycję Rosji, państwa wrogo do nas nastawionego, ponieważ każdy miesiąc zwłoki w rozwoju naszych zdolności obronnych zwiększa ryzyko, że Polska nie będzie w stanie skutecznie przyjąć wsparcia sojuszniczego w momencie agresji.

Tym bardziej, że Świnoujście jako najdalej wysunięty na zachód polski port na Bałtyku, znajduje się w bezpiecznej odległości od Kaliningradu, w odróżnieniu od portów trójmiejskich narażonych na potencjalne zagrożenia rakietowe ze strony Federacji Rosyjskiej. W połączeniu z magistralą kolejową C-E 59 tzw. „Nadodrzanka”, korytarzem transportowym Bałtyk–Adriatyk, drogami S3 i S6, Odrzańską Drogą Wodną oraz dostępem do autostrady A2 tworzy jeden z najbardziej kompletnych i strategicznie położonych systemów logistycznych w tej części Europy. Terminal w Świnoujściu miał zatem nie tylko wzmacniać polską gospodarkę, ale i zwiększać zdolności NATO do obrony naszego kraju oraz państw Europy Środkowo- Wschodniej, a w ostatecznym rozrachunku decydować o tym, czy ludzie — cywile i żołnierze — otrzymają pomoc na czas.

Wobec tego domagamy się reakcji z Pana strony oraz pełnej jawności: czy decyzje o zmianach były konsultowane z Ministerstwem Obrony Narodowej i strukturami NATO odpowiedzialnymi za HNS i mobilność wojskową? Jeżeli nie, to kto poniesie odpowiedzialność, gdy nasza infrastruktura wojskowa w Świnoujściu nie będzie gotowa na wypadek agresji wojskowej ze strony rosyjskiej? W sytuacji poważnego niebezpieczeństwa i zagrożenia porty trójmiejskie mogą zostać wyłączone z działania – zablokowane, zaatakowane lub po prostu przeciążone. Wtedy sprzęt sojuszniczy nie trafi na front, a Niemcy mogą nie udostępnić swoich nabrzeży w portach dla celów operacji NATO na terytorium Polski. Czy na pewno jesteśmy przygotowani na taki scenariusz?

Domagamy się objęcia tego postępowania kontrolą kontrwywiadu oraz służb specjalnych, aby wyjaśnić, komu i z jakich powodów zależało, by tak kluczowa inwestycja o podwójnym przeznaczeniu nie powstała. Bezpieczeństwo państwa nie może być narażone przez wprowadzenie improwizowanych koncepcji powstałych w ostatniej chwili oraz nie może podlegać ewentualnym wpływom lub infiltracji obcych podmiotów zagrażających żywotnym interesom Rzeczypospolitej.
Panie Premierze, zostaliśmy postawieni przed faktem dokonanym, w którym decyzje Zarządu Portu Morskiego Szczecin-Świnoujście, zmieniające z dnia na dzień koncepcję budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, osłabiły Polskę w kluczowym wymiarze strategicznym. Jak najszybsza budowa najdalej wysuniętego portu zewnętrznego na Morzu Bałtyckim to fundamentalna
kwestia zwiększenia zdolności obronnych Rzeczypospolitej, wiarygodności wobec wojsk sojuszniczych oraz bezpieczeństwa wschodniej flanki NATO. W razie rosyjskiej agresji, Polska musi być w stanie umożliwić bezpieczny i szybki przerzut wojsk; każde opóźnienie w realizacji tej inwestycji zwiększa ryzyko, że nie uda się tego odpowiednio wykonać, a konsekwencje mogą być tragiczne dla życia i zdrowia Polaków!

Dlatego apelujemy o natychmiastowe wyjaśnienie decyzji podjętych przez obecny zarząd portów i wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za gospodarkę morską, przywrócenie szybkiej i nieprzerwanej ścieżki realizacji inwestycji oraz o jednoznaczne stanowisko rządu w sprawie budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa militarnego Polski i utrzymanie naszej wiarygodności wobec Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości
Pomorza Zachodniego


komentarzy: 14, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-14 z 14

Gość • Czwartek [20.11.2025, 11:12:22] • [IP: 176.221.124.***]

A ten z czym znowu odpalił ? Co wybory już zbliżają się wielkimi krokami?? A niełaska napisać o walczącym suwerenie od 2017 roku? Co macie za nic nas mieszkańców? Manifest listopadowy. Masakra!!

Gość • Czwartek [20.11.2025, 11:11:29] • [IP: 185.210.36.***]

No i tyle mamy do gadania. Jeśli do terminala wpleciona została obronność państwa, to my drobne żuczki nie mamy już nic do powiedzenia. Żeby tylko płacili należne podatki i to proporcjonalnie do podatków z gazoportu.

Gość • Czwartek [20.11.2025, 10:58:19] • [IP: 176.221.124.***]

Gróbarczyk masz pan na sumieniu likwidacje swinoujskiej Stoczni i niech pan sie odwali wreszcie od Świnoujścia powinien pan teraz odpowiadac przed prokuraturą won od jeszcze raz od ŚWINOUJŚCIA

Gość • Czwartek [20.11.2025, 10:33:44] • [IP: 78.9.235.***]

oj chyba ktoś dostał mocny ochrzan od DEME/QTerminals że nie tak się umówiliśmy... ;)) A całą ich wiarygodność widać po tym że nawet umowy przedwstępnej nie dopełnili...

Gość • Czwartek [20.11.2025, 10:24:58] • [IP: 94.134.34.**]

Popieram !

Gość • Czwartek [20.11.2025, 10:24:48] • [IP: 37.30.32.**]

Tuż, tuż gazoport.Booooom i oba punkty strategiczne nikną pod lodem. Tona kasy wyrzucona w błoto

Gość • Czwartek [20.11.2025, 10:21:17] • [IP: 89.151.20.***]

Pan Marek Gróbarczyk będąc ministrm w rządach PIS do dziś nie rozliczył się przed cała Polską ze swoich obiecanek - cacanek ! Kiedy mógł wprowadzać pisowskie pomysły na chwałę swojej partii nie zrobił nic by ratować Stocznię Morską w Świnoujściu : miał budować promy a nie powstał żaden :Stocznia Gryfia zarządzana przez pisowskiego nieuka Zarembę żyje za kasę ze sprzedarzy świnoujskiej stoczni w czym pomagała oddana PIS pani Jacyna - Witt. Dziś pan Gróbarczyk powinien siedzieć cicho i do tego w kącie.

Gość • Czwartek [20.11.2025, 10:00:33] • [IP: 138.199.59.**]

a kto z tych demokratów pytał nas Świnoujścian czy my to tutaj chcemy? Ponoć są rządy ludu i demokracja? Czemu nie ma u nas referendum czy tego chcemy czy nie a chcą podejmować takie decyzje nad naszymi głowami?

Gość • Czwartek [20.11.2025, 09:58:48] • [IP: 46.112.228.***]

Gróbarczyk już był teraz drugi marchewka dwoje niepoważnych ludzi którzy na wiele i przeciw sobie prześcigają się w pomysłach jeden zrobił przekop mierzeji i drugi betonoze w miejscu natura 2000 oraz siłowe przejęcie 2km plaży chory rząd dosyć POPISU

Gość • Czwartek [20.11.2025, 09:54:41] • [IP: 176.221.124.***]

Pan poseł Gróbarczyk nie rozumie że polskość to nienormalność. Dlatego uśmiechnięta koalicja kasuje wszystkie inwestycje aby Polska była zacofana i zależna od obcych. Ten manifest przyda się im tylko do POdtarcia. Jedyny manifest jaki honorują, to ten z 22 lipca 1944r.

Gość • Czwartek [20.11.2025, 09:50:50] • [IP: 92.118.165.***]

Tak Niemcy chcą więc nie będzie wszystko pod ich decyzje a nie nasze bezpieczeństwo

Gość • Czwartek [20.11.2025, 09:48:58] • [IP: 178.238.247.***]

żałosny lament

Gość • Czwartek [20.11.2025, 09:24:55] • [IP: 77.111.247.***]

się pisowcom w dupach zagotowało bo katarskie" darowizny" przepadły

Gość • Czwartek [20.11.2025, 08:42:50] • [IP: 176.221.125.***]

Polska już nie jest suwerennym krajem, o niczym nie decyduje. A co Kosiniak może?

Oglądasz 1-14 z 14
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Na rok 2026 została wyznaczona apteka „Centrum Zdrowia – 24H”, prowadzona w Świnoujściu przy ul. Grunwaldzkiej 21, do pełnienia dyżurów w godzinach od 21:00 do 23:00, codziennie w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 roku ■ W kolejnych tygodniach tunel będzie również wyłączany z ruchu w następujących terminach: - 21/22 listopada 2025 - 28/29 listopada 2025 - 05/06 grudnia 2025 - 12/13 grudnia 2025 - 19/20 grudnia 2025. ■ W Albi, we Francji, odbyły się Mistrzostwa Świata w biegu 24-godzinnym - Karolina Romańska: 201,293 km (oficjalny scratch), 174. open, 5. wśród Polek ■ Przejedziemy całą S3! Dwujezdniowa ekspresówka od Świnoujścia aż do granicy z Czechami! ■ W niedzielę 26 października 2025 r., o godzinie 11.45 z Placu Mickiewicza wystartuje Masa Krytyczna - Świnoujście na Rowery. Organizatorami wydarzenia są Urząd Miasta Świnoujście oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz". Rowerowy przejazd po mieście odbędzie się po raz 24. Trasa dostępna jest na załączonej mapie. Rowerzyści będą mieli do pokonania dystans o długości ok. 3,5 km. Przewidywany czas przejazdu wyniesie około 30 minut ■