Zygmunt Kiliszewski, były wojskowy związany przez lata ze Świnoujściem, prowadzi własne prace nad alternatywnymi konstrukcjami napędów elektrycznych. Na swoim kanale YouTube regularnie publikuje filmy prezentujące prototypy silników oraz nietypowe układy uzwojeń, które sam projektuje. Jego najnowsza konstrukcja, BLHF-RM (Brushless Hybrid Fast-Rotation Motor), określana po polsku jako Bezszczotkowy Szybkoobrotowy Motor Hybrydowy (BSMH), wykorzystuje czterofazowy, czterokrokowy system uzwojenia oparty m.in. na wzorze Ż = 8K oraz geometrycznych proporcjach autora nazwanych „Sectio Aurea”.
W przeprowadzonej analizie literatury technicznej i baz patentowych można zauważyć, że koncepcja hybrydowych silników synchronicznych jest obecna w światowych badaniach od wielu lat. W publikacjach naukowych oraz patentach występują konstrukcje łączące:
- magnesy trwałe z klasycznym uzwojeniem wzbudzenia,
- cechy silników reluktancyjnych i silników PMSM,
- wielofazowe układy sterowania (w tym czterofazowe silniki synchroniczne i bezszczotkowe PMSM),
- rozwiązania przeznaczone do pracy szybkoobrotowej.
Oznacza to, że ogólny kierunek obrany przez świnoujskiego konstruktora wpisuje się w rozwojowy nurt napędów elektrycznych – zwłaszcza tam, gdzie projektuje się konstrukcje o zwiększonej redundancji, większej płynności pracy czy odporności na awarie faz.
Jednocześnie należy podkreślić, że autorskie elementy projektu, takie jak wzór Ż = 8K czy nazwy systemów uzwojenia „Sectio Aurea 135°” i „Sectio Aurea SINUS 180°”, nie występują w recenzowanej literaturze naukowej dotyczącej maszyn elektrycznych. Wyglądają one na własne oznaczenia i metodologię Zygmunta Kiliszewskiego, której dotąd nie opisano w pracach branżowych.
Podobnie, w dostępnych materiałach brakuje niezależnych danych pomiarowych dotyczących sprawności czy charakterystyk silnika BLHF-RM. To oznacza, że choć projekt jest ciekawą propozycją z obszaru amatorskiej inżynierii, jego pełna ocena wymagałaby testów laboratoryjnych, publikacji wyników badań oraz zewnętrznej weryfikacji.
Niezależnie od tych zastrzeżeń, działalność Zygmunta Kiliszewskiego jest interesującym przykładem lokalnej pasji technicznej i własnej ścieżki w kierunku maszyn elektrycznych o nietypowej konstrukcji. W świecie, w którym napędy hybrydowe i wielofazowe rozwijają się dynamicznie, jego prace stanowią lokalny głos w globalnej dyskusji o przyszłości technologii synchronicznych i bezszczotkowych.






















Dziękuję Państwu za cenne Komentarze. Przez te dziwięć ostatnich lat przeprowadziłem bardzo dużo testów dotyczących czterofazowego, czterokrokowego silnika synchronicznego Brushless Hybrid Fast - Rotation Motor [BLHF-RM] (pol. Bezszczotkowy Szybkoobrotowy Motor Hybrydowy [BSMH]). Uzyskane rekordy z wielu urządzeń, także w standardzie High Tech, bezsprzecznie potwierdzają zasadność wszczęcia konstrukcji i testów nowego typu maszyny elektrycznej. Stosowanie powszechnie znanych wzorów oraz nowatorskich, precyzyjnie opisują one funkcjonowanie BSMH w funkcji silnikowej i generatorowej. Ostatnio poczynione badania przez Doktoranta Politechniki Poznańskiej - Pana Krzysztofa Nowopolskiego oraz mgr. inż. Tomasza Tomaszewskiego i autora potwierdzają możliwość zasilania przedmiotowego silnika prądem dwóch faz funkcji zmiennych okresowo o wzajemnej lokacji równej 90 stopni. Jest to adekwatny system do zasilania krokowego podczas adaptacji mikrosensorów położenia rotora. Życzę Szczęśliwych Świąt Bożego Narodzenia :).
Gdy śp pan Łągiewka zajął się generatorem tzw. ''darmowej energii'' mieli go podobno, jak sam mówił, odwiedzić dziwni panowie radzący mu by się tym tematem nie zajmował. Jeśli tu takich gości nie było to raczej jeszcze nie jest to konkurencyjne dla systemu Kopalnych oraz Odnawialnych Źródeł Pieniędzy. Może co najwyżej zmniejszyć zużycie prądu ale i na to system ma sposób nakładając na prąd elektryczny dodatkowe opłaty i podatki. Trzeba też pamiętać o losie polskich wynalazków jak np. niebieski laser czy ostatnio nowy typ paneli słonecznych/ Perowskitów. Antypolski system podcina skrzydła polskim wynalazcom. Pomimo tych ograniczeń życzę sukcesu... i szczęścia.
Jak ekipa rudego go dojedzie to mu się odechce takich glupich pomysłów
Gość • Środa [10.12.2025, 13:08:59] • [IP: 45.141.215.**] albo Żbikowskiego...
Nicala Tesla , tak wspaniały i mądry człowiek. Poświęcił swoje życie żeby ludziom żyło się lepiej. I co znim bandyci mafijni zrobili ? Zniszczyli człowieka, spalili jego dom iuznali go za wariata , ukradli jego wynalazki i ukryli. Silnik na wodę też wynaleziono i co Cicho sza. Bo interes paliwowy by umarł. Człowiek musi być wykorzystywany i zniewolony jak frajer. A oni o zielonym ładzie p...ą 🤯😡
Eksperymenty nad bezszczotkowymi silnikami sa prowadzone od lat 1960-tych ale daleko im do perpetum mobile.
Nicola Tesla też miał pomysły z których dzisiaj się korzysta, ale mało który człowiek wie o tym, a szkoda, bo postęp = technika wynalazcza. Więc tylko życzyć temu człowiekowi spełnienia swych marzeń.
Nie miało, nie ma i mieć nie będzie żadnego znaczenia. Ot hobby, jakie by nie było, takim pozostanie.
Jak się coś panu uda to zaraz panu zabiorą pomysł, przecież nie może być tak żeby Polak zarabiał na swoim wynalazku
Oby pan Zygmunt nie poszedł w ślady innych polskich wynalazców, Lucjana Łągiewki i Jacka Karpińskiego... Trzymam kciuki!