POGODA

Reklama


Wydarzenia

Marynarka Wojenna RP • Piątek [19.02.2010, 08:05:24] • Region

W ROK OPŁYWAJĄ ŚWIAT 90 lat Polskiej Służby Hydrograficznej

W piątek, 19 lutego, mija 90 lat odkąd Polska posiada własną służbę hydrograficzną. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, to właśnie hydrografia była jednym z pierwszych elementów struktur tworzącej się wówczas Marynarki Wojennej oraz administracji morskiej. Współczesna hydrografia to przede wszystkim nowoczesne mapy elektroniczne, ostrzeżenia nawigacyjne czy badania środowiska morskiego. Bez służby hydrograficznej nie jest możliwa bezpieczna nawigacja na morzu.

19 lutego 1920 roku w Marynarce Wojennej powstał Urząd Hydrograficzny, rok później wydawano już publikacje nautyczne, prowadzono korekty map i pomocy nawigacyjnych. Pierwszym okrętem, jaki w Odrodzonej Polsce wszedł do służby był okręt hydrograficzny – ORP „POMORZANIN”. W 1926 roku polska hydrografia dołączyła do struktur międzynarodowych, a rok później ukazała się pierwsza polska mapa nawigacyjna obejmująca akwen Zatoki Gdańskiej.


W 90. rocznicę powstania Polskiej Służby Hydrograficznej, w piątek, 19 lutego, w kinoteatrze GROM w Gdyni Oksywiu w odbędzie się sympozjum naukowe.

Obrady potrwają od 09:00 do 14:30. Sympozjum obejmuje sesję referatową, wystawę historyczną oraz prezentację współczesnej techniki wykorzystywanej w pracach hydrograficznych. Będzie można między innymi zobaczyć unikatowe fotografie i zapisy sonarowe z badań dna Bałtyku, wraków i innych obiektów.


Współczesna polska hydrografia to Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej (BHMW) oraz Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego (DZH). BHMW swoim zasięgiem obejmuje obszar całego Bałtyku i Cieśnin Bałtyckich, wydaje papierowe mapy morskie, opracowuje mapy elektroniczne, locje, „Wiadomości Żeglarskie” (w wersji polskiej i angielskiej) oraz utrzymując krajowy system informacji nautycznej i ostrzeżeń nawigacyjnych ostrzega o niebezpieczeństwach na morzu. Główne zadania Biura Hydrograficznego MW to zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne i oceanograficzno-meteorologiczne działań sił Marynarki Wojennej. Biuro Hydrograficzne pełni także rolę państwowej morskiej służby hydrograficznej i oznakowania nawigacyjnego w zakresie hydrografii i kartografii morskiej. Biuro reprezentuje nasz kraj w Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) oraz jej komitetach i grupach roboczych. Zatrudnia specjalistów kartografii, hydrografii, oceanografii, meteorologów, analityków, grafików oraz administrację.

Materiał do analiz i opracowań dostarcza Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego MW. DZH MW jest dywizjonem morskim z autonomicznymi systemami radionawigacyjnymi i geodezyjnymi oraz z własną bazą środków transportowych. W skład dywizjonu wchodzą specjalistyczne okręty ORP „Arctowski”, ORP „Heweliusz”, ORP „Iskra”, dwa kutry i trzy motorówki hydrograficzne oraz pododdziały zabezpieczenia radionawigacyjnego, topogeodezyjnego i transportowego. Dywizjon wykonuje zadania z zakresu nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczenia działań sił Marynarki Wojennej zgodnie ze standardami NATO i Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) w ścisłej współpracy z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej. Ponadto DZH MW bierze udział w procesie szkolenia morskiego słuchaczy Akademii Marynarki Wojennej. Jednostki DZH MW wykonują prace hydrograficzne i oceanograficzne dla potrzeb bezpieczeństwa żeglugi. Dokonują pomiarów i badań niezbędnych do opracowywania i aktualizacji map morskich i publikacji nautycznych. Okręty i mniejsze jednostki DZH MW tylko w 2009 roku ponad 200 dni spędziły w morzu, pokonując łącznie ponad 18 000 mil morskich (niemalże długość Równika)

Służba hydrograficzna Marynarki Wojennej korzystając z najnowocześniejszych echosond i sonarów, systemów satelitarnych i najnowszych komputerów graficznych oraz doświadczenia swoich specjalistów, tworzy mapy cyfrowe oraz elektroniczne bazy danych hydrograficznych. Elektroniczne mapy nawigacyjne w znaczny sposób przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi i efektywności działań na morzu.

W ostatnich latach jednym z największych osiągnięć służby hydrograficznej Marynarki Wojennej było odnalezienie na Bałtyku, w maju 2004 roku, wraku „Steubena”, który przez 59 lat pozostawał niewykryty. Specjaliści hydrografii Marynarki Wojennej zidentyfikowali także wrak niemieckiego lotniskowca „Graf Zeppelin”.

kmdr por. Bartosz Zajda
rzecznik prasowy Dowódcy Marynarki Wojennej


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Wtorek [23.02.2010, 18:07:26] • [IP: 80.245.188.***]

a po co komu hydrografia jak podobno w 2013 roku Polska nie będzie mieć okrętów

Oglądasz 1-1 z 1
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W dniach 30 i 31 lipca 2025 roku kierowcy w Świnoujściu muszą przygotować się na utrudnienia w ruchu. Na ulicy Toruńskiej – na odcinku od skrzyżowania z ul. Gdańską do ul. Grudziądzkiej – zostanie całkowicie wstrzymany przejazd pojazdów. Powodem zmian są prace związane z montażem antenowej konstrukcji wsporczej, które prowadzi firma TILT Sp. z o.o. Na czas robót obowiązywać będą objazdy wyznaczone sąsiednimi ulicami. Służby apelują o zachowanie ostrożności oraz przestrzeganie tymczasowego oznakowania. Za wszelkie utrudnienia przepraszamy ■ Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świnoujściu informuje, że w dniu 27 lipca 2025 r. wprowadzony został tymczasowy zakaz kąpieli na kąpielisku morskim „Świnoujście – Przytór”. Powodem decyzji jest stwierdzony podczas kontroli zakwit sinic, który powoduje, że woda nie nadaje się do kąpieli. ■ WSA w Warszawie, po rozpatrzeniu skargi złożonej przez niemiecką organizację ekologiczną Lebensraum Vorpommern, wstrzymał decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu. Choć decyzja sądu ma charakter tymczasowy, do czasu rozpatrzenia pozwu inwestycja została formalnie wstrzymana. Wyrok w tej sprawie ma zapaść 4 sierpnia ■ W ciągu dwóch miesięcy ponad osiem tysięcy mieszkańców Świnoujścia złożyło wnioski o świadczenie w ramach programu Bon Wyspiarza Seniora. To jednorazowa pomoc finansowa w wysokości 350 zł dla najstarszych mieszkańców miasta. Świadczenie wypłacane jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. ■ Zabierzmy dowód lub paszport. Od poniedziałku 7 lipca na granicy z Niemcami będą obowiązywały czasowe kontrole. W województwie zachodniopomorskim funkcjonariusze Straży Granicznej wspierani przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej i Żandarmerię Wojskową będą prowadzić kontrole na 19 przejściach granicznych. Zmiany w zasadach ruchu granicznego przybliżyli podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski wraz z zastępcą komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej kmdr SG Wojciechem Heninborchem. - Kontrole będą miały charakter selektywny - funkcjonariusz Straży Granicznej zdecyduje jaki samochód, czy osobę należy poddać kontroli. Pamiętajmy, że celem jest niedopuszczenie do przypadków nielegalnego przekraczania naszej zachodniej granicy w stronę Polski. Dlatego kontrole mają być prowadzone tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na przekraczanie granicy przez naszych mieszkańców, z których wielu pracuje po stronie niemieckiej oraz turystów odwiedzających nasz region – mówi wojewoda Adam Rudawski. Czasowe kontrole graniczne zostały wprowadzone na 30 dni, z możliwością ich przedłużenia ■