iswinoujscie.pl • Czwartek [31.03.2011, 07:39:26] • Świnoujście
W „Mieszku” nie boją się atomu

fot. Sławomir Ryfczyński
Bohaterem XIV Szkolnego Święta Nauki w I LO była... woda. Młodzi fizycy z pierwszych i drugich klas udowodnili przy okazji, że fizykochemiczna analiza tej życiodajnej cieczy wcale nie przeszkadza romantycznym zachwytom nad pięknem odkrywanym przez ludzkie zmysły. Aby się o tym przekonać warto było zajrzeć w środę do szkolnej auli, posłuchać opowieści o cieczy nieniutonowskiej i fali stojącej na szkle. A - w międzyczasie - usłyszeć jak zetknięcie z kroplą deszczu opisała wybitna polska poetka Wisława Szymborska. Albo posłuchać jak romantyczną scenerię tworzyły wodne opary „Świtezianki” w balladach Adama Mickiewicza. A wszystko to w ramach szkolnej tradycji, która kilka lat temu stała się specjalnością I LO.
Zaczęło się bardzo poważnie. Od atomu, elektrowni jądrowych i wątpliwościach związanych z tą gałęzią energetyki. Uczniowie klas pierwszych i drugich pierwszego Liceum z Oddziałami Integracyjnymi im. Mieszka I omawiali te sprawy podczas niejednej lekcji. Wyniki własnych przemyśleń, poparte naukowymi dowodami przedstawili szkolnym kolegom i zaproszonym gościom. Prezentacja „Czy boimy się elektrowni atomowych?” to autorski projekt Magdy Urbanowicz, Patrycji Pietrala, Sebastiana Wilmana i Oleksandra Gusyewa – uczniów klasy II d. Warto dodać, że ta fizyczna inscenizacja zdobyła I miejsce na ogólnopolskim konkursie „Nauki Przyrodnicze na Scenie 2010”. W środę magia fizyki wypełniła szkolną aulę.

fot. Sławomir Ryfczyński
Jan Buksa i Remigiusz Dudkiewicz z klasy I f wyprawili w rejs niezwykłą łódkę „Put – put”. Jednostka pokonała ocean w plastikowej skrzyni napędzana ciepłem płomienia. Kasia Pytko i Ania Niedziela z I a zamieniły ziemniaka w baterię do zegarka, a Monika Marciniak i Małgosia Suder z I f wyjaśniły zjawisko tarcia z pomocą... książek telefonicznych. Doświadczeniom towarzyszyły prezentacje komputerowe, obrazy i grafiki wyświetlane na kilku ekranach.

fot. Sławomir Ryfczyński
Praktycznym pokazom towarzyszyły także teksty, z których płynął jeden wniosek: woda jest skarbem, który zasługuje na naszą szczególną troskę i mądrą gospodarkę. Bo, chociaż stanowi aż 78% powierzchni naszego globu to tylko 3% tej masy to słodka, nadająca się do spożycia ciecz.
Nad przebiegiem szkolnego święta nauki czuwały jak co roku Ewa Pater i Barbara Andrzejczyk – nauczycielki fizyki.

fot. Sławomir Ryfczyński
Obie nie tylko nauczają – w tradycyjnym znaczeniu – fizyki. Od lat wspierają też zapał swoich wychowanków, służą wiedzą i organizują szkolną pracownię by mogła służyć realizacji najbardziej nawet niesamowitych projektów.
Szkoła umożliwia najzdolniejszym udział w krajowych konkursach. Do pierwszego Liceum przyjeżdżają też naukowcy z dużych ośrodków naukowych, zdolni zarazić każdego swoją pasją. W ojczyźnie Marii Skłodowskiej Curie nie powinno to nikogo dziwić. A jednak! Świnoujskie Liceum nie raz stawiane jest tu jako wzór nie dla wszystkich osiągalny.
źródło: www.iswinoujscie.pl
zapalenie 1 papierosa jest 3 razy bardziej promieniotwórcze niż elektorownia atomowa wiec skończcie pie***** głupoty...
znudzony skoros taki znafca to wiesz ze sama elektrownia to pikus gorzej z opadami juz gorzej
jest i szuseł
Sądząc po waszych komentarzach, to Wy nie macie pojęcia o elektrowniach atomowych. Nie znacie nawet połowy faktów o Fukushimie. Więc na czym opieracie swoje informacje? To proste. Żyjecie na bazie swoich doświadczeń i ślepo wierzycie w" wiedzę" przekazywaną z telewizora. Może warto zapytać osób, które specjalizują się w tej dziedzinie, albo poczytać książki - tak jak to zrobili Ci uczniowie.
W Japonii tez się nie bali a teraz nie ma kto nawet sprzątnąć tysiąca napromieniowanych ciał leżących wokół elektrowni. Dzieci na temat atomu chyba maja niewystarczającą wiedzę ? Może wybiorą się tam i zobaczą to na swoje oczy ?
Do budowy bomby jeszcze daleka droga przed nimi.
A dlaczego wiedza malutka?bo tyle wladza pozwala uczyc :/ Niech beda madrymi ludzmi a wiedze posiada, tak jak Eistein i inni wybitni naukowcy co szkoly nie skonczyli, olali mature, format wiedzy zaprojektowany odgornie, uczyc sie i nie pytac czy temat nauki ma sens :/
młodzi powinni sie jeszcze duuuuuuuzo uczyc bo na razie ich wiedza jest malutka
Kto nie ma jader temu atom nie straszny.
Ja się nie boję atomu, ale nie będę ratował świata, bo mu nie przysługuje - i to dzięki takim ludziom ja Wy. A więc napromieniowujcie się do bólu pędraki.☺
Zgadzam się. Jak się nie boją atomu to do Japonii ich wysłać, niech ratują świat przed skażeniem!
Liceum Mieszka I już od dawna nie ma w nazwie numeru, stąd sformułowanie zawarte w artykule" do pierwszego liceum przyjeżdżają..." jest nieprawidłowe.
Mieszko ludzie dajcie spokój MORSKA to jest potęga nie do zniszczenia a nie jakieś mieszka czy nie mieszka
Stężenie promieniotwórczego jodu nad Polską wzrosło kilkadziesiąt razy w porównaniu z okresem sprzed nadejścia" chmury" znad Japonii. Moze nasi uczniowie maja patent aby zatrzymac ten trend wzrostowy?
Proszę jakie zdolna młodzież! Gratulacje dla Patrycji P., Sebastiana W., Moniki M. oraz Małgosi S. absolwentów Gimnazjum Nr 3!!
co ma maria curie do fizyki ?
Jak sie nie boja to wyslac tych odwaznych do pomocy Japonczykom. Podobno cale kadry inzynierow i technikow ratujacych reaktory przed wiekszym nieszczesciem sa juz u schylku wytrzymalosci fizycznej i psychicznej. Pomozcie Japonczykom !!.
bo w Mieszku są sami...i
Ja też się nie boję, w końcu jesteśmy z nich złożeni.