POGODA

Reklama


Wydarzenia

Kurier Szczeciński • Wtorek [06.11.2007, 08:02:09] • Świnoujście

Jaka komunikacja po Schengen?

Jaka komunikacja po Schengen?

fot. Anita R

DROGA ze Świnoujścia do Garz i Ahlbecku zostanie otwarta dla ruchu samochodowego, a na tej ostatniej pojawi się ograniczenie prędkości do 30 km/godz. i ułożone będą spowalniacze ruchu – tak najprawdopodobniej wyglądać będzie komunikacja na wyspie Uznam, gdy na polsko-niemieckiej granicy zniesiona zostanie kontrola graniczna.

Najprawdopodobniej, bo chociaż Schengen tuż-tuż, zarówno w Polsce, jak i w Niemczech wciąż brak jest oficjalnej informacji na ten temat.
Polska i niemiecka część wyspy Uznam jest skomunikowana dwiema drogami – jadąc wzdłuż wybrzeża dotrzeć można do nadmorskiego kurortu Ahlbeck, natomiast drogą wiodącą na południu wyspy do niewielkiej miejscowości Garz. Chociaż po zapowiadanym na koniec tego roku przystąpieniu Polski do układu z Schengen i związanym z tym zniesieniem kontroli granicznej na polsko-niemieckiej granicy obie drogi powinny stać się przejezdne dla samochodów, to dość powszechne jest przekonanie, że na pełną swobodę komunikacyjną na Uznamie nie ma co liczyć. Część mieszkańców Świnoujścia sądzi, że po zdemontowaniu granicznych szlabanów zaraz po niemieckiej stronie staną zakazy wjazdu. Inni uważają, iż zablokowany zostanie przejazd do Ahlbecku, natomiast można będzie pojechać autem do Garz. Pojawiła się nawet teoria, że do przekraczania granicy potrzebne będą przepustki. Niedawny komunikat Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego jedną z licznych wątpliwości wyjaśnił.
- Właśnie trwają przygotowania do otwarcia przejścia granicznego Świnoujście–Garz dla samochodów osobowych i ciężarowych. Porozumienie w sprawie dopuszczenia do ruchu samochodów osobowych i ciężarowych do 3,5 tony wypracowano podczas polsko-niemieckiego posiedzenia komisji mieszanej ds. umów o mostach i przejściach granicznych w Schlepzig – poinformował Piotr Pieleszek z biura prasowego wojewody.
Pytany, czy mimo wejścia Polski do układu z Schengen niezbędne było osobne porozumienie w sprawie otwarcia granicy na Uznamie, Piotr Pieleszek precyzuje, iż komisja zajmowała się nie samą kwestią dopuszczenia ruchu samochodowego, ale jedynie jego organizacji w pobliżu obecnego przejścia Świnoujście–Garz. Natomiast zaledwie sześć tygodni przed zniesieniem kontroli granicznej służby wojewody wciąż nie mają wiedzy, co Niemcy zamierzają uczynić z drogą łączącą Ahlbeck ze Świnoujściem.
- Wprowadzenie przepustek nigdy nie było przez niemiecką stronę postulowane, nie byłoby też zresztą możliwe – dementuje pogłoski Henryka Okoniewska-Kall, dyrektor Wydziału Infrastruktury Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Ale jednocześnie zaznacza, że już ustawienie znaku zakazu wjazdu byłoby w zgodzie z przepisami. Choć po niemieckiej stronie granicy również brak jest oficjalnego komunikatu o planowanych decyzjach w sprawie ruchu samochodowego na północy Uznamu, nadchodzących regulacji można się domyślić z trwającej tam debaty. Sąsiadująca ze Świnoujściem gmina Heringsdorf niedawno doprowadziła do zmiany statusu dwukilometrowego odcinka drogi od przygranicznego marketu Sky-Markt do granicy. Nie jest to już droga krajowa B-111, ale droga gminna i to gmina, jako jej zarządca, może sama zdecydować o wprowadzeniu ograniczenia ruchu. Mimo to ustawienie zakazu wjazdu jest raczej nieprawdopodobne. Propozycja taka była rozważana przed kilkoma miesiącami i wywołała gwałtowny sprzeciw niemieckich gmin położonych na południu wyspy, przez które skierowany zostałby cały samochodowy tranzyt do polskiego miasta. Po obu stronach granicy pojawiają się ostatnio informacje, że ostatecznie gmina Heringsdorf zdecyduje się na znaczne ograniczenie prędkości oraz techniczne spowalniacze ruchu, które mają się pojawić przy wyjeździe z Ahlbecku.
M. BARKAS


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■