POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [16.10.2013, 11:00:34] • Europa

Polsko-szwedzkie ćwiczenie ratownicze

Polsko-szwedzkie ćwiczenie ratownicze

fot. Marynarka Wojenna RP

Odnalezienie uszkodzonego okrętu podwodnego oraz udzielenie pomocy jego załodze to główny cel polsko-szwedzkiego ćwiczenia rozpoczynającego się dzisiaj na Bałtyku. W trakcie trzydniowej fazy morskiej manewrów marynarze z obu krajów będą doskonalić techniki ratownicze - udzielanie pomocy technicznej i medycznej oraz wykorzystywanie specjalistycznych pojazdów podwodnych. Kulminacyjnym momentem ćwiczenia będzie przeprowadzenie operacji ewakuacji załogi okrętu podwodnego.

„Crown Eagle/Northern Crown” to cykliczne manewry organizowane między innymi w ramach polsko-szwedzkiej umowy dotyczącej zapewnienia bezpieczeństwa pływania okrętów podwodnych, zawartej pomiędzy rządami obu państw ponad 11 lat temu. Tegoroczne ćwiczenia odbywają się na szwedzkich wodach terytorialnych. Do udziału w manewrach polska Marynarka Wojenna skierowała okręt ratowniczy ORP „Lech” oraz okręt podwodny ORP „Sokół”. Ze strony szwedzkiej w „Crown Eagle 2013” udział weźmie okręt ratowniczy HSwMS „Belos”. Podczas ćwiczeń wykorzystany zostanie również NATO-wski pojazd podwodny – tzw. NSRS (NATO Submarine Rescue System).

Koordynatorem ćwiczenia z ramienia polskiej Marynarki Wojennej jest zastępca szefa Ratownictwa Morskiego MW kmdr por. Witold Kotliński.

W scenariuszu manewrów ujęto wszystkie elementy faktycznej akcji ratowniczej. ORP „Lech” i HSwMS „Belos” przeprowadzą operację poszukiwania okrętu podwodnego, który uległ awarii i osiadł na dnie. Nurkowie i opuszczony z pokładu ORP „Lech” zdalnie sterowany pojazd podwodny będą identyfikować uszkodzenia jednostki. Następnie okręty ratownicze dostarczą na jej pokład środki podtrzymania życia: ORP „Lech” - wodę i środki regeneracji powietrza, szwedzki „Belos” zajmie się wentylacją i dostarczy sprężone powietrze do zbiorników balastowych w celu podjęcia próby samodzielnego wynurzenia okrętu. Najważniejszym elementem ćwiczenia będzie treningowa operacja ewakuacji „suchą stopą”. Podczas tego elementu manewrów do kadłuba zanurzonego ORP „Sokół” zacumuje specjalistyczny pojazd podwodny a następnie przećwiczone zostaną procedury przejścia załogi na jego pokład i przetransportowania na okręt ratowniczy.

Ratowanie załóg okrętów podwodnych to jedna z najbardziej skomplikowanych operacji ratowniczych na morzu. Wymaga wykorzystania zaawansowanych technicznie systemów podwodnych oraz koordynacji działań załóg jednostek ratowniczych, służb medycznych i logistycznych. Ze względu na swój kompleksowy charakter wymaga także współpracy międzynarodowej. Dlatego polskie siły morskie uczestniczą w tego typu ćwiczeniach zarówno w ramach NATO, jak i porozumień międzynarodowych.

ORP „Lech” to uniwersalny, duży okręt ratowniczy. Jego głównym zadaniem jest udzielanie pomocy załogom uszkodzonych okrętów podwodnych, prowadzenie długotrwałych operacji ratowniczych, prac podwodnych, badań dna morskiego do głębokości 120 metrów oraz wykonywanie zadań patrolowych. Okręt może pomagać innym jednostkom na morzu poprzez usuwanie uszkodzeń, gaszenie pożarów, ściąganie z mielizny, holowanie oraz odkażanie. ORP „Lech” może także prowadzić akcje poszukiwania i ewakuacji rozbitków oraz udzielać poszkodowanym natychmiastowej pomocy na bazie pokładowego ambulatorium. Dzięki wyposażeniu w dźwig może wydobywać z dna morskiego przedmioty o masie do 10 ton. Do działań specjalistycznych jego załoga wykorzystuje dynamiczny system pozycjonowania, system do poszukiwania obiektów na dnie morza, dzwon nurkowy, komorę dekompresyjną oraz zdalnie sterowany pojazd podwodny.

ORP „Sokół” należy do serii okrętów typu Kobben. To jednostki wykorzystywane m.in. do zwalczania floty nawodnej i podwodnej przeciwnika, operacji rozpoznawczych i antyterrorystycznych oraz osłony morskich szlaków komunikacyjnych i transportu morskiego. Zostały one wyprodukowane w latach 1964 – 67 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Kompleksową modernizację przeszły w latach 90-tych. W latach 2002 – 2004 cztery takie okręty weszły na wyposażenie Dywizjonu Okrętów Podwodnych 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

na foto: okręt ratowniczy ORP "Lech"
kmdr ppor. Czesław Cichy
Biuro Prasowe MW


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Uwaga kierowcy! W nocy z 25 na 26 sierpnia oraz z 26 na 27 sierpnia 2025 r. w godzinach od 22:00 do 05:00 w tunelu w Świnoujściu wystąpią planowe ograniczenia w ruchu – będzie się on odbywał wahadłowo. Zmiany związane są z przeprowadzeniem prac doszczelniających realizowanych przez Głównego Wykonawcę w ramach gwarancji ■ Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą przedłużone do 4 października ■ WSA w Warszawie, po rozpatrzeniu skargi złożonej przez niemiecką organizację ekologiczną Lebensraum Vorpommern, wstrzymał decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu. Choć decyzja sądu ma charakter tymczasowy, do czasu rozpatrzenia pozwu inwestycja została formalnie wstrzymana. Wyrok w tej sprawie ma zapaść 4 sierpnia ■ W ciągu dwóch miesięcy ponad osiem tysięcy mieszkańców Świnoujścia złożyło wnioski o świadczenie w ramach programu Bon Wyspiarza Seniora. To jednorazowa pomoc finansowa w wysokości 350 zł dla najstarszych mieszkańców miasta. Świadczenie wypłacane jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. ■ Zabierzmy dowód lub paszport. Od poniedziałku 7 lipca na granicy z Niemcami będą obowiązywały czasowe kontrole. W województwie zachodniopomorskim funkcjonariusze Straży Granicznej wspierani przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej i Żandarmerię Wojskową będą prowadzić kontrole na 19 przejściach granicznych. Zmiany w zasadach ruchu granicznego przybliżyli podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski wraz z zastępcą komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej kmdr SG Wojciechem Heninborchem. - Kontrole będą miały charakter selektywny - funkcjonariusz Straży Granicznej zdecyduje jaki samochód, czy osobę należy poddać kontroli. Pamiętajmy, że celem jest niedopuszczenie do przypadków nielegalnego przekraczania naszej zachodniej granicy w stronę Polski. Dlatego kontrole mają być prowadzone tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na przekraczanie granicy przez naszych mieszkańców, z których wielu pracuje po stronie niemieckiej oraz turystów odwiedzających nasz region – mówi wojewoda Adam Rudawski. Czasowe kontrole graniczne zostały wprowadzone na 30 dni, z możliwością ich przedłużenia ■