POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [08.04.2016, 08:37:16] • Świnoujście

Zachodniopomorskie porty w Budapeszcie: węgierska brama do Skandynawii

Na początku kwietnia węgierskie firmy miały możliwość zapoznania się z potencjałem regionu zachodniopomorskiego oraz portów Szczecin-Świnoujście dla branży logistycznej, podczas seminarium zorganizowanego przez ambasadę RP w Budapeszcie. W stolicy Węgier porty Szczecin-Świnoujście oraz cały region zaprezentowały się pod hasłem „West Pomerania, Your Gateway to Scandinavia - Odkryj najkrótszą drogę na rynki Północnej Europy!”. Spotkanie miało na celu promocję centrów logistycznych województwa zachodniopomorskiego, oferty przeładunkowej i inwestycyjnej obu portów oraz transportu intermodalnego, który może być szansą na rozwój handlu między Węgrami a Skandynawią i całym regionem nadbałtyckim.

Dobre położenie

Porty w Szczecinie i Świnoujściu będąc usytuowane w północno-zachodniej części Polski są najbliższymi bałtyckimi portami morskimi dla Czech, Słowacji i wschodnich Niemiec, a także - właśnie dla Węgier. Znajdują się na najkrótszej trasie pomiędzy Skandynawią a środkową i południową Europą oraz na najkrótszej drodze morskiej, łączącej Rosję i Finlandię z Europą Zachodnią. Dobre połączenie siecią wodnych dróg śródlądowych z Berlinem i dalej – z europejskim systemem dróg wodnych to ważny atut w ofercie obu portów. Dodatkowo działania zmierzające do poprawy żeglowności na całej długości Odry oraz planowane połączenie Dunaj-Odra-Łaba zwiększają potencjał rozwojowy obu portów. W ofercie skierowanej na rynek węgierski komplementarność portów Szczecin i Świnoujście względem siebie jest także bardzo istotna. Walorem Świnoujścia jest położenie blisko morza, co pozwala na zapewnienie wysokiej efektywności połączeń promowych, a także dostępność dla większych statków – o zanurzeniu do 13,2m. Natomiast Szczecin, mimo, że dostępny dla mniejszych statków - o zanurzeniu do 9,15m, daje szansę dotarcia najtańszą drogą morską w głąb lądu, a więc znacznie bliżej do odbiorców i nadawców obsługiwanych w nim ładunków. Strategiczna lokalizacja portów Szczecin-Świnoujście została potwierdzona poprzez wpisanie tego zespołu portowego jako istotnego ogniwa w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) w ramach korytarza Bałtyk – Adriatyk.

Strategiczna uniwersalność oferty

Oba porty zapewniają kompleksową obsługę zarówno ładunków masowych, jak i drobnicowych, a także pasażerów i środków transportu kołowego. W ubiegłym roku przeładowały ponad 23 mln ton, z czego największą grupę towarową stanowiły ładunki drobnicowe – 49 proc. całości obrotów. Główny w tym udział miał ruch promowy ze Skandynawią, rosnący z roku na rok (ponad 8 mln ton ładunku obsłużonego w 2015). Obrót kontenerowy także gwałtownie wzrasta - niemal 12%, osiągając wielkość 88 tys. TEU (czyli rekordowo w obsłudze tego ładunku w zespole portowym). Oba porty z racji swego położenia koncentrują ok. 90 proc. ruchu tranzytowego, jaki przechodzi przez porty polskie do i z krajów sąsiednich. W 2015 roku było to prawie 3 mln ton. Węgry w obsłudze tranzytu sytuują się na czwartej pozycji, zaraz za największymi partnerami tranzytowymi obu portów, tj. Czechami, Słowacją i Niemcami. Dla stworzenia nowej jakości w obsłudze inwestorów oraz przeładowywanych towarów, w obu portach od kilku lat prowadzone są ogromne inwestycje, zmierzające do poprawy ich dostępności oraz lepszej jakość obsługi środków transportu. Dzięki temu w najbliższych latach w Szczecinie główne nabrzeża obsługujące ładunki masowe oraz towary drobnicowe dysponować będą głębokością 12,5m, a w Świnoujściu – 14,5m. Ponadto świnoujski terminal promowy przystosowany zostanie do obsługi transportu intermodalnego.

Dwa bratanki w biznesie

Z perspektywy interesów transportowych Węgier, oba porty dzięki swojej lokalizacji na najkrótszej drodze pomiędzy Skandynawią a południem Europy są idealnym miejscem dla logistyki i obsługi tranzytu towarów zarówno w kierunku do i ze Skandynawii, jak i innych krajów nadbałtyckich. Szczególne znaczenie ma tutaj obsługa ruchu towarowego na terminalu promowym w Świnoujściu, który tworząc wirtualny most w postaci autostrady morskiej, łączy Europę Środkową ze Skandynawią. Ponadto oferowane przez oba porty połączenia żeglugi morskiej bliskiego zasięgu dają dodatkowe możliwości obsługi logistycznej towarów z/do Węgier. Dla towarów transportowanych pomiędzy Węgrami a krajami nadbałtyckimi warunki mogą się jeszcze znacznie poprawić, a to za sprawą prowadzonych inwestycji. Już teraz dostęp na Bałtyk poprzez porty Szczecin-Świnoujście jest łatwiejszy dla południowych partnerów, a dzięki inwestycjom poprawiającym infrastrukturę dostępową stanie się jeszcze dogodniejszy. Przyczyniają się do tego zarówno inwestycje prowadzone wewnątrz portów, jak i krajowe przedsięwzięcia poprawiające infrastrukturę transportu zaplecza – w tym zakończenie budowy drogi szybkiego ruchu S3 oraz modernizacja linii kolejowych CE-59 i E-59. Również większa dostępność od strony morza, zapewniona poprzez pogłębienie toru wejściowego do Świnoujścia do głębokości 14,5m oraz toru wodnego Świnoujście–Szczecin do głębokości 12,5m, pozwoli na większą elastyczność w obsłudze transportu morskiego. Ogromny potencjał wiąże się także z planowanym użeglowieniem Odry. Umożliwi to wykorzystanie w sposób znacznie efektywniejszy najbardziej przyjaznej dla środowiska naturalnego gałęzi transportu, łączącej port z jego zapleczem daleko w głębi lądu. Żeglowna Odra, wraz z istniejącym kanałem Odra-Havela, Kanałem Gliwickim, Kanałem Odra-Szprewa, a także planowanym kanałem Dunaj-Odra-Łaba (tak istotnym także dla południowych sąsiadów, w tym dla Węgier), może ustanowić poprzez porty Szczecin-Świnoujście wysoce efektywną i rozległą sieć śródlądowych dróg wodnych, łączących Morze Bałtyckie z zachodnią, środkową i południową Europą.

Wspólnym głosem

W stolicy Węgier o atutach regionu i portów zachodniopomorskich w kontekście logistycznej obsługi węgierskiej wymiany handlowej mówili zarówno przedstawiciele portów Szczecin-Świnoujście jak i regionu zachodniopomorskiego. W programie seminarium były wystąpienia Podsekretarza Stanu Ministerstwa Rozwoju, Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, Ambasadora RP w Budapeszcie, a także przedstawicieli Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Budapeszcie, Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Rady Interesantów Portu Szczecin, Terminalu Promowego Świnoujście Sp. z o.o. oraz firmy Waimea Holding SA. W konferencji udział wzięli również przedstawiciele węgierskiej administracji – Wydziału Infrastruktury Transportowej oraz Departamentu Transportu Wodnego i Lotnictwa Ministerstwa Rozwoju. Oprócz samych prezentacji, istotna była możliwość nawiązania bezpośrednich kontaktów handlowych oraz wymiana doświadczeń pomiędzy polskimi i węgierskimi przedsiębiorcami. Obecni na spotkaniu przedstawiciele węgierskich firm transportowych, przewoźnicy drogowi oraz kolejowi, spedytorzy oraz przeładowcy nie kryli uznania dla zmian, jakie da się zauważyć w kontekście inwestycji i rozwoju portów. Zainteresowanie ze strony węgierskich firm transportowych i spedycyjnych ofertą polskich portów wzrasta. Zjawisko kongestii występujące w portach europejskich powoduje, że firmy te poszukują alternatywnych rozwiązań dla dotychczasowych łańcuchów logistycznych. A takim może być właśnie oferta zespołu portowego Szczecin-Świnoujście.
Karolina Bierdzińska, specjalista ds. komunikacji i PR, ZMPSiŚ SA


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Piątek [08.04.2016, 09:04:10] • [IP: 80.245.189.***]

Zpolecenia super prezesa a wbrew logice.

Oglądasz 1-1 z 1
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■