POGODA

Reklama


Wydarzenia

RMF fm • Wtorek [22.04.2008, 09:22:40] • Region

Mija 20 lat od katastrofy tankowca m/t Athenian Venture.

Mija 20 lat od katastrofy tankowca m/t Athenian Venture.

Zdjęcie płonącego tankowca. Foto: internet.(fot. internet )

Dziś mija 20 lat od jednej z największych katastrof morskich w której zginęli polscy marynarze. 22 kwietnia 1988 roku około 800 mil od Nowej Szkocji w wyniku eksplozji ładunku 10 milionów galonów benzyny, płynąc z Amsterdamu do Nowego Jorku zatonął tankowiec m/t Athenian Ventur.

Na pokładzie było 26 polskich marynarzy i 5 żon, które towarzyszyły mężom w rejsie. Osierocili 43 dzieci. 12 straciło obydwoje rodziców. Przedstawiam historię Pawła Pasławskiego oraz Sebastiana Szulkowskiego, którzy w wyniku eksplozji na statku stracili mamę i tatę. Gdy doszło do tragedii mieli po kilka lat.

M/t „Athenian Venture” to były polski tankowiec m/t „Karkonosze”, zbudowany dla Polskiej Żeglugi Morskiej w 1975 roku w szwedzkiej stoczni AB Oskarshamns Varv i sprzedany greckiej spółce Athenian Tankers w 1983 roku. Statek po zmianie właściciela zarejestrowany został pod banderą cypryjską.
Jako załogę, mustrowano Polaków za pośrednictwem Polservice.

Z materiałów do jakich dotarłem wynika, że jako pierwsze na miejscu katastrofy były jednostki United States Coast Guard (USCG). To oni mieli powiadomić też o tragedii Polski Rejestr Statków. Z relacji wynika, że wrak tankowca oraz jego okolica płonęła. Niemożliwa była akcja ratunkowa. Nie mogły do wraku podpłynąć jednostki ratownicze. Z wody wyłowiono ciało, tylko jednej ofiary. Było częściowo spalone. Pozostałe osoby prawdopodobnie zginęły na statku.

Po przełamaniu tankowca część dziobowa zatonęła od razu. Rufowa dryfowała prawdopodobnie przez kilka tygodni. Po ugaszeniu pożaru została wzięta na hol przez amerykański holownik i zatonęła w trakcie holowania 17.06.1988. Rodziny do dziś nie wiedzą co tak naprawdę stało się na statku.

Mija 20 lat od katastrofy tankowca m/t Athenian Venture.

Na pokładzie było 26 polskich marynarzy i 5 żon, które towarzyszyły mężom w rejsie. Osierocili 43 dzieci. 12 straciło obydwoje rodziców.(fot. internet )

Paweł i Sebastian postanowili dociec prawdy. Chcą wiedzieć co było przyczyną katastrofy. Dowiedzieli się, że dziś ówczesny właściciel kompanii zatrudniającej Polaków jest Konsulem Honorowym Polski w jednym z europejskich miast.

"Poszkodowane rodziny liczyły, że oględziny dryfującej rufy dadzą odpowiedź na wiele pytań. Na początku czerwca 1988 roku weszli na nią hiszpańscy rybacy. Zobaczyli siedem zwęglonych ciał. Dziennik okrętowy i ocalałe osobiste rzeczy przekazali władzom hiszpańskim. Dwa hiszpańskie trawlery wzięły rufę na hol. Na spotkanie konwoju wypłynął hiszpański holownik. Eksperci z Polski i Cypru szykowali się na wyjazd do Hiszpanii, gdy 17 czerwca nadeszła wiadomość, że rufa niespodziewanie pękła i poszła na dno. Stało się to 200 mil od wybrzeży Azorów, po 1000 milach holowania wraka przez trawlery. Pojawiły się przypuszczenia, że rufa została celowo zatopiona.

Grecy ubezpieczyli 13-letni zbiornikowiec na 8 mln dolarów. Życie naszych marynarzy wyceniono skromnie. W razie śmierci marynarza rodzina mogła liczyć na odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej podstawowej miesięcznej pensji, a ona wynosiła około 400-500 dolarów. Oficerom przysługiwało odszkodowanie w wysokości 10-krotnej wartości pensji. Były to stawki żenująco niskie w porównaniu z tymi, jakie obowiązywały u innych armatorów.

Po tragedii, włącznie z najwyższymi władzami polskimi, obiecywano pomoc. Były to deklaracje, które niestety okazały się bez pokrycia.

Sieroty zupełne, wdowy i rodziny marynarzy przeszły przez koszmar upokorzeń, nie mogąc doprosić się o wypłatę zaległych wynagrodzeń, również przez wiele miesięcy nie otrzymywały jałmużny zwanej szumnie odszkodowaniem. Warunkiem otrzymania pieniędzy było podpisanie oświadczenia, że rodzina nie będzie w przyszłości występować z roszczeniami przeciwko armatorowi.

Przyczyny katastrofy Athenian Venture badały podobno trzy międzynarodowe komisje. Jakie były wyniki ich badań, rodziny do dnia dzisiejszego się nie dowiedziały." (info: http://ostatnirejs.pl/)


komentarzy: 3, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-3 z 3

evika • Wtorek [22.04.2008, 19:34:15] • [IP: 92.42.114.***]

doskonale pamietem ten smutny dzien zycze wam Panowie zdrowia i uporu w poszukiwaniu prawdy

Gość • Wtorek [22.04.2008, 13:45:45] • [IP: 217.97.199.*]

Życzę wam Panowie prawdy, ale czy tak będzie?

Gość • Wtorek [22.04.2008, 10:33:50] • [IP: 217.97.199.*]

Współczuję rodzinom, pomimo, że upłynęło już tyle lat. To nie da sie opisać co oni przeżyli.

Oglądasz 1-3 z 3
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Uwaga kierowcy! W nocy z 25 na 26 sierpnia oraz z 26 na 27 sierpnia 2025 r. w godzinach od 22:00 do 05:00 w tunelu w Świnoujściu wystąpią planowe ograniczenia w ruchu – będzie się on odbywał wahadłowo. Zmiany związane są z przeprowadzeniem prac doszczelniających realizowanych przez Głównego Wykonawcę w ramach gwarancji ■ Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą przedłużone do 4 października ■ WSA w Warszawie, po rozpatrzeniu skargi złożonej przez niemiecką organizację ekologiczną Lebensraum Vorpommern, wstrzymał decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu. Choć decyzja sądu ma charakter tymczasowy, do czasu rozpatrzenia pozwu inwestycja została formalnie wstrzymana. Wyrok w tej sprawie ma zapaść 4 sierpnia ■ W ciągu dwóch miesięcy ponad osiem tysięcy mieszkańców Świnoujścia złożyło wnioski o świadczenie w ramach programu Bon Wyspiarza Seniora. To jednorazowa pomoc finansowa w wysokości 350 zł dla najstarszych mieszkańców miasta. Świadczenie wypłacane jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. ■ Zabierzmy dowód lub paszport. Od poniedziałku 7 lipca na granicy z Niemcami będą obowiązywały czasowe kontrole. W województwie zachodniopomorskim funkcjonariusze Straży Granicznej wspierani przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej i Żandarmerię Wojskową będą prowadzić kontrole na 19 przejściach granicznych. Zmiany w zasadach ruchu granicznego przybliżyli podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski wraz z zastępcą komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej kmdr SG Wojciechem Heninborchem. - Kontrole będą miały charakter selektywny - funkcjonariusz Straży Granicznej zdecyduje jaki samochód, czy osobę należy poddać kontroli. Pamiętajmy, że celem jest niedopuszczenie do przypadków nielegalnego przekraczania naszej zachodniej granicy w stronę Polski. Dlatego kontrole mają być prowadzone tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na przekraczanie granicy przez naszych mieszkańców, z których wielu pracuje po stronie niemieckiej oraz turystów odwiedzających nasz region – mówi wojewoda Adam Rudawski. Czasowe kontrole graniczne zostały wprowadzone na 30 dni, z możliwością ich przedłużenia ■