POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [12.03.2018, 17:29:41] • Polska

Zeroenergetyczność — eko cel budownictwa do 2020 roku

Zeroenergetyczność — eko cel budownictwa do 2020 roku

fot. Organizator

Przez wieki najpopularniejszym materiałem stosowanym w budownictwie była cegła, jednak zmieniające się trendy designu w architekturze wprowadziły nowe materiały i technologie. Wzrost urbanizacji oraz postępująca degradacja środowiska naturalnego wyznaczyły nowy kierunek działań – zrównoważone budownictwo, ukierunkowane między innymi na poprawę efektywności energetycznej oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Czym zatem będą charakteryzować się budynki w niedalekiej przyszłości?

Myśląc perspektywicznie
Społeczna odpowiedzialność w kontekście jakości życia obecnych i przyszłych pokoleń ukierunkowuje na działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Proekologiczne podejście do budownictwa, które ma znaczący wpływ na nasze środowisko, stało się obecnie wiodącą ideą postępu w Unii Europejskiej. Zgodnie z Dyrektywą 2010/31/WE Parlamentu Europejskiego w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, państwa członkowskie mają na celu zwiększenie liczby budynków o niemal zerowym zużyciu energii. W 2015 roku, w Polsce ogłoszono Uchwałę w sprawie „Krajowego planu mającego na celu zwiększenie liczby budynków o niskim zużyciu energii”. Umieszczona tam definicja budynku zeroenergetycznego odwołuje się do wymagań oszczędności energii i izolacyjności cieplnej, opisanych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Zgodnie z tym rozporządzeniem do końca 2020 roku wszystkie nowopowstałe budynki powinny być obiektami o niemal zerowym zużyciu energii. Z kolei już od 1 stycznia 2019 r. dotyczyć to będzie wszystkich nowych budynków użyteczności publicznej.

Ekonomiczne aspekty zeroenergetyczności
Obecnie energia dostarczana na potrzeby budownictwa stanowi około 40% światowych dostaw. Tradycyjne budynki znacząco przyczyniają się również do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych. Obiekty zeroenergetyczne różnią się od standardowych pod wieloma względami - charakteryzują się wysoką izolacyjnością przegród budowlanych, stosowaniem urządzeń do rekuperacji oraz wysoce energooszczędnych systemów instalacyjnych. Budynki te starają się być samowystarczalne, czerpiąc energię ze źródeł odnawialnych, takich jak energia słoneczna i wiatr. Co natomiast wpływa na decyzje inwestorów, którzy zastanawiają się nad budową obiektu zeroenergetycznego? Niewątpliwie względy ekonomiczne i możliwość redukcji miesięcznych kosztów utrzymania. Ważnym aspektem jest dla wielu także zwiększony komfort użytkowania takich obiektów oraz minimalizacja ich negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

Wyzwania i zadania
Budynki zeroenergetyczne potrzebują miedzy innymi własnych źródeł zasilania. Cel ten inwestorzy osiągają stosując alternatywne źródła energii. Osiągnięcie takiej samowystarczalności to jednak tylko część sukcesu. Liczy się również wyposażenie budynku w urządzenia i instalacje o niskim poborze mocy. - Nowy trend, jak i uchwała z 2015 roku, to niewątpliwie duże wyzwania dla wielu firm z sektora budowlanego. Producenci będą musieli dostosować swoje produkty do nowych warunków oraz dostarczać urządzenia zapewniające oszczędność energii. Już dziś częściowo osiągają to, stosując technologie zapewniające wysoką wydajność energetyczną i długi cykl życia swoich produktów - mówi Danuta Zielecka, ekspert firmy ASSA ABLOY, światowego lidera zabezpieczeń elektromechanicznych. Innowacyjne urządzenia, z których dziś korzystamy sporadycznie, już w niedalekiej przyszłości staną się rozwiązaniami powszechnymi. Wiele z nich do pracy wykorzystuje energię pochodzącą ze światła słonecznego lub wewnętrznego oświetlenia budynku. Taka technologia pozwala zminimalizować wykorzystanie baterii i zewnętrznych źródeł zasilania.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■