POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [20.09.2019, 07:39:07] • Polska

Wpusty dachowe – sposób na skuteczne odwodnienie

Wpusty dachowe – sposób na skuteczne odwodnienie

fot. Organizator

Wykonanie odwodnienia na dachu płaskim nie zawsze jest proste, jednak przed przykrymi niespodziankami zabezpieczy nas stosowanie kompleksowych rozwiązań. O tym jakie systemy spotkamy najczęściej na stropodachach w Polsce i jakie zalety na ich tle posiada rozwiązanie oferowane przez Galeco, opowiedział nam ekspert firmy - Damian Dylewski.

Dachy płaskie cieszą się coraz większą popularnością wśród inwestorów. To rozwiązanie dobrze pasuje do nowoczesnej architektury i ułatwia zakładanie dachów zielonych. Stąd wzrost zapotrzebowania na sprawne i skuteczne systemy, dzięki którym można zapewnić prawidłowe odwodnienie takiej powierzchni czyli odprowadzenie wody deszczowej z dachu ograniczonego z każdej strony ścianą attykową.

- Projektowanie dachu płaskiego wraz z odwodnieniem musi uwzględniać spadki oraz kontra spadki zapewniające skuteczny odpływ wody – mówi Damian Dylewski, doradca techniczno-handlowy Galeco. – To nie jest łatwe, dlatego na polskim rynku dostępnych jest niewiele rozwiązań służących do odwadniania dachów płaskich.

Najpopularniejsze odwodnienia
W Polsce najczęściej, w projektach i na budowach, spotykać można trzy rozwiązania.

Odwodnienie liniowe – polega na montażu korytek zlewowych odprowadzających wodę z danej powierzchni do pionu spustowego. Rozwiązanie to często stosuje się przy budowie parkingów, a jego zaletę stanowi wytrzymałość konstrukcji korytka. Odwodnienie liniowe sprawia jednak wiele trudności wykonawcom, ponieważ bardzo trudno jest uzyskać szczelność i kompatybilność z różnego rodzaju izolacjami.

Odwodnienie za pomocą rynny – w tym przypadku dach płaski traktujemy jak zwykły dach skośny. Przy takim rozwiązaniu musimy zapewnić jednostronny spływ wody i dlatego trzeba pozbyć się ściany attykowej po jednej stronie dachu. Koniecznie trzeba też wykonać odpowiednie spadki, aby wymusić spływ wody deszczowej do rynny umieszczonej przy wybranej krawędzi dachu. Niestety rozwiązanie to często okazuje się niesprawne, ponieważ woda z całej powierzchni dachu spływa tylko w jedną stronę, co wiąże się z nadmiernym obciążeniem rynny. Aby to zniwelować można zamontować rynnę o większej średnicy, ale to niestety negatywnie wpływa na estetykę całego budynku.

Odwodnienie dachu za pomocą wpustów dachowych – jest to rozwiązanie, do którego wykorzystuje się specjalne wpusty montowane w najniższym punkcie dachu. Pozwalają one na zastosowanie odpływu wewnątrz budynku. Powierzchnie dachowe, gdzie zastosowano takie odwodnienie, powinny być wyposażone, niezależnie od ich wielkości, przynajmniej w dwa wpusty lub jeden wpust i jeden odpływ bezpieczeństwa. Rozwiązanie z wpustami jest bardzo wygodne i łatwe w montażu, jednak wykonawcy często skarżą się na problemy z zachowaniem szczelności, podobnie jak przy odwodnieniu liniowym.

Przewaga wpustów dachowych
- Wykonanie odwodnienia dachu płaskiego wymaga zastosowania odpowiednich materiałów i rozwiązań – opowiada Damian Dylewski. - I tak wpusty dachowe są na pewno warte polecenia. To jedno z lepszych, dostępnych rozwiązań, które można polecić inwestorom – jednak kluczowy jest wybór kompatybilnych, pasujących materiałów. Zachowanie szczelności będzie naprawdę proste dla potencjalnego wykonawcy jeśli zamontuje kołnierz uszczelniający. Firma Galeco stworzyła pełny system dedykowany odwodnieniu dachów płaskich z zastosowaniem wpustów dachowych. Rozwiązanie zakłada systemowe odwodnienie składające się z wpustów dachowych, rur odpływowych, adaptera i pionu spustowego. Wpusty dachowe z oferty Galeco posiadają zintegrowany kołnierz uszczelniający montowany bezpośrednio do izolacji dachu. Korpus tego wpustu wykonany został z twardego poliuretanu. Adapter, który jest innowacyjnym, autorskim rozwiązaniem, pozwala na bezproblemowe przejście wpustu dachowego, posiadającego wyjście o średnicy 110 cm, do kwadratowej rury spustowej. To systemowe rozwiązanie i elementy tzw. setu są dostępne w ofercie Galeco. - Dzięki wyborowi tego rozwiązania wykonawcy mogą mieć pewność, że wszystkie elementy systemu będą kompatybilne i szczelne – podsumowuje Dylewski. – Nie bez znaczenia jest również fakt, że wykonawca może kupić cały system w jednym miejscu, bez konieczności poszukiwania pojedynczych elementów w różnych hurtowniach czy sklepach.

Artur Klich
PR Manager


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■