POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [18.05.2020, 20:27:46] • Polska

Co na taras? Co na podjazd? Nie tylko design ma znaczenie

Co na taras? Co na podjazd? Nie tylko design ma znaczenie

fot. Organizator

Kształt, kolor, spójność ze stylem architektonicznym domu i otoczenia to podstawowe kryteria, którymi kierujemy się przy wyborze kostki lub płyt betonowych. Niezwykle ważne są jednak także ich parametry techniczne, a w szczególności grubość.

Ma ona kluczowe znaczenie przy wyborze materiału do budowy nawierzchni. – Od grubości płyty lub kostki betonowej zależy jej trwałość, a także to, do jakiego rodzaju obciążeń jest ona przystosowana. Zasada jest prosta - im grubsza jest kostka, tym większa jej wytrzymałość i odporność na ruch ciężkich pojazdów – mówi Krzysztof Wilk, Główny Technolog z Polbruk S.A. Prefabrykaty betonowe, z których ułożymy nawierzchnię, można podzielić na trzy grupy. Z tych o grubości poniżej 6 cm można ułożyć jedynie ciągi piesze, czyli tarasy, alejki oraz małe place wewnątrz ogrodu. Jeśli przewidujemy, że po nawierzchni będą się poruszać pojazdy do 3,5 tony, to należy użyć płyt lub kostek o grubości od 6 do 8 cm. Z kolei wagę pojazdów ciężkich o masie powyżej 3,5 tony wytrzymają tylko elementy nawierzchni o grubości powyżej 8 cm. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to sporą niedogodnością i ograniczeniem inwencji twórczej, to wcale tak nie jest. Wachlarz dostępnych kostek i płyt betonowych wiodących producentów na rynku stale się rozszerza. Są one niezwykle zróżnicowane nie tylko ze względu na ich design, ale również parametry techniczne, takie jak wymiar czy grubość, co pozwala dobrać optymalne rozwiązania do niemal każdej aranżacji czy projektu.

Najlepsze do salonu w ogrodzie
Taras to zwykle przestrzeń będąca przedłużeniem salonu, dlatego niezwykle rzadko zdarza się, żeby wjeżdżały na nią jakiekolwiek pojazdy. Jest to powierzchnia przewidziana stricte do odpoczynku z rodziną czy znajomymi w sezonie wiosenno-letnim. Jeśli zamierzamy wykonać nawierzchnię tarasu z płyt betonowych, to najlepiej użyć elementów o grubości do 6 cm. – Większość płyt dedykowanych przestrzeniom tarasowym posiada grubość około 4 – 4,5 cm, co jest wystarczające, zważywszy na sposób ich użytkowania. W tym wypadku możemy użyć również grubszych płyt, niemniej jednak będzie wymagało to większego nakładu pracy przy przygotowaniu podłoża pod ich układanie – podkreśla Główny Technolog z Polbruk S.A. Tarasy to zwykle dość duże powierzchnie, dlatego najczęściej używanymi i najmodniejszymi płytami są te o dużych wymiarach.

Ciekawym rozwiązaniem dedykowanym tarasom jest płyta Polbruk Lira, która swoją fakturą i kolorem doskonale imituje naturalne drewno. Jest ona polecana do aranżacji w stylu modernistycznym, skandynawskim lub śródziemnomorskim. Posiada wymiary 25x50, 25x75 i 25x100 cm oraz grubość 4 cm. Występuje w dwóch kolorach – beżowym i brązowym. Ciekawą alternatywą, którą można wykorzystać w nowoczesnych aranżacjach jest utrzymana w odcieniach melanżowej szarości płyta Polbruk Lamell. Występuje ona w trzech kolorach – stalowym, nerino, fokstrot o fakturze gładkiej oraz ritmo_d o fakturze płukanej. Posiada wymiar 60x40 cm oraz grubość 4,5 cm, co sprawia, że świetnie nadaje się do zastosowania jako płyta tarasowa. Oczywiście nie są to jedyne rozwiązania. Możliwości jest naprawdę wiele i tylko od naszej kreatywności i gustu zależy, jaki wariant zastosujemy w wymarzonej aranżacji.

Podjazd – czy istnieją rozwiązania uniwersalne?
Sytuacja wygląda nieco inaczej przy doborze elementów nawierzchni do budowy podjazdu. W tym wypadku musimy już na początku rozstrzygnąć, jak ciężkie pojazdy będą się po nim poruszały. Jeśli przy domu planujemy tylko i wyłącznie parkowanie samochodu osobowego, to w zupełności wystarczająca będzie nawierzchnia z elementów o grubości pomiędzy 6 a 8 cm. Niemniej pamiętajmy, że nie wszystkie płyty o grubości 6 cm, możemy wykorzystać na podjazd. Znaczenie ma również ich wymiar. Przeznaczenie płyt można w łatwy sposób sprawdzić w dokumentach tzw. deklaracjach właściwości użytkowych wyrobów, który każde producent udostępnia.

W przypadku, gdy przydomowy parking ma służyć parkowaniu maszyn, w tym budowlanych czy rolniczych, warto zainwestować w elementy o grubości powyżej 8 cm. Podobnie powinniśmy postąpić jeśli wiemy, że nawierzchnia na przydomowym parkingu czy podjeździe będzie użytkowana z dużą częstotliwością oraz trudno nam przewidzieć, jakiego rodzaju pojazdy będą na niej parkowały. To bezpieczniejsze rozwiązanie, gdyż grubsze elementy nawierzchni po prostu zapewniają jej większą trwałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne związane z poruszaniem się pojazdów ciężarowych, takich jak np. wozy straży pożarnej. Czasem przy aranżacji terenu, zwłaszcza jeśli obok domu znajdują się budynki gospodarcze, do których muszą dojeżdżać samochody o masie powyżej 3,5 tony, stosuje się elementy nawierzchni o różnej grubości. Na drodze ruchu pojazdów ciężkich jest wtedy układana nawierzchnia wykonana z elementów 8, 10 lub 12 cm, a na pozostałej – od 6 do 8 cm grubości. – Przykładem produktu, który można zastosować przy tego rodzaju projektach, jest płyta Polbruk Magna dostępna w dwóch grubościach 8 lub 10 cm – mówi Krzysztof Wilk. Magna, ze względu na swój wielkoformatowy charakter (posiada wymiary 50x75 oraz 75x100 cm), z powodzeniem może być również zastosowana jako nawierzchnia tarasowa, dlatego wydaje się rozwiązaniem niezwykle uniwersalnym. O jej wszechstronnym zastosowaniu przesądza również zróżnicowana kolorystyka. Elementy są dostępne w odcieniach melanżowej szarości, kawy z mlekiem i stali kortenowskiej. Dzięki temu sprawdzą się zarówno w stylu nowoczesnym (nerino, korten), jak i skandynawskim (nerino i latte).

Wybór stylu nawierzchni jest niezwykle ważnym elementem aranżacji przestrzeni wokół domu. Nie mniej istotna jest grubość jej elementów, którą musimy dobrać do specyfiki miejsca oraz jego przeznaczenia. To kluczowe nie tylko z punktu widzenia trwałości nawierzchni, ale również utrzymania jej nienagannego wyglądu i estetyki na długie lata.

Polbruk S.A. – to największy obecnie na polskim rynku producent kostki brukowej i wyrobów drogowych w Polsce, stanowi część międzynarodowego koncernu CRH plc – jednego z kluczowych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W ofercie Polbruk znajdują się produkty z segmentów - Styl, Klasyka, TOP oraz rozwiązania przemysłowe, wykorzystywane do budowy placów, deptaków, parkingów i chodników w całej Polsce.

Aneta Rymarska
Account Director


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W dniach 30 i 31 lipca 2025 roku kierowcy w Świnoujściu muszą przygotować się na utrudnienia w ruchu. Na ulicy Toruńskiej – na odcinku od skrzyżowania z ul. Gdańską do ul. Grudziądzkiej – zostanie całkowicie wstrzymany przejazd pojazdów. Powodem zmian są prace związane z montażem antenowej konstrukcji wsporczej, które prowadzi firma TILT Sp. z o.o. Na czas robót obowiązywać będą objazdy wyznaczone sąsiednimi ulicami. Służby apelują o zachowanie ostrożności oraz przestrzeganie tymczasowego oznakowania. Za wszelkie utrudnienia przepraszamy ■ Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świnoujściu informuje, że w dniu 27 lipca 2025 r. wprowadzony został tymczasowy zakaz kąpieli na kąpielisku morskim „Świnoujście – Przytór”. Powodem decyzji jest stwierdzony podczas kontroli zakwit sinic, który powoduje, że woda nie nadaje się do kąpieli. ■ WSA w Warszawie, po rozpatrzeniu skargi złożonej przez niemiecką organizację ekologiczną Lebensraum Vorpommern, wstrzymał decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu. Choć decyzja sądu ma charakter tymczasowy, do czasu rozpatrzenia pozwu inwestycja została formalnie wstrzymana. Wyrok w tej sprawie ma zapaść 4 sierpnia ■ W ciągu dwóch miesięcy ponad osiem tysięcy mieszkańców Świnoujścia złożyło wnioski o świadczenie w ramach programu Bon Wyspiarza Seniora. To jednorazowa pomoc finansowa w wysokości 350 zł dla najstarszych mieszkańców miasta. Świadczenie wypłacane jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. ■ Zabierzmy dowód lub paszport. Od poniedziałku 7 lipca na granicy z Niemcami będą obowiązywały czasowe kontrole. W województwie zachodniopomorskim funkcjonariusze Straży Granicznej wspierani przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej i Żandarmerię Wojskową będą prowadzić kontrole na 19 przejściach granicznych. Zmiany w zasadach ruchu granicznego przybliżyli podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski wraz z zastępcą komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej kmdr SG Wojciechem Heninborchem. - Kontrole będą miały charakter selektywny - funkcjonariusz Straży Granicznej zdecyduje jaki samochód, czy osobę należy poddać kontroli. Pamiętajmy, że celem jest niedopuszczenie do przypadków nielegalnego przekraczania naszej zachodniej granicy w stronę Polski. Dlatego kontrole mają być prowadzone tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na przekraczanie granicy przez naszych mieszkańców, z których wielu pracuje po stronie niemieckiej oraz turystów odwiedzających nasz region – mówi wojewoda Adam Rudawski. Czasowe kontrole graniczne zostały wprowadzone na 30 dni, z możliwością ich przedłużenia ■