POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [15.05.2023, 13:31:29] • Polska

Wydłuża się czas spędzany na zakupach. Wzrost rdr. jest ponad 15-procentowy

Wydłuża się czas spędzany na zakupach. Wzrost rdr. jest ponad 15-procentowy

fot. Organizator

Obserwacja zachowań ponad 360 tys. konsumentów wykazała, że w I kwartale br. o 15% rdr. wzrosła częstotliwość odwiedzania dyskontów, hipermarketów i supermarketów. W relacji rocznej ruch zwiększył się o prawie 9%. Do tego o ponad 15% rdr. wydłużył się średni łączny czas poświęcany na zakupy. Z kolei nie zmieniły się udziały poszczególnych formatów w rynku, na którym nadal dominują dyskonty. Ok. 92% wszystkich shopperów odwiedziło je przynajmniej raz w analizowanym okresie br. Eksperci nie są tym zaskoczeni i przewidują, że dyskonty dalej będą dominować na rynku w tej kwestii.

Częstsze wizyty i większy ruch
W I kwartale br. w placówkach dyskontów, supermarketów i hipermarketów aż o 15% rdr. wzrosła średnia liczba wizyt przypadająca na jednego shoppera. Ruch na całym tym rynku zwiększył się o 8,8% rdr. Tak wykazała analiza wykonana przez firmę technologiczną Proxi.cloud. Łącznie poddano obserwacji blisko 364 tys. konsumentów i 13,5 tys. sklepów należących do trzech największych na rynku formatów handlowych.

– Te dane nie są żadnym zaskoczeniem. Polacy, zaciskając pasa w trudnych ekonomicznie czasach, coraz częściej szukają najlepszych cenowo ofert. Wskazują na to też wyniki różnego rodzaju sondaży, w których nawet 80% shopperów deklaruje taką potrzebę – mówi Michał Rosiak z Proxi.cloud.

Ponadto analiza wykazała, że nastąpił zauważalny wzrost średniej częstotliwości wizyt w sklepach, przypadającej na jednego konsumenta, co również mogło wpłynąć na większy ruch. W porównaniu do I kwartału ub.r. zwiększył się też łączny czas poświęcany na zakupy. Ostatnio konsumenci spędzili w sumie średnio o 15,1% więcej czasu w ww. sklepach niż przed rokiem.

– W miarę jak konsumenci stają się coraz bardziej świadomi jakości produktów i własnych wydatków, mogą częściej odwiedzać sklepy w celu porównywania cen, poszukiwania promocji i ofert specjalnych oraz planowania zakupów w oparciu o obecny budżet. Klienci mogą też dłużej przebywać w placówkach w poszukiwaniu okazji do oszczędzania, takich jak np. wyprzedaże. Zwiększenie czasu spędzanego na zakupach ma szansę wpłynąć na wzrost sprzedaży. Jednak może również wiązać się z wyższymi kosztami obsługi klientów, co może wpłynąć na marże i zyski netto. Ostateczne wyniki finansowe sieci handlowych będą zależały od wielu czynników – stwierdza dr Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego.

Dyskonty ciągle bezkonkurencyjne
Co ciekawe, udziały poszczególnych formatów w łącznym ruchu pozostały praktycznie niezmienne w ujęciu rok do roku. Jak podkreśla Miłosz Sojka z Proxi.cloud, nieustannie dominują dyskonty, ponieważ wygrywają poziomem cen, ofertą i bliską klientowi lokalizacją. Umożliwiają zrealizowanie niemal całego koszyka zakupowego w jednym miejscu, np. w drodze z pracy do domu. Ponadto prowadzą intensywną komunikację reklamową, twierdząc, że są najtańsze na rynku. W praktyce nie zawsze tak jest, ale klienci przyjmują taką retorykę. Z analizy jasno wynika, że ok. 92% wszystkich konsumentów odwiedziło dyskonty przynajmniej raz w badanym okresie br.

– Rynek detaliczny w Polsce jest dojrzały. Świadczą o tym takie jego cechy, jak zaostrzona konkurencja, zmieniające się trendy konsumenckie, konsolidacja, rosnąca wrażliwość cenowa nabywców oraz duże zróżnicowanie formatów detalicznych i ich ofert. To jest główna przyczyna niezmiennie wysokiego udziału dyskontów w badanym okresie – wyjaśnia dr Tkaczyk.

Według analizy, hipermarkety wykazały nieznaczny spadek ruchu, tj. o ok. 1%. – Przyczyną tego może być to, że starają się nadrabiać propozycją zakupów online. Chociaż nadal są jednym z najtańszych formatów na rynku, konsumenci od jakiegoś czasu wolą chodzić do mniejszych sklepów, żeby sprawniej robić zakupy. I to w głównej mierze pogrąża hipermarkety, bo cenowo dość dobrze konkurują z dyskontami. Nie sprzyja im też niska dostępność fizyczna. Często są zlokalizowane na obrzeżach miast. Polacy wolą polować na promocje w sklepach, które mają pod ręką – zauważa Michał Rosiak.

– Wraz z rozwojem rynku detalicznego klienci zaczynają preferować bardziej zróżnicowane i zindywidualizowane doświadczenia zakupowe, które często nie są dostępne w dużych sklepach. Hipermarkety przestają być konkurencyjne. Jako format znajdują się w fazie późnej dojrzałości, która nieuchronnie prowadzi do spadku zainteresowania nimi, ze względu na zmieniające się preferencje i zachowania konsumentów, konkurencję ze strony innych segmentów oraz rosnące wyzwania operacyjne i kosztowe – tłumaczy ekspertka z Akademii Leona Koźmińskiego.

Do tego analiza współodwiedzalności shopperów między formatami nie wykazała znaczących zmian. Podobnie jest w przypadku udziału w rynku. Dyskonty pozostają sklepami pierwszego wyboru dla większości kupujących. –
Konsumenci mają swoje przyzwyczajenia zakupowe, w związku z czym decydują się odwiedzać w miarę stałą grupę sklepów. Skupiają się bardziej na analizowaniu ich ofert niż na chodzeniu do nowych formatów. Dominacja dyskontów, zarówno pod względem udziału w rynku, jak i współodwiedzalności, jest efektem największej liczby placówek i ich dostępności – zaznacza Sojka.

– Dyskonty mają bardzo mocną pozycję, wypracowaną w ostatnich kilku latach. Konkurencja właściwe zostaje bez większych szans, ale rynek oczywiście trzeba uważnie obserwować. Co jakiś czas pozostałe formaty, szczególnie hipermarkety, próbują trochę się wychylić, tylko jak dotąd – mało skutecznie – zwraca uwagę Michał Rosiak.

Jak podsumowuje dr Jolanta Tkaczyk, to, czy dyskonty utrzymają swoją pozycję, zależy od wielu czynników, takich jak konkurencja na rynku, zmieniające się preferencje klientów, trendy konsumenckie, a także zmiany w gospodarce i regulacjach rynkowych. Jednak na podstawie dotychczasowych trendów i dominującej pozycji dyskontów w badanym okresie, ekspertka przewiduje, że w dalszej przyszłości będą one wciąż odgrywać istotną rolę na rynku detalicznym.

MondayNews Polska


komentarzy: 11, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-11 z 11

Gość • Wtorek [16.05.2023, 12:03:09] • [IP: 5.173.170.**]

Jak sie nie ma kasy to sie wchodzi po chleb mleko margaryne i pol kilo najtanszej kielby i do domu.Bida az piszczy a zyski z sprzedaży detalicznej z kwartalu na kwartal bija rekordy.Ceny rosną ale kasy ludzie maja i to widac w ubiorzew telfonach po kilka tysiecy w autach domach i po wczasowiczach.Nie wszyscy rzecz jasna ale nie ma kraju gdzie nie ma biedy.Biedny pan laniz autem za 40tys z mieszkaniem na wlasnisc i ajfonem za3 tys hehe.Dak Boze wszyatkim taka biede.Przyjdzie bezrobocoe z 20% to na nowo poczujecie co to bieda a teraz to norma

Gość • Wtorek [16.05.2023, 10:31:25] • [IP: 46.205.132.***]

Tłok, zresztą nie tylko w sklepach, robią Niemcy.

Gość • Poniedziałek [15.05.2023, 19:29:52] • [IP: 5.173.30.*]

Wydłuża się czas, ale chyba stania w kolejkach w tych sklepach!!tylu tych niemców, z pełnymi wózkami, !!

Gość • Poniedziałek [15.05.2023, 18:56:39] • [IP: 46.205.128.**]

Każdy ogląda złotówkę 10x zanim wyda a to już czas

Gość • Poniedziałek [15.05.2023, 17:41:53] • [IP: 37.248.225.***]

SZCZEGÓLNIE JAK STONKA KURACJUSZÓW NAJECHAŁA.

Gość • Poniedziałek [15.05.2023, 17:09:57] • [IP: 213.155.174.***]

Każdy widzi, że jest bardzo drogo i szuka promocji. Kiedyś brało się to co potrzebne, a teraz się kupuje to co się opłaca i jest w promocji.

Gość • Poniedziałek [15.05.2023, 15:31:58] • [IP: 37.47.149.***]

A jakby tak czas spędzany na zakupach wydłużał się akurat staruszce ? A to przecież może być wasza matka ! Albo gdyby tak czas spędzony na zakupach wydłużył się procesji ?

Gość • Poniedziałek [15.05.2023, 15:25:28] • [IP: 89.151.36.***]

Bida az piszczy, tak PO się wypowiada.A ludzi w sklepach co nie miara.Rano i to emeryci robią piękne zakupy.

Gość • Poniedziałek [15.05.2023, 15:10:23] • [IP: 5.173.155.*]

Chyba stania w kolejce

Gość • Poniedziałek [15.05.2023, 14:59:49] • [IP: 2.106.93.**]

I w taki sposób globaliści zmusili Polaków do zakupów w swoich sklepach.

Gość • Poniedziałek [15.05.2023, 14:00:40] • [IP: 5.173.194.**]

Trzeba się naczytać.A to kup tyle sztuk to będzie taniej a to jeszcze zrub zakupy za tyle żeby było taniej a to promocja od tego do tego dnia, lekcje polskiego się przydają.

Oglądasz 1-11 z 11
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ 19 września, jak co roku, Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Świnoujściu obchodzi Dzień Patrona. Uroczystości rozpoczną się barwnym korowodem uczniów i nauczycieli ulicami miasta. Przemarsz wystartuje o godz. 10.00 sprzed budynku szkoły. Trasa prowadzić będzie ulicami: Piastowską, Konstytucji 3 Maja, przez plac Wolności, następnie ul. Piłsudskiego i ponownie ul. Piastowską do liceum. Na czas przejścia kolumny mogą wystąpić chwilowe utrudnienia w ruchu drogowym. Mieszkańcy oraz pasażerowie komunikacji miejskiej powinni liczyć się z krótkimi opóźnieniami autobusów kursujących w centrum Świnoujścia. Organizatorzy proszą o wyrozumiałość ■ Ostrzeżenie pierwszego stopnia, wydane przez IMGW, dotyczy wystąpienia silnego wiatru na wybrzeżu województwa zachodniopomorskiego. Od wtorku 16 września do czwartku 18 września przewidywany jest wiatr o średniej prędkości do 70 km/h, w porywach dochodzący do 85 km/h, który będzie wiał z południowego-zachodu. Na środę 17 września prognozy przewidują także intensywne opady deszczu, które mogą wynieść nawet 60 mm w ciągu 24 godzin. Dodatkowo, opadom deszczu mogą towarzyszyć burze. ■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■