POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [12.06.2025, 08:29:15] • Świnoujście

Morska energetyka wiatrowa nabiera wiatru w żagle. Świnoujście startuje z terminalem

Morska energetyka wiatrowa nabiera wiatru w żagle. Świnoujście startuje z terminalem

fot. Sławomir Ryfczyński

Nowy terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych w Świnoujściu to nie tylko symbol zielonej transformacji energetycznej, ale i realny krok ku wzmocnieniu pozycji polskich firm w strategicznej branży offshore. Inwestycja została dziś oficjalnie uruchomiona.

Na placu po dawnej stoczni remontowej w Świnoujściu 10 czerwca 2025 odbyła się konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli spółki Orlen Neptun, władz województwa i branży energetycznej. Oficjalnie ogłoszono rozpoczęcie działalności pierwszego w Polsce terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych. To tutaj będą trafiać i skąd wypływać będą komponenty farm wiatrowych – turbiny, fundamenty czy łopaty – instalowane na Morzu Bałtyckim.

Janusz Bil, prezes Orlen Neptun – spółki odpowiedzialnej za inwestycję – podkreślił przełomowy charakter projektu:
— Terminal już funkcjonuje, są w nim składowane pierwsze elementy. To kluczowe miejsce służące do instalacji morskich farm wiatrowych. Będą tu przypływać komponenty, fundamenty, turbiny i łopaty, które następnie będą ładowane na statki instalacyjne, a później montowane na morzu — mówił podczas konferencji.

Prezes Bil dodał, że nakłady Orlen Neptun wyniosły dotąd 140 milionów złotych netto, ale to nie jest jeszcze kwota ostateczna. Budowę dwóch nabrzeży zrealizował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Terminal ma być obiektem wielofunkcyjnym – służącym zarówno instalacjom, jak i przeładunkowi i składowaniu różnych elementów.

— Im więcej polskich firm jest zaangażowanych w rozwój morskiej energetyki wiatrowej, tym lepiej. Terminal w Świnoujściu wpisuje się w rozwój local content — zaznaczył Janusz Bil.

Morska energetyka wiatrowa nabiera wiatru w żagle. Świnoujście startuje z terminalem

fot. Sławomir Ryfczyński

Swoje wystąpienie miał również marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. Zaznaczył, że terminal to nie tylko infrastruktura, ale i szansa na przemianę całej gospodarki morskiej:
— Dzięki temu portowi instalacyjnemu możemy stać się prawdziwym hubem offshore. Mówimy o gigantycznych inwestycjach, wokół których będzie można zbudować całą sieć dostawców — mówił. — To symboliczne przejście od przemysłu stoczniowego, coraz trudniejszego w kontekście konkurencji z Dalekiego Wschodu, do nowej, innowacyjnej branży.

Według Janusza Gajowieckiego, prezesa Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej, nowa inwestycja to:
— Jasny przykład repolonizacji w realu. Ten projekt pokazuje, że Polska jest dzisiaj pretendentem do gry w ekstraklasie morskiej energetyki wiatrowej. To wielkie święto dla całej branży wiatrowej — podkreślił.

Morska energetyka wiatrowa nabiera wiatru w żagle. Świnoujście startuje z terminalem

fot. Sławomir Ryfczyński

Stała załoga terminala ma liczyć około 18 pracowników, jednak w okresie intensywnych prac instalacyjnych będzie tam mogło być zatrudnionych nawet 100 osób. Terminal ma ambicję stać się centrum operacyjnym dla wszystkich farm wiatrowych realizowanych przez Orlen na Bałtyku.

Kluczowym ogłoszeniem podczas wydarzenia było podpisanie pierwszej umowy na instalację fundamentów morskiej farmy wiatrowej BC-Wind, którą realizuje Ocean Winds. Elementy tej farmy będą wypływać na morze właśnie z nowego terminala w Świnoujściu.

Szkoda że tutaj zabrakło przedstawicieli władz Świnoujścia, ponieważ ta inwestycja jest na terenie miasta.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 42, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 42

Gość • Poniedziałek [16.06.2025, 19:43:59] • [IP: 195.140.131.***]

To żadna ekologia, to niszczenie środowiska na tysiące lat. Nie możecie powiedzieć NIE temu choremu zielonemu" wałowi"?

Gość • Poniedziałek [16.06.2025, 01:45:33] • [IP: 74.14.77.***]

SPRZEDAWCZYKI W BIALYCH KOLNIERZYKACH CO oni ROBIA Z NASZYM KRAJEM.LUDZIE MUSICIE COS ROBIC, BO NAS ZNISZCZA.

Gość • Sobota [14.06.2025, 15:21:07] • [IP: 176.221.125.***]

Brną w tą drożyznę i niestabilność energetyczną z uporem maniaka.

Gość • Piątek [13.06.2025, 16:18:28] • [IP: 192.42.116.***]

Niemiaszki muszą gdzieś upchnąć likwidowane u siebie zezłomowane wiatraki...

Gość • Piątek [13.06.2025, 14:20:34] • [IP: 2.106.93.**]

Nareszcie Niemcy będą rozkwitać na polskiej ziemi

Gość • Piątek [13.06.2025, 13:11:54] • [IP: 195.128.181.**]

Czy te przerdzewiale wiatraki przyjaciele Niemce juz dowiezli?

Gość • Piątek [13.06.2025, 12:52:05] • [IP: 176.5.190.***]

Parking strzeżony i nic po za tym. tak wygląda recykling polskiego przemysłu morskiego.

Gość • Piątek [13.06.2025, 12:09:20] • [IP: 172.225.38.***]

I teraz wiecie czemu stocznie zamknęli, był potrzebny plac Neptuna.

Gość • Piątek [13.06.2025, 05:44:09] • [IP: 91.94.0.***]

Ile jeszcze drzew zostanie usuniętych - po prawej stronie na ulicy Ludzi Morza - w kierunku Ognicy z Warszowa, jadąc od Szkoły Morskiej do Ognicy?? Gdzie jest Natura 2000, która była na ulicy Ludzi Morza i ulicy Mostowej w Ognicy do numeru 16.?

Gość • Piątek [13.06.2025, 00:19:14] • [IP: 185.210.36.**]

Duńska firma Ørsted której polskim oddziałem kieruje żona wiceministra Bolesty (przypadek?) zrezygnowała z kontraktu na największą farmę wiatrową Hornsea4 w UK na M. Północnym. Woli zapłacić ponad pół miliarda kar za zerwanie kontraktu niż ciągnąć nieopłacalny projekt. Ta sama firma ma budować nasze offshory i twierdzi że tu widzi warunki do rozwoju. Powstaje więc pytanie - ile przepłaciliśmy żeby na siłę to budować?

Gość • Piątek [13.06.2025, 00:11:40] • [IP: 91.94.28.**]

Zrobili sobie plac składowy i nic więcej a ciemny lub kupuję te bzdury

Gość • Czwartek [12.06.2025, 23:15:55] • [IP: 176.221.125.***]

Do IP : 89.151.25. godz. 14.39.48. Człowieku, jaką montownię zrobili ? Zrobili plac magazynowy elementów wiatraków, które będą dowozić na ten plac barkami lub TIR - ami. Rozumiesz : tylko rozładunek na plac i potem załadunek z placu na statek, który zawiezie na farmę morską.

Gość • Czwartek [12.06.2025, 23:04:20] • [IP: 2.106.93.**]

Do:25 Wiatraki się nie skończą, bo Polska dostała nakaz kupowania ich. A Polska to duży kraj, jest gdzie je ustawiać

Gość • Czwartek [12.06.2025, 23:02:24] • [IP: 2.106.93.**]

Polikwidowali polskie firmy, zrobili miejsce niemieckim?

Gość • Czwartek [12.06.2025, 19:41:17] • [IP: 46.112.82.**]

Takie miejsca pracy miały być dla Ludzi z Świnoujscia wypierdala. Złodzieje z Warszawy.

Gość • Czwartek [12.06.2025, 19:01:32] • [IP: 185.210.36.***]

Farmy morskie to jeszcze jakoś to można tolerować, choć ornitolodzy musieliby się wypowiedzieć. Ale wiatraki poza farmami wiatrowymi na morzach, te lądowe szpecą krajobraz, niszczą turystykę, wpływają na przyrodę. Zorientowałem się w tym, gdy jechałem rowerem na pd. od Ścia i Szczecina. Na pd. od Gór Bukowych wciąż było widać krajobraz, jakby turysta nie wyjechał z miasta, dopiero na pd od Gorzowa była korzystna zmiana, pejzaż stał się naturalny. Bajką jest też ekologizm tej energetyki, utylizacja wiatraków jest droga a też ich produkcja bardzo nieekologiczna

Gość • Czwartek [12.06.2025, 17:31:07] • [IP: 176.221.124.***]

Zdrajcy Polski robią wszystko aby frycom żyło się lepiej. Bo dla nich polskość to nienormalność.

Gość • Czwartek [12.06.2025, 16:28:16] • [IP: 91.4.130.**]

No, nie moge sie na nich napatrzec, jaka to inteligencje trzeba miec, stocznie zlikwidowac a skladowisko otworzyc, ile to JUDASZ tych srebrnikow wziol.

… z Ognicy • Czwartek [12.06.2025, 14:45:05] • [IP: 31.61.183.***]

… a TT-Line dalej puszcza czarne dymy na postoju i kabla z energią elektryczną (OSP) nie podłączą bo prom stary. Chyba żeby mu taki wiatrak wstawić…

Gość • Czwartek [12.06.2025, 14:39:48] • [IP: 89.151.25.**]

Zlokwidowali stocznię, konkurencję dla Niemców a zrobili montownię pod wiatraki. Brawo wy. Bum na wiatraki minie i co wtedy ??

Gość • Czwartek [12.06.2025, 13:47:42] • [IP: 194.120.84.*]

Tak, jak krasc to millionsten.i jkies brennte opowiadac.

Gość • Czwartek [12.06.2025, 13:13:27] • [IP: 89.64.12.***]

Stała załoga 18 osób - ło matko ale to nowych miejsc pracy przybyło, vs to co zlikwidowano. Sukces goni sukces

Gość • Czwartek [12.06.2025, 12:45:06] • [IP: 46.112.0.***]

Brakuje na tym otwarciu jednej osoby która już była tu ale wcześniej. Prawa ręka Pana marszałka województwa od spraw morskich który pisał z zachwytu gdy rozpoczynano budowę BMO na Gryfii i też głośno wypowiadał się gdy otwierano zakład budowy podstaw pod wiatraki dla duńskiego Dong-a. O otwarciu mostu do nikąd gdyż kończy się na bramie do zakładów pracy (ciekawe czy płatny dla firm na wyspie!) i czyja jest własnością. Dawno temu jak istniały plany rozbudowy MSR to na wyspie Mielin miał powstać zakład konserwacji kadłubów, ciekawe czy ktoś nie zechce zbudować tam następnego placu składowego bo to że aktualny będzie się powiększał go Ognicy już myszy wspominają. Odra już ma za mało miejsca na swoje działanie

Gość • Czwartek [12.06.2025, 12:30:14] • [IP: 46.112.0.***]

Na dolnym zdjęciu Pan Marszałek z uwagą szuka swoich pieniędzy którymi zasilił niemiecką firmę BMO gdy rozpoczynała budowę fabryki podstaw do wiatraków na wyspie Gryfia a po niedługim czasie sprzedała swoje udziały specjalistycznej spółce ST³ która dopełniła dzieła gdyż ogłosiła upadek w sądzie niemieckim co zmusiło polskiego mniejszościowego udziałowca do wykupu udziałów niemieckich aby nie zostać zmuszonym płacić ogromnych jar umownych dla firmy duńskiej DONG (dzisiaj Oersted) za niewykonanie kontraktu a do tego spłatę dotacji z unii i Pana Marszałka tego ze zdjęcia. Tak to jest jak nie wie się jak robić biznes z ogromnymi koncernami. Kosztowało to zniszczeniem MSR gdyż jej obecność jako wykonawcy offshorow dla Norwegów była bardzo uciążliwa dla niemieckiego Bilfingera. Plan zniszczenia wykreowała kancelaria prawna obsługująca niemieckie interesy w tym kraju. Gdyż wszystko odbywa się według prawa. I taki Hnat nawet nie wiedziały do końca co robi. A teraz wiatr wznosi kurz po stoczni

Gość • Czwartek [12.06.2025, 12:05:02] • [IP: 5.173.152.**]

Te" ekologiczne" wiatraki nie są wcale eko, mydlenie ludziom oczu, wystarczy jak się dowiecie ile smaru idzie na roczny serwis wiatraków to za łeb się każdy złapie a do tego dochodzą inne rzeczy dużo bardziej nie eko, ludzie, zacznijcie myśleć!

Oglądasz 1-25 z 42
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ EFKA Festiwal 2025. 19.07 | sobota El Papa – Cafe Hemingway, ul. Bohaterów Września 69 15:30 Roksana Wawrzyniecka – WS
15:45 Latarnik – WS Hala nr 10, Basen Północny 18:00 Siwuz
 19:00 NLT
20:00 Kiloff
 21:00 Steve Martins
 22:00 Wczasy
23:00 Treesha & K-Jah Sound
 24:00 Bass is Fundamental ■ Zabierzmy dowód lub paszport. Od poniedziałku 7 lipca na granicy z Niemcami będą obowiązywały czasowe kontrole. W województwie zachodniopomorskim funkcjonariusze Straży Granicznej wspierani przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej i Żandarmerię Wojskową będą prowadzić kontrole na 19 przejściach granicznych. Zmiany w zasadach ruchu granicznego przybliżyli podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski wraz z zastępcą komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej kmdr SG Wojciechem Heninborchem. - Kontrole będą miały charakter selektywny - funkcjonariusz Straży Granicznej zdecyduje jaki samochód, czy osobę należy poddać kontroli. Pamiętajmy, że celem jest niedopuszczenie do przypadków nielegalnego przekraczania naszej zachodniej granicy w stronę Polski. Dlatego kontrole mają być prowadzone tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na przekraczanie granicy przez naszych mieszkańców, z których wielu pracuje po stronie niemieckiej oraz turystów odwiedzających nasz region – mówi wojewoda Adam Rudawski. Czasowe kontrole graniczne zostały wprowadzone na 30 dni, z możliwością ich przedłużenia ■