POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [04.02.2014, 16:20:02] • Świnoujście

Szansa dla Świnoujścia. Tylko czy będzie wykorzystana?

 Szansa dla Świnoujścia. Tylko czy będzie wykorzystana?

fot. Sławomir Ryfczyński

Gdyby w świnoujskim terminalu udało się wprowadzić usługę bunkrowania, pozwoliłoby to Polsce stać się jednym z najważniejszym uczestników rynku LNG w całym regionie Morza Bałtyckiego. Rozwijałby się świnoujski port i przedsiębiorstwa zajmujące się obrotem gazem.

W styczniu ubiegłego roku dyrekcja generalna ds. transportu w Komisji Europejskiej przedstawiła pakiet „Czysta energia dla transportu”. Skroplony gaz ziemny uznano za najbardziej perspektywiczne i alternatywne paliwo dla transportu wodnego. Promy na takie paliwo zamawia Polska Żegluga Morska. Bunkrowanie (przyjmowanie płynnego lub stałego paliwa) statków paliwem LNG może odbywać się na kilka sposobów: bezpośrednio z terminalu importowego lub poprzez stację bunkrowania, a także w systemach statek – statek i cysterna – statek.

W powstającym terminalu LNG w Świnoujściu nie będzie możliwości bunkrowania jednostek.

- Aby móc świadczyć taką usługę, konieczne jest wybudowanie odpowiedniej infrastruktury, czyli dedykowanego stanowiska statkowego, ramion załadowczych i rurociągu kriogenicznego przesyłającego LNG ze zbiorników, do ramion załadowczych - mówi Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej spółki Polskie LNG. - Niezbędne może się również okazać wybudowanie trzeciego zbiornika, ze względu na potrzebne dodatkowe pojemności do składowania surowca.

Zdaniem przedstawiciela Polskiego LNG, łatwiejszym rozwiązaniem, szczególnie w początkowej fazie rozwoju rynku LNG jako paliwa bunkrowego, jest świadczenie takiej usługi przy użyciu cystern samochodowych, jak ma to np. obecnie miejsce w portach w Antwerpii (Belgia)czy Histhalls (Dania). Da to możliwość dotarcia z paliwem praktycznie do każdego odbiorcy na Morzu Bałtyckim.

- Prowadzimy szereg analiz związanych z rozwojem funkcjonalności terminalu i możliwością wprowadzenia dodatkowych usług, w tym między innymi bunkrowania - informuje Maciej Mazur.- Spółka nie jest w stanie na obecnym etapie określić, kiedy dokładnie taka usługa mogłaby zostać uruchomiona w Świnoujściu. Należy również mieć na uwadze fakt, iż zgodnie z Dyrektywami UE i polskim prawodawstwem, Polskie LNG S.A., jako operator nie może prowadzić działalności związanej z obrotem gazem ziemnym w żadnej formie, w tym LNG.

Gdyby jednak udało się wprowadzić w terminalu usługę bunkrowania, pozwoliłoby to Polsce stać się jednym z najważniejszym uczestników rynku LNG w całym regionie Morza Bałtyckiego. Mogłoby to mieć również pozytywny wpływ na rozwój portu w Świnoujściu i na przedsiębiorstwa prowadzące działalność w zakresie obrotu gazem.

Walor środowiskowy LNG wiąże się głównie z niższą emisją gazów cieplarnianych. Od grudnia ubiegłego roku na terenie Unii Europejskiej obowiązują nowe przepisy dotyczące paliw używanych w żegludze. Dyrektywa przegłosowana w październiku 2012 roku w Parlamencie Europejskim w tej sprawie ustanawia dziesięciokrotnie mniejszy limit zawartości siarki w paliwie wszystkich jednostek pływających na Bałtyku, Morzu Północnym oraz Kanale La Manche (z obecnego 1 procenta do 0,1 proc.). Nowe normy mają obowiązywać już w 2015 roku, co w praktyce oznacza wyeliminowanie najpopularniejszego dotychczas paliwa jakim jest ciężki olej napędowy czyli mazut. Za zmianą w kierunku wykorzystywania LNG stoi także ekonomia. W pakiecie „Czysta energia dla transportu” zaprezentowano porównanie kosztów różnego rodzaju paliw żeglugowych. Koszt LNG oscylował w połowie 2012 roku wokół 300-410 EUR, a dla porównania koszt oleju napędowego wynosił ok. 480 EUR, a oleju napędowego o niskiej zawartości siarki - ok. 780 EUR. W związku z powyższym, przewiduje się, że armatorzy w dłuższej perspektywie będą wymieniać przynajmniej część floty na jednostki napędzane gazem LNG.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 20, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-20 z 20

Gość • Środa [05.02.2014, 22:22:14] • [IP: 92.42.114.***]

ci cp tak narzekają z siebie nic dosłownie nic nie dają to chociaż niech raz otworzą oczy i zobaczą że dużo sie zmienia na korzyść. ...

Gość • Środa [05.02.2014, 22:17:43] • [IP: 92.42.114.***]

Tusk jest dobrym premierem aczkolwiek mogłoby być lepiej natomiast mam wrażenie, że jak wygra PIS to bedzie i straszno i śmieszno !!

Gość • Środa [05.02.2014, 16:45:08] • [IP: 93.94.190.***]

jaki terminal chyba nie byles masrynarz nigdy w Gdańsku bo ja co miesiąc tam jezdze i nie widziałem nic takiego a gazoport to zagrożenie dla ludzi a co na to władze miasta i prezydent?idą wybory czas coś z tym zrobić

Gość • Środa [05.02.2014, 15:23:47] • [IP: 37.8.215.***]

Gdansk dostal tunel a Swinoujscie gazoport i terminal LNG. A moglo byc odwrotnie.

Gość • Środa [05.02.2014, 12:30:05] • [IP: 95.41.16.**]

nie po słowach lecz po czynach oceniaj.KTO DOŻYJE ten oceni co tu sie stało...

Gość • Środa [05.02.2014, 10:37:44] • [IP: 62.69.203.***]

Gazoport będzie potężnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców Świnoujścia. Nie przyniesie miastu i jego mieszkańcom żadnych korzyści.

Gość • Środa [05.02.2014, 10:26:06] • [IP: 62.69.203.***]

Co do Gdańska i jego mieszkańców, pył im nie przeszkadza ponieważ mają tyle samo do powiedzenia co mieszkańcy Świnoujścia na temat" Gazioporta".Po prostu ich głos" krojący kasę" na tym biznesie mają w doopie.To do wiadomości nieuków.

Gość • Wtorek [04.02.2014, 23:36:52] • [IP: 88.156.233.***]

A CO NA TO ROBERT KARELUS??

marynarz • Wtorek [04.02.2014, 20:30:18] • [IP: 80.245.180.**]

Do wiadomości nieuków. W Gdańsku w linii prostej około km od śródmieścia odbywa się wielki przeładunek materiałów chemicznych już od dobrych kilkudziesięciu lat i jakoś to mieszkańcom nie przeszkadza. W czasie przeładunków pył unosi się wpowietrzu jak swego czasu u nas na nabrzeżu chemików.

Gość • Wtorek [04.02.2014, 20:09:07] • [IP: 62.69.254.***]

Ci z PO to tylko klocka na końcu falochronu mogą POstawić, do niczego innego się nie nadają.

Gość • Wtorek [04.02.2014, 20:06:54] • [IP: 92.42.116.**]

nie lubię jeżeli podaje się koszty bez podania jednostek i żródła informacji

Gość • Wtorek [04.02.2014, 19:49:09] • [IP: 80.245.178.***]

Wbrew pozorom to nie jest szansa dla Świnoujścia lecz dla terminala.Musi jednak powstać jakaś forma i firma dystrybucji gazu, jego przekazywania i dostarczania do burty statków. Same cysterny problemu bunkrowania nie rozwiążą.

Gość • Wtorek [04.02.2014, 19:23:55] • [IP: 92.42.114.**]

Drogi gaz-dobry gaz.

Gość • Wtorek [04.02.2014, 18:08:37] • [IP: 83.25.89.**]

przecież to skończy zapewne jako następne muzeum. Stocznię zlikwidujmy a w LNG dodajmy kilka miejsc pracy. To chyba jajca straszne. Co za tym stoi??

Gość • Wtorek [04.02.2014, 18:01:23] • [IP: 62.69.254.***]

Bądzcie spokojni przy Tusku to i kopalnia diamentów by zbankrutowała, skończy się tylko na szczekaniu. Cud będzie jak uda się skończyć przy piątym terminie ha ha

Gość • Wtorek [04.02.2014, 17:53:14] • [IP: 93.94.190.***]

gazoport to porażka Świnoujścia, zobaczycie i przekonacie się na własnej skórze ale będzie już za późno...Gdańsk się cieszy że wypchnął smród od własnego portu przy zdecydowanym poparciu gdańszczam popytajcie tych co tam mieszkają

Gość • Wtorek [04.02.2014, 16:41:15] • [IP: 95.129.226.***]

ale ktos tu lobbuje za tym pzm chyba jakas prowizja by wpadła

Gość • Wtorek [04.02.2014, 16:31:06] • [IP: 62.69.231.***]

Jeszcze nie ten gazoport pełni rolę warzywniaka, bo nad Bałtykiem też takiego brakuje.

Gość • Wtorek [04.02.2014, 16:29:44] • [IP: 92.42.112.**]

Jak coś wypierdzieli to ile będzie megaton ? bo zbiorniczek w stoczni przy sprawdzaniu szczelności rozwalił połowę warszowa.

Gość • Wtorek [04.02.2014, 16:28:55] • [IP: 80.245.178.**]

Jednak ktoś myśli, ale i tak będzie zaraz pełno zjadów...

Oglądasz 1-20 z 20
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nasze dziewczęta ze Świnoujścia i ich opiekun i choreograf Izabela Gromek - Świątek zdobyły pierwsze miejsce w 27 FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO . TEATR TAŃCA GOTHIKA PO RAZ DRUGI Z RZĘDU ZOSTAŁ LAUREATEM 27. FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO ORAZ NAGRODY SPECJALNEJ POLSKIEJ GRUPY ZBROJENIOWEJ. TEATR TAŃCA GOTHIKA 🥇🏆 Liliana Ośmialowska, Nadia Guzik, Wiktoria Mokrzycka, Zofia Tałanda, Hanna Puźniak, Łucja Drachal, Luiza Kradyna, Ida Świątek, Zuzanna Wlczak, Julia Tarnowska. Tytuł widowiska tanecznego: "JESZCZE POLSKA NIE ZGINEŁA, KIEDY MY ŻYJEMY" 🇵🇱 ■