POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [10.02.2020, 18:03:52] • Świnoujście

Tylko u nas! Specjalnie dla naszych Czytelników! Rozpoczynamy cykl „Tak było”

Tylko u nas! Specjalnie dla naszych Czytelników! Rozpoczynamy cykl „Tak było”

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Nasz prom parowy s/s Świnoujście był zbudowany w duńskiej stoczni Naskov w 1953 roku. Tym promem przez wiele pierwszych lat do Świnoujścia przywieziono wszystko, co było potrzebne do życia. W zimę stulecia uratował nas od głodu.

Idąc za ciosem i sugestiami naszych Czytelników, zaproponowałem redakcji iswinoujscie.pl cykl zdjęciowy pod tytułem “Tak było”. Zapowiada się długi serial, bo przez ponad pół wieku utrwaliłem na kliszach naprawdę dużo obrazów. Ponieważ nie jestem w stanie dokładnie wszystkiego opisać i zebrać z moich zasobów, pozwolę sobie na pewne skróty. Fotografie będą publikowane panoramiczne pomiędzy reklamami i wydarzeniami co dwa - trzy dni bez przerwy. Myślę, że może to zająć dwa, a może trzy, lata. Zrobię tyle, na ile wystarczy mi sił i czasu.

Dzisiaj pokażę Wam dobrze znany nasz prom parowy s/s Świnoujście, który był zbudowany w duńskiej stoczni Naskov w 1953 roku. Tym promem przez wiele pierwszych lat do Świnoujścia przywieziono wszystko, co było potrzebne do życia. Do „matki” Odry woził niemal wszystkich pracowników.

W zimę stulecia 1963 roku, dzięki specyficznej budowie kadłuba lodołamacza, prom niemal uratował życie mieszkańcom Świnoujścia. Tylko ten prom był zdolny pływać w lodach. Nie byliśmy głodni.

To jest wielka historia tego promu i pracujących tam ludzi. Prom był napędzany wodą, czyli parą, a kiedy zabrakło węgla, podpływał obok do nabrzeża i dźwig portowy zrzucał kilka ton węgla na boczny pokład, niemal prosto do luku bunkrowego. W sporcie wyścigów samochodowych teraz to twa sekundy, a tutaj było podobnie i nie było przestojów. Wodę jednostka pobierała nocą. Ten prom był niezawodny i wyjątkowo ekonomiczny.

Moim zdaniem, legenda promu parowego powinna być w Świnoujściu na jednym z pierwszych miejsc. Należałoby ją uhonorować. Dotąd tego nie zrobiono. Szkoda.

Cykl “Tak było” zaczynam zatem od fotografii promu s/s Świnoujście. Zachęcam do oglądania także kolejnych materiałów. Wielu z tych fotografii nigdy nie widzieliście. Przygotowałem około pół tysiąca specjalnych zdjęć o tematach czasem zapomnianych, a dzisiaj nawet śmiesznych, ale ciekawych. Pokazują one, jak to u nas było.

Andrzej Ryfczyński

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 68, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 68

Rafał • Sobota [22.02.2020, 01:29:56] • [IP: 188.146.184.**]

Jestem posiadaczem ostatniej bandery z tego promu (zniszczona, osmolona, poprzepalana, wystrzępiona). Bardzo dużo czasu spędziłem na nim, a dokładniej w maszynowni/kotłowni.Za łepka węgla nie zarzucałem w kotły, ale obsługiwałem suwadło, oraz smarowałem wodzidła, sprawdzałem temp. panewek na korbach-w ruchu robiło się to ręcznie). Tak wodę pobierało się w nocy z wodociągu, kipry na węgiel znajdowały się na wysokości mostku, a popiół usuwano szybami wentylacyjnymi (te czarne zakrzywione za mostkiem rury), na wys. pokładu głównego były tam włazy z ręcznymi wyciągarkami. Wychowałem się tam w latach, gdy s/s" Świnoujście" pływało na stocznię, oraz wycieczki za główki i po porcie.Załoga siłowni dostawała bony na jedzenie do baru" Małgosia" w dawnym EMPIK-u, a później w dawnej" Centrali". Wcześniej była" Balladyna" przewozy do" Odry", i wycieczki na redę i po porcie, do NRD, - takie miałem dzieciństwo. A panowie ze zdjęcia z" Fafikiem", no cóż...Byli prawie moją rodziną-DZIADKAMI, zwłaszcza Pan Mietek

Gość • Poniedziałek [17.02.2020, 14:22:34] • [IP: 94.254.232.**]

Okręty wojenne ZSRR.

Gość • Poniedziałek [17.02.2020, 09:27:28] • [IP: 88.156.235.**]

najciekawsi są bohaterowie drugiego planu...pytanie jakiego państwa te okrety wojenne?

Gość • Niedziela [16.02.2020, 21:07:31] • [IP: 77.10.103.***]

ten model promu spotkałem na rzece Guadiana (granica Portugalska/Hiszpańska) pomiędzy miejcowościami Vila Real de SantoAntonio a Quebranta. Był to rok 1986 Podobnie prom czołowy UZNAM przewoził pasażerów w Portugalii pomiędzy Setubal-Troia

Wojtek • Sobota [15.02.2020, 11:25:47] • [IP: 31.0.46.***]

Dziękuję bardzo

Gość • Piątek [14.02.2020, 23:22:19] • [IP: 37.8.230.**]

[IP: 89.174.73.**] Bodzio -dokładnie tak było jak piszesz, wjazd i wyjazd z promu to prawdziwa kaskaderka ale fajnie było jest co wspominać. Jakiś czas puzniej przenieśli przeprawę koło kapitanatu portu.

Gość • Piątek [14.02.2020, 20:38:20] • [IP: 84.156.157.**]

musial byc rok 1976, tym promem przyplynalem do nabrzeza WladyslawaIV jako Neptun, na dni morza zorganizowalismy pokaz chrztu rownikowego, za neofitow robilo dziesieciu marynarzy MW, ciekawe czy robil pan Ryfczynski zdjecia na tej imprezie, co do roku to möge sie mylic ewentualnie o rok, mogl byc rok 1977.

Gość Bodzio • Środa [12.02.2020, 23:08:02] • [IP: 89.174.73.**]

Wjazd ciężarówki na prom to była sztuka w trzech aktach, najpierw przednie koła, odczekanie do wyrównania przechyłu i dalszy wjazd następnie hamowanie, ale prawdziwa kaskaderka to Wjazd Pana Sadki zaprzęgiem z lorą pełną węgla.

Gość Bodzio • Środa [12.02.2020, 22:06:15] • [IP: 89.174.73.**]

Wolin był mniejszy.

Edmund • Środa [12.02.2020, 21:09:05] • [IP: 82.103.128.***]

Prom Parsęta spotkałem na Malcie. Trawler typu B-20 widziałem w irlandzkim porcie (chyba Morskie Oko). Portowy holownik typu Masław, stał zacumowany w małym hamburskim basenie. NRD’owskiej budowy pilotówka typu 69, jeszcze pracowała w albańskim porcie. Promu Świnoujście nie widziałem po sprzedaży, ale prawdopodobnie jest w Szwecji. Było to, wiele lat temu.

Gość • Środa [12.02.2020, 20:53:01] • [IP: 195.181.166.**]

Kilka lat temu, klub miłośników Gazety Polskiej, chciał nazwać rondo obok kościoła, mianem – Rondo Tragedii Smoleńskiej. Cóż, chory pomysł. Prom s/s Świnoujście miał wielkie zasługi nie tylko w rozwoju, ale nawet i w bezpośrednim życiu mieszkańców. Ten prom ratował miasto. Nieprawdą jest, że pomniki i ważne miejsca trzeba oddawać ludziom. Prom, który pomógł miastu, też może być uhonorowany.

Gość • Środa [12.02.2020, 19:55:58] • [IP: 188.146.185.***]

Pod koniec lat 60-tych w czerwcu na dni morza z falochronu można było wypłynąć w morze prawie na redę tym promem. Było to przeżycie. Nocą plaża była bronowana by nikt nie uciekł z kraju, Nie było paszportów, a do granicy z NRD nie można było zbliżyć się na 300 metrów. A tu taka wycieczka. Super było. Cieszyliśmy się niemiłosiernie. Miałem wtedy kilkanaście lat i do dzisiaj to pamiętam.

Gość • Środa [12.02.2020, 18:32:29] • [IP: 31.11.128.***]

Wpiszcie w przegladarke :parowiec Swinoujscie. Jest tam artykul o naszym promie, ktory byl w i Swinoujscie w 2016 roku.I pare ciekawycj zdjec pana Andrzeja!.

Gość • Środa [12.02.2020, 16:15:46] • [IP: 37.47.168.***]

Jako ciekawostka pierwsze zawody wędkarstwa morskiego odbywły się na promie Swinoujście pozdrawiam były uczestnik

Gość • Środa [12.02.2020, 11:36:35] • [IP: 89.151.38.***]

Jak już do takiego artykułu wprowadza się Kaczynskiego i porownuje do lokalnego Markiewicza to jest niesmaczne.Kraj rozkwita jak nigdy i Swinoujscie też wbrew propagandzie miejscowego SLD. 100 x kłamstwo staje sie PRAWDA.Markiewicz jak inni dostojnicy ówczesni byli mianowani przez PZPR.Np. powiatowy sekretarz PZPR na dyrektora PPDiUR ODRA itp.Taka była rzeczywistość i tyle.Tamtych osiągnięć trudno zauważyć a dzisiejsze ludzie widzą i czują i nie wciskajmy kitu.

Gość • Środa [12.02.2020, 11:09:23] • [IP: 31.11.130.**]

miałem okazje na tym promie pracowac przez miesiąc za trymera.Prom do końca swich polskich dni był parowcem opalanym na węgiel, miał dwa kotły.Jeden z nich tuz po remoncie w MSR został przez pijanego na wachcie nocnej palacza MK spalony lub jak to woli nadtopiony bo brakło w nim wody!! Po tym incydencie decydenci odstawili go na sznurki za Ognicę i po dłuższym czasie go sprzedano.Dla mnie obecnie Chiefa mechanika ten statek to cacuszko i wspaniałe wspomnienia, szczególnie szum maszyn parowych i dzwonki przy kazdej nastawie predkosci obrotowej lub rewersie.popieram ideę odkupu tego cacuszka do miasta jako atrakcje turystyczna sic!

Gość • Wtorek [11.02.2020, 21:18:37] • [IP: 178.238.246.**]

fajne wspomnienia.wiecej takich fotografi.gratuluje pomyslu

Gość • Wtorek [11.02.2020, 16:07:20] • [IP: 176.221.123.**]

Gość • Wtorek [11.02.2020, 14:35:46] • [IP: 164.127.8.**]Zalosny jestes z tymi bzdetami jak cala ta wasza sekta.

Izabela ,Szczecin • Wtorek [11.02.2020, 14:41:07] • [IP: 94.229.217.***]

W 1968r.płynąc promem z Warszowa na Uznam, wraz z koleżankami robiłyśmy sobie zdjęcia.Niestety, zdążyłyśmy zrobić tylko jedno.Podszedł do nas osobnik z promu i zagroził, że będziemy musiały oddać kliszę.Szkoda, że w PR Lu, prawie wszystko było objęte zakazem fotografowania.

Gość • Wtorek [11.02.2020, 14:35:46] • [IP: 164.127.8.**]

12:18 • 176.221.123.** Porównujesz przywiezionego w teczce, niewybranego demokratycznie członka partii komunistycznej do demokratycznie wybranego polityka, który gdy Markiewicz spożywał owoce swojego uprzywilejowania, współpracował z KOR-em, a zaraz po 13 XII zgarnięty z ulicy był skłaniany do podpisania lojalki zobowiązującej donosić na kolegów z Solidarnosci i KOR? (kopia tej lojalki i odmowy jej podpisania, recznie wpisanej przez Kaczyńskiego - do łatwego znalezienia w internecie). Porównujesz państwo wykorzystywane przez ZSRR, z gospodarką niedoborów, pasożytniczo wykorzystywane... z dzisiejszą Polską?. ..gdzie jest najmniejsze w historii 3RP bezrobocie, niska inflacja, wysoki, drugi w UE przyrost PKB, po raz pierwszy w historii 3RP BRAK deficytu (za PO było go nawet 50 mld zł), rosnący od lat eksport, wzmacniana armia (WOT, Patrioty, F-35, rakiety Himars, rakiety JASSM-ER, trzymane kiedyś w zamrażarce armatohaubice Krab., moździerze Rak, itd.). .z Polską, gdzie jest demokracja, że możesz pisać bzdury?

Gość • Wtorek [11.02.2020, 12:37:28] • [IP: 185.210.38.**]

Przedmówca ma rację s/s, a nie s/v, chyba że ktoś widzi żagle, ale to wystarczy brać połowę...

Gość • Wtorek [11.02.2020, 12:18:23] • [IP: 176.221.123.**]

Gość • Wtorek [11.02.2020, 08:22:47] • [IP: 164.127.8.**]Wasz np.kaczynski do kostek nie siega komus takiemu jak Markiewicz ktory budowal miasto i kraj a nie niszczyl.

Gość • Wtorek [11.02.2020, 11:47:12] • [IP: 176.221.122.**]

Do ip.188****, komunista to cię urodził, parchu.

HASSANO • Wtorek [11.02.2020, 11:37:20] • [IP: 86.44.100.**]

W jakim Flensburgu? Jest w Szwecji w Goeteborgu jaki kawiarnia, ładnie odnowiony, spora atrakcja.

Gość • Wtorek [11.02.2020, 11:22:51] • [IP: 62.69.203.**]

Plywal prom SWINOUJSCIE i blizniaczy WOLIN.

Oglądasz 1-25 z 68
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■