POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [15.01.2025, 10:19:31] • Świnoujście

Jak lodołamacz Perkun uratował pasażerów promu w Świnoujściu

Jak lodołamacz Perkun uratował pasażerów promu w Świnoujściu

Zdjęcia były wykonane kilka lat później i służą teraz jako ilustrację tamtych zdarzeń.(fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum )

Gdy prom s/s „Świnoujście” utknął w grubej warstwie lodowej kry na przeprawie w Świnoujściu, z pomocą niespodziewanie przypłynął nowiutki lodołamacz Perkun, który przypadkowo tego dnia płynął z brytyjskiej stoczni. Dzięki jego interwencji udało się uratować życie około 200 pasażerów znajdujących się na pokładzie.

Zima 1962/1963 zapisała się w historii jako jedna z najostrzejszych, z rekordowym zlodowaceniem Zalewu Szczecińskiego i Zatoki Pomorskiej. Na torze wodnym między Szczecinem a Świnoujściem oraz w Zatoce Pomorskiej przez około miesiąc w lodach utknęło kilkadziesiąt statków. W granicach Świnoujścia, na Cieśninie Świnie, sytuacja była dramatyczna – w lodowym potrzasku znalazło się 16 jednostek. Grubość spiętrzonego zatoru lodowego osiągała nawet 4 metry. Ta lodowa masa zamarzła na nowo, gdy nadeszły kolejne silne mrozy.

Jak lodołamacz Perkun uratował pasażerów promu w Świnoujściu

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Jak do tego doszło? Zima rozpoczęła się wcześniej niż zwykle, a lód skuł Zalew Szczeciński, Jezioro Dąbskie i rzekę Odrę. Zatoka Pomorska również częściowo zamarzła. Krótkotrwała odwilż spowodowała, że lody zaczęły spływać w kierunku Bałtyku. Gdy zmienił się kierunek wiatru, nastąpiła tzw. cofka – masy lodowe z Zatoki Pomorskiej zaczęły wpływać do Cieśniny Świny, potęgując nakładanie się warstw lodu i trudności żeglugowe.

Jak lodołamacz Perkun uratował pasażerów promu w Świnoujściu

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Był połowa stycznia 1963 roku. Tego dnia kończyłem wcześniej prace w stoczni, gdzie odbywałem naukę zawodu, a wieczorami uczęszczałem do liceum dla pracujących. Bez problemu przepłynąłem promem. Około godziny 15:30 prom „Świnoujście”, wypełniony po brzegi pasażerami, ugrzązł w lodach w pobliżu bazy przeładunkowej, naprzeciw przejazdu kolejowego. Na pokładzie znajdowali się głównie pracownicy przedsiębiorstwa „Odra”, w tym moi koledzy ze stoczni. Prom nie był w stanie uwolnić się z lodowej pułapki, a żadna jednostka portowa nie mogła ruszyć z pomocą – lód skutecznie blokował wszystkie ruchy.

Jak lodołamacz Perkun uratował pasażerów promu w Świnoujściu

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Po około dwóch godzinach pasażerowie, stłoczeni i zmarznięci na pokładzie, ujrzeli od strony morza zbliżającą się dużą jednostkę. Wkrótce rozpoznano ją jako nieznany nowoczesny lodołamacz, który z dużą prędkością rozbijał spiętrzony lód. Nikt nie wiedział, że najnowocześniejszy i najpotężniejszy lodołamacz Polskiego Ratownictwa Okrętowego, płynący prosto z brytyjskiej stoczni, tego dnia dotrze do Świnoujścia. Tak się złożyło, że Perkun swą pierwszą akcję ratunkową przeprowadził właśnie na rzecz promu „Świnoujście”.
Załoga Perkuna skutecznie uwolniła prom z lodowej pułapki. Lodołamacz ten był wówczas najnowocześniejszym i najpotężniejszym nabytkiem PRO z Gdyni. Prawdopodobnie na jego pokładzie znajdowała się także angielska załoga, która uczestniczyła w dostarczeniu jednostki do Polski.

Jak lodołamacz Perkun uratował pasażerów promu w Świnoujściu

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Przez kolejne tygodnie komunikacja między brzegami odbywała się w rynnie wyżłobionej przez Perkuna. Przez tydzień ruch pasażerski był jednak wstrzymany, a transportowano jedynie produkty pierwszej potrzeby. Pracownicy „Odry”, w tym ja, mieli przymusową przerwę w pracy. W lodach utknęło wtedy w obszarze portu Świnoujście 16 statków, w tym dwa trawlery z Odry na redzie. Po lodach na ląd przeważnie do lokali nocnych chodzili marynarze jeszcze ponad miesiąc, póki lody nie odpuściły.

Zdjęcia były wykonane kilka lat później i służą teraz jako ilustrację tamtych zdarzeń.

Andrzej Ryfczyński


komentarzy: 34, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 34

Gość • Poniedziałek [20.01.2025, 16:18:53] • [IP: 79.175.194.**]

To były piękne czasy, normalne zimy, normalne lata. Zero niemców. Wszystkie lokale dancingowe pełne, wszyscy się bawili. Może było biedniej, ale dużo weselej. Wszystkiego brakowało, ale wszyscy wszystko mieli. Nie było Karsiborów i nie było dużych kolejek na przeprawie. Mile wspominam tamte czasy.

Gość • Czwartek [16.01.2025, 21:10:12] • [IP: 185.3.46.***]

Pracowaem na nim chwilke jako trymer to jest pomocnik palacza, Pan Palacz nazywal sie Marian Kauwa, pozniej bylem motorzysta na promie Mielin i Wolin. nigdy nie zapomne dzwieku dzwonka telegrafu na mostku podczas manewrowania promem. jakis idiota go sprzedalpewnie za lapowke. ito tyle w temacie. Obecnie plywam na ro-ro za Chiefa Mechanika.Pozdrawiam nauczycieli i absolwentw Technikum Meczanicznego MSR w Swinoujsciu rocznik 85

Gość • Czwartek [16.01.2025, 16:57:37] • [IP: 83.20.208.***]

Pracowałam wówczas na drugiej stronie w biurowcu" Odry.

Gość • Czwartek [16.01.2025, 16:52:19] • [IP: 185.210.36.**]

Zgadzam sie całkowicie z wypowiedzią o wyprzedaży naszych promów i wpuszczeniu na ich miejsce niemieckich, a co gorsza na ich kompletny monopol na przewozy pasażerskie. Takie promy jak prom Świnoujście powinny stać zacumowane do nabrzeża na koszt miasta i stać sie atrakcją turystyczną, zaś małe Filutki i inne po zaadaptowaniu powinny pływać lub stac przy nabrzeżu jako promy kawiarenki przewożące turystów na drugą stronę lub obwożące po porcie i do latarni. Kto podjął takie decyzje i kto je zatwierdzał? W innych miastach mimo konieczności kapitalizacji umiano zachować obiekty ważne dla tożsamości miasta. Umiano je zaadaptować i zachować. Dlaczego naszym władzom miasta w ogóle na tym nie zależało?! Gdzie była Rada M?!iasta i dlaczego my mieszkańcy się na to godziliśmy?!

Gość • Czwartek [16.01.2025, 12:28:07] • [IP: 176.221.124.***]

Perkun to bóstwo słowiańskie, postać mitologiczna. Parkrun to przebieżka po parku, słowo z języka angielskiego.

Gość • Czwartek [16.01.2025, 11:02:40] • [IP: 5.173.196.***]

Pracowałem na tym promie na stanowisku marynarza.Miło wspominam tamte chwile, chociaż nie było tak lekko.W tygodniu kilka razy, przywożono węgiel około tony i trzeba było go szuflą ręczną wrzucać do ładowni.Pływaliśmy na przeprawie promowej oraz robiliśmy przewozy pracowników do MSR(morskiej stoczni remontowej).W grubych lodach prom sobie dawał radę lecz trochę miał problemy w drobno pomielonej krze.Pozdrawiam wszystkich kolegów i współpracowników.Wiesław O.

Gość • Środa [15.01.2025, 22:18:31] • [IP: 88.218.253.***]

Od tego lodołamacza wzięła się nazwa Parkrun w naszym mieście. To jest niesamowite.

Gość • Środa [15.01.2025, 21:13:53] • [IP: 89.64.115.**]

A dziś troszkę sypnęło śniegiem i P.K.P stanęło.Gdyby w tamtym czasie rządziłoby słońce Peru, to zakłady pogrzebowe miałyby co robić.

Gość • Środa [15.01.2025, 20:55:04] • [IP: 37.47.142.***]

styczeń 1963 po ciężkiej podróży ze Szczecina najgorsze zaliczyłem z rodzicami dopiero na przeprawie, z Warszowa do kapitanatu płynęliśmy tylko 3 godziny na szczęście na dolnym pokładzie"" Świnoujścia" "było ciepło

Gość • Środa [15.01.2025, 20:20:06] • [IP: 185.210.38.***]

W dzisiejszych czasach żeby pomoc była udzielona to najpierw musieli by zapłacić niemieckiej firmie holowniczej

Gość • Środa [15.01.2025, 19:35:09] • [IP: 185.210.36.**]

125, nie wprowadzaj w błąd to były sowieckie okręty a wojsko nazywano C.A czyli sawieckaja armia

Gość • Środa [15.01.2025, 18:11:38] • [IP: 37.31.128.***]

11:34•37.31.128.*** juz poprawiono, pierwotnie bylo" puki".

Gość • Środa [15.01.2025, 17:55:33] • [IP: 78.10.206.**]

Wtedy jeszcze mnie nie było na świecie, a nawet w planach, bo ja młody jestem, ale pamiętam z wtedy te fazy.

Gość • Środa [15.01.2025, 17:41:30] • [IP: 176.221.125.***]

Niemcy przeprawiali sie Promami bo nie wybudowali Tunelu i Mostu Zwodzonego

Gość • Środa [15.01.2025, 17:10:07] • [IP: 37.248.171.***]

Niespodziwanie to można z tragarzami przepływać a nie holownikiem

Gość • Środa [15.01.2025, 17:04:09] • [IP: 176.221.125.**]

Maszyna parowa do napędu tego promu jest w Szczecinie, tylko duże mrozy i nawał kry jaki szedł z zalewy mogły przeszkodzić Świnoujsciu w pływaniu dlatego że był plaskodennym i tak jak żelazko ślizgiem wchodził na krę i ja łamał, co innego jak mróz był tego a do tego długotrwały to przyrost pokrywy był większy niż możliwości promu aby ruszyć z miejsca aby nabrać rozbiegu Stocznia korzystała z tego promu jako podwozia pracowników do pracy i z pracy a do tego dość często jako wytwornica pary technologicznej (suchej) do prac przy zbiornikach po paliwie ciężkim. Łezka się kręci za taką jednostką no i Wolin poszły na złom, tam była porządną robota z kadłubem.

Gość • Środa [15.01.2025, 16:59:37] • [IP: 31.182.3.*]

Szkoda tego promu...Jako dzieciak pamiętam pomieszczenie dla pasażerów na rufie. Zimą było ciepło. Powinien stać odnowiony w porcie i cieszyć oczy.

Gość • Środa [15.01.2025, 15:38:15] • [IP: 37.31.140.**]

Rządy Żmurka!

Gość • Środa [15.01.2025, 15:03:16] • [IP: 89.151.21.**]

Młodzież dojeżdżająca wtedy do szkół do Świnoujścia ma wiele wspomnień. Było i tak, że na środku Świny przesiadaliśmy się z zamarzniętego promu na holownik i wracaliśmy na Warszów, gdzie w wagonie towarowym z koksownikiem czekaliśmy na pociąg do domu. Ale nikt nie narzekał, byliśmy młodzi to i weseli.

Gość • Środa [15.01.2025, 14:42:09] • [IP: 88.218.254.**]

142****zmyślasz. Popłynął do Dani tam zmieniono mu maszyny na napędzane ropą i pracował jako baza nurkow. Już dawno poszedł na złom. Szkoda go ale to wina naszego Prymitywne go społeczeństwa. Jaki krzyk by się podniósł jakby miasto zamiast opłacać kościółki dało na zabytkowy prom a samemu zrobić fundację i dbać o to to już za kłopotliwe dla pieniaczy

Gość • Środa [15.01.2025, 14:06:04] • [IP: 37.31.142.**]

Prom został sprzedany do Danii i przystosowany dla atrakcji ruchu turystycznego. Można? Oczywiście. A nasze promy pasażerskie? Balladyna, Alina i inne tego typu - też sprzedano Filutki, Fafiki i inne tego ? Sprzedano. A takie miasto jak Świnoujście zamiast zarabiać na turystach to zgodziło się na niemieckie ruiny, które stworzyły monopol.żeglugi dla turystów.

Gość • Środa [15.01.2025, 13:25:05] • [IP: 108.41.39.***]

26 przecierz było pomieszczenie dla pasażerów prom Świnoujście byk ok

Gość • Środa [15.01.2025, 12:51:26] • [IP: 176.221.125.**]

A GDZIE TO TO JEST PROM ŚWINOUJŚCIE? CO TO ZA BANDA PSYCHOPATÓW GO ZDEFRAUDOWAŁA, ALBO MOŻE I NAWET UKRADŁA?

Gość • Środa [15.01.2025, 12:40:29] • [IP: 176.221.125.**]

Trawlery.

Gość • Środa [15.01.2025, 12:36:36] • [IP: 45.141.1.**]

Wkrótce rozpoznano ją jako nieznaną...🤦

Oglądasz 1-25 z 34
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ UWAGA! OSTRZEŻENIE METEOROLOGICZNE Dziś od północy do godz. 10:00 prognozowane są opady marznące, śnieg oraz gołoledź w woj. zachodniopomorskim i innych regionach. Możliwe utrudnienia na drogach i chodnikach! Zachowaj ostrożność! ■ Policzono pieniądze ze skarbonek sztabu WOŚP w Świnoujściu. Zebrano 235 tys. złotych. Kwota zbiórki w Świnoujściu z pewnością wzrośnie ponieważ nie obejmuje trwających aukcji, wpływów z eskarbonek oraz terminali ■ Zaplanowany koncert uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Świnoujściu oraz Orkiestry Wojskowej, który miał się odbyć w dniu dzisiejszym w godzinach 15:30-18:15 w sali teatralnej przy ul. Matejki 11, został odwołany ■ 5 marca w Świnoujściu rusza kwalifikacja wojskowa. W tym roku kwalifikacji wojskowej podlegają przede wszystkim mężczyźni urodzeni w roku 2006. Dotyczy to także mężczyzn z roczników 2001 – 2005, którzy nie byli jeszcze na kwalifikacji. Przypominamy, że kwalifikacja nie jest poborem do wojska, tylko polega na nadaniu kategorii przydatności do służby. Kończy się ona wydaniem zaświadczenia o uregulowanym stosunku do służby wojskowej. Kwalifikacja wojskowa w Świnoujściu będzie przeprowadzona od 5 marca do 14 marca 2025 roku w Hoteliku przy Amfiteatrze, wejście od ul. Matejki ■ Rozpoczęły się prace nad budową ulicy Nowojachtowej w Świnoujściu, która ma połączyć ulice Jachtową i Uzdrowiskową. Inwestycja budzi wiele emocji, a zdania mieszkańców są mocno podzielone. Powód? Droga przebiega przez mocno zadrzewiony teren parkowy, graniczący z Parkiem Zdrojowym, stanowiący naturalne schronienie dla licznych zwierząt, takich jak sarny, lisy czy króliki, oraz pełniącym funkcję naturalnego filtra powietrza dla Świnoujścia ■