POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [05.11.2008, 06:48:17] • Świnoujście

A jednak tunel !

A jednak tunel !

fot. Sławomir Ryfczyński

Ryszard Bednarski z Biura Inżynierskiego „Damart” przedstawił wczoraj wnioski płynące ze Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego stałego połączenia międzybrzegowego. Zdaniem autorów opracowania w Świnoujściu brzegi Świny może połączyć jedynie tunel. Pod uwagę brane są trzy warianty lokalizacji. Spotkanie w Urzędzie Miasta było otwarte dla wszystkich mieszkańców i odbyło się w ramach konsultacji społecznych, poprzedzających inwestycję.

Spotkanie było podsumowaniem dwuletnich badań i analiz prowadzonych na terenach branych pod uwagę jako lokalizacja stałego połączenia wysp Uznam i Wolin. Specjaliści konsorcjum firm „Damart”, Pont – Projekt oraz „kontrakt” przeanalizowali sieć drogową, natężenie ruchu, warunki geologiczne i środowiskowe. Szczególną uwagę musieli zwrócić na ochronę przyrody licznych ptasich siedlisk w tym szczególnie sąsiedztwo obszarów chronionych w ramach programu „NATURA 2000”. Musieli uwzględnić także takie czynniki jak ochrona ujęć wodnych w granicach miasta, ruch na torze wodnym i wiele innych. Zebrali nawet dokumentację historyczną dotyczącą planów połączenia wysp od czasów przedwojennych.

A jednak tunel !

fot. Sławomir Ryfczyński

Prezentując efekty tych prac Ryszard Bednarski stwierdził, że w ocenie całego zespołu fachowców istnieją trzy warianty lokalizacji dla stałej przeprawy:
Wytyczony najbardziej na południe szlak łączy drogę krajową nr 93 na południe od Kanału Mulnik z tą samą drogą na Półwyspie Przytorskim. W tym miejscu mógłby powstać tunel o długości trzech kilometrów. Kolejna możliwe miejsce budowy znajduje się na wysokości Wyspy Mielin. Tutaj, zdaniem pracowników „Damartu” możliwa jest budowa łączonej przeprawy tunelowo – mostowej. Trzecia lokalizacja wreszcie zakłada, że wlot do tunelu pod Świną od strony wschodniej znajdowałby się na wysokości Terminalu Promowego zaś jego wylot na wyspie Uznam za oczyszczalnią ścieków, w okolicach ul. Karsiborskiej.
I właśnie ten wariant jest, zdaniem autorów opracowania optymalny dla Świnoujścia.

Odpowiadając na pytania mieszkańców dotyczące rodzaju przeprawy oraz technologii jaką ma być budowana goście zgodnie stwierdzili, że z uwagi na położenie miasta, a także warunki środowiskowe możliwa jest u nas budowa tunelu. Grzegorz Dziedzina stwierdził, że jako drogowiec bardzo żałuje, iż odpada koncepcja mostu wysokowodnego. Dodał jednak, że gdyby w Świnoujściu zdecydowano się na most to taka inwestycja mogłaby nawet zostać wstrzymana przez Unię Europejską.”Gdybyśmy powiedzieli „nie” tunelowi, a uparli się przy moście to na najbliższe 7 lat możemy zapomnieć w Świnoujściu o stałym połączeniu”- skwitował takie sugestie niektórych uczestników dyskusji Józef Kraśniański z „Danmartu”. Powodem są przede wszystkim liczne siedliska cennych i chronionych gatunków ptaków znajdujące się na terenach miasta oraz fakt, że Świnoujście leży dokładnie na trasie migracji ptactwa wędrownego. Tymczasem konstrukcja mostu wysokowodnego, uwzględniając ruch pełnomorskich jednostek na szlaku do Szczecina musiałaby sięgać nawet 70 metrów nad poziom wody.

Dodatkową przeszkodą jest także konieczność organizacji zajmujących olbrzymi teren zjazdów i podjazdów na most. Na takie olbrzymie „ślimaki” w Świnoujściu nie ma po prostu miejsca.

Grzegorz Dziedzina ze szczecińskiego oddziału GDDKiA powiedział, że według szacunków Dyrekcji koszty budowy tunelu we wskazanej lokalizacji wahają się między 265 a 290 milionów Euro. Przy określonych warunkach geologicznych, w grę wchodzi jedynie budowa tunelu drążonego. Wybudowany w okolicach Terminalu Promowego ma szansę „zebrać „ największą” część ruchu samochodowego na wjeździe i wyjeździe z miasta. Przeprawy promowe w tym układzie można by zlikwidować. Dotyczy to w pierwszym rzędzie przeprawy „Warszów”. „Karsibory” na pewno funkcjonowałyby jeszcze jakiś czas. W centrum natomiast miasto ma plan wybudowania nowych, mniejszych promów przede wszystkim z myślą o pieszych i rowerzystach.
Już na samym początku dyskusji prezydent Janusz Żmurkiewicz przypomniał, że minęły dwa lata od czasu gdy podpisał z przedstawicielami Rządu i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad porozumienie w sprawie finansowania budowy stałego połączenia międzybrzegowego. Niedawno znalazło się 700 tysięcy zł. na studium wykonalności.
- „To że dziś możemy już rozmawiać o konkretnych wariantach lokalizacyjnych oznacza, że jesteśmy coraz bliżej oczekiwanego przez mieszkańców Świnoujścia rozpoczęcia tej najważniejszej dla nas inwestycji”.- stwierdził prezydent Świnoujścia.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 68, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 68

Gość • Wtorek [07.12.2010, 05:54:56] • [IP: 75.208.117.***]

Zgadzam sie z R. Bednarskim, niech buduja ten tunel i jazda, koszt takiego przedsiewziecia jest doscy niski w porownaniu do mostu. Co jeszcze mozna powiedziec?

hubert • Sobota [15.11.2008, 20:36:34] • [IP: 78.88.122.*]

most odrzucono bo brano pod uwage most wantowy, ktory mialby ok 150 -200 m wysokości, a powiedzmy podobny do wolinskiego tylko ok 110 m co swinoujsciu po normalnym moscie, taki jak na suezieczy panamie -to jest cos tunel nie da takiego efektu jak most

Gość • Piątek [07.11.2008, 11:03:48] • [IP: 88.156.234.***]

C.d. swiadcza tylko ze to wirtualny bajer (Przedwyborczy), a nie realny projekt.Takie prace projektowe powinny zlecane do wykonania biurom projektowym, ktore sie specjalizuja w tak powaznych przedsiewzieciach jak mosty czy tunele pod rzekami i maja praktyke oraz osiagniecia !.Drobny blad moze miec niewyobrazalne skutki. Druga sprawa to, ze Jak zwykle Szczecin decyduje co i jak powstanie w Swinoujsciu. W Szczecinie najlepsze a w terenie to moze byc byle co aby nie kosztowalo za duzo i pozamykac usta.

Gość • Piątek [07.11.2008, 10:52:04] • [IP: 88.156.234.***]

Budowa tunelu czy mostu to dziewiczy temat dla firmy DAMART ze Szczecina. W swojej historii to kilkuosobowa prywatna spolka nigdy takiego czegos nie projektowala..Robili projekty ulic i rond, zadnych wiekszych budowli.Wysokiego mostu to wrecz sie bali i z gory temat nie byl rozwazany. Wybrano powod : obszary Natura2000, ze jakies kanaly przelotowe ptakow i z glowy.Ptaki dadza sobie rade, a z czasem bylby to dla tych ptakow kolejny punkt orientacyjny.A co to za udawanie obszaru natura2000, kiedy robi sie tu wszystko co komu pasuje, a nie tyka wladzy.Pala w piecach smieciami, wywoza smieci gdzie popadnie, wycinaja drzewa kiedy chca i gdzie chca (nawet w parku zdrojowym) , strzelaja do dzikow, ktore sa elementem Natury 2000. Slabe opracowanie, opierajace sie na dawnych planach, kiedy technika byla na nizszym poziomie(chyba).Nawet nie zrobiono kosztorysow dla kazdego z wariantow (tych 8) Nie wykonano analizy kosztow eksploatacji kazdego z wariantow, No i te plany, tak strome najazdy (most i tunele) swiadcza ze to

Gość • Piątek [07.11.2008, 09:21:47] • [IP: 217.97.199.*]

Zanim będzie tunel prezydent powinien zadbać o remont promów!Chyba, że gadanie o tunelu ma przykryć sprawność przepraw na dzisiaj.

Wtuszak • Czwartek [06.11.2008, 12:10:30] • [IP: 80.245.179.***]

Bądźmy realistami, prawda jest taka że żadnego tunelu ani mostu nie będzie chyba że w następnym stuleciu.Świnoujście nie jest takim atrakcyjnym miastem żeby inwestować tak duży szmal, sezon w którym jest ładna pogoda trwa przeciętnie miesiąc, potem wielka bryndza, nawet nie ma porządnego kina.

Gość • Czwartek [06.11.2008, 11:02:40] • [IP: 77.112.186.***]

Dlaczego nie można zrobić Mostu normalnego? Dlaczego mamy się podpożądkować Szczecinowi? Jeżeli szczecin chce stawiać warunki to niech sam zadba o stałe połączenie w naszym mieście. Portu nie można rozbudować bo szczecin straci obroty. Mostu nie można wybudować bo szczecin straci obroty. Autostrady nie można wybudować bo szczecin straci obroty. Dodatkowego toru nie można wybudować bo szczecin straci obroty. Miasto Świnoujście mósi zostać wsią bo szczecin chce być miastem to mi się nie podoba i myślę, że nie tylko mi. Gdzie jest władza" Miasta Świnoujścia".

Gość • Czwartek [06.11.2008, 09:03:11] • [IP: 217.97.199.*]

gościu z 23.00 mało wiesz.Za komuchów jak piszesz mieli spore majątki ci co wspierali ówczesną władzę, tylko nie mogli się nimi chwalić.A z chwilą transformacji wyciągnęli je na światło dzienne i przejęli strategiczne gałęzie przemysłu i banki.Żebraków nie było, handlować walutą nie było wolno, uprawiać prostytucji tak otwarcie jak teraz a były prostytutki, cinkciarze tylko że dla tych co mieli kasę i jak się władzy opłacili.To mały fragment tego zakłamania w jakim wtedy się żyło.Szarak nawet nie mógł poznać tych mechanizmów, nie mówiąc już o tym żeby z nich korzystał.Więc chwal komunę, bo również wtedy na matce Odrze robił pierwszą kasę ponton.

Gość • Środa [05.11.2008, 23:39:55] • [IP: 88.156.234.**]

za duzo dyskutowania i niekturym brakuje klepki!.nad kanłem kilonskim mostow jest mnustwo i do tego promy kursuja statki duze sie mieszcza wczym problem!

Gość • Środa [05.11.2008, 23:00:50] • [IP: 88.156.234.**]

a kto za komuchow mial takie majatki? zebrakow nie bylo!teraz to oszusci i zlodzieje maja raj!wilki mi dobrobyt w de!!

Gość • Środa [05.11.2008, 22:42:32] • [IP: 88.156.234.**]

tunel jak tunel dziura w ziemi zadna atrakcja Most to piękna atrakcja turystyczna wysoki! piękne widoki z takiej wysokosci.Byłem na takim, naokrągło pełno ludzi.marzenie!

Gość • Środa [05.11.2008, 22:32:01] • [IP: 217.97.199.*]

do gościa z 19.38 Wymieniasz jednym tchem nazwiska ludzi z prawicy i kleisz do nich Pomieczyńskiego, który zawsze był waszej mentalności i z wami kojarzony.Teraz jak do was przystał jest czytelniej.A co do wstydzenia się to przesadziłeś.Zapytaj waszych czy to co robicie napawa ich dumą.A najwyższymi funkcjami w mieście nie obdzielili was wyborcy tylko wasi towarzysze.Nie nadarmo mówią na to miasto czerwona wyspa. Tak p.radny.

Gość • Środa [05.11.2008, 21:22:36] • [IP: 195.117.222.***]

Nad opracowaniem trzeba popracować bo nie odniesiono się do problemów komunikacji transgranicznej -" jesteśmy w innym czasie" chciałoby się krzyknąć.

Psorka • Środa [05.11.2008, 20:34:43] • [IP: 83.21.39.***]

Nie" Morzejki", ale" Możejki". Proszę sprawdzać pisownię przed ośmieszeniem się publicznie.

Gość • Środa [05.11.2008, 20:29:50] • [IP: 80.245.190.*]

Urzedasy ze Szczecina niech sie zajmą swoimi sprawami i nam nie doradzają, bo juz maja bulic odszkodowanie Gondorowi - jakies 38 mln - a z Hiszpanem rodem z Tel-awiwu niejakim Roiznerem sprawa Grzybka załationa pod stołem, zeby nie było nastepnego odszkodowania. Od Świnoujscia wara wam.

Gość • Środa [05.11.2008, 20:16:41] • [IP: 217.97.193.***]

rYFCZYŃSKI w PR red.Orlik nagrał ciekawy reportarz dot. rozmowy Morzejki z Pomieczyńskim. KIEDY GO WYEMITUJESZ.

Gość • Środa [05.11.2008, 19:52:39] • [IP: 93.94.185.***]

Podoba mi się pomysł gościa (Optymista • Środa [05.11.2008, 09:26). Dworzec po stronie Uznam naprawdę ma sens, miasto oszczędza na budowie i utrzymaniu mniejszych promów, PKP ma więcej klientów a My mieszkańcy mamy wygodę. Jakby jeszcze do dworca pociągnąć linie kolejową Świnoujście - Berlin to świat stoi przed nami otworem!

ElJac • Środa [05.11.2008, 19:41:47] • [IP: 87.249.69.**]

Wymysł mostu wysokowodnego z prześwitem 70 m to kretyński pomysł urzędasów ze Szczecina z niejakim Piotrusiem N. z U.M. na czele. Powód: bardzo istotny - żaglowiec" Kruzersztern" mógł zawinąć do Szczecina. Tak jakby był tam częstym gościem :). Sam pływałem po Wielkich Jeziorach w USA i Kanadzie i przepływałem pod mostami (całkiem licznymi, by oddać rzeczywistość) i max. prześwit pod mostem nie przekraczał 42 m. Często były to mosty z podnoszonym środkowym przęsłem (całość operacji podnoszenia takiego przęsła trwała max. 5 min), gdzie nie było potrzeby budowania długich podjazdów. Pomysł z estakadą przez Zalew też mi się podoba. Tunelowi jestem przeciwny. Za drogi w utrzymaniu i zbyt wiele wypadków. Nawet w tak pozbawionych" solidaruchów" i" komuchów" krajach jak Austria, U.K. czy Szwajcaria.

Gość • Środa [05.11.2008, 19:38:06] • [IP: 88.156.232.**]

A w czym wy" solidaruchy" jesteście lepsi od komuchów? Jesli myślisz o lewicy i prawicy to piszesz nieprawdę, bo to w takim razie właśnie solidaruchy prowadzą większość biznesów w tym mieście. A że reprezentują ich ludzie pokroju Możejki, Zająca, Kurszewskiej czy Pontona to nie dziwi, że wstyd dla nich i poruta. To i przyznawać się nie ma do czego. Rozumiem więc twój żal i nienawiść do ludzi, których mieszkańcy obdarzają najwyższymi funkcjami w mieście w demokratycznych wyborach, a którzy akurat nie są z twojej bajki. Aale do kogo masz pretensje? do wyborców?

Gość • Środa [05.11.2008, 19:33:26] • [IP: 78.88.114.***]

ble, ble, bleble, ble, bleble i tak już 60 lat ble ble Czyli jedno wielkie * !! Lepiej remontujcie promy

Gość do poprzednika • Środa [05.11.2008, 18:58:31] • [IP: 217.97.193.***]

Za co chcesz gonić solidaruchów z miasta, człowieku? Tu od lat niezmienne wpływy ma zagorzała, zatwardziała komuna, co to tylko patrzy, jak coś ukraść i pomnożyć swój mająteczek. Tak łatwo wrzucach do jednego wora skrajnie różnych ludzi, że podejrzewam, iż sam jesteś z SLD. Oni tak lubią. Wymieszają gówno z kisielem i pływają w tym, niczym piranie.

Gość • Środa [05.11.2008, 18:04:44] • [IP: 80.245.182.***]

Do Gościa z 10.54. Obwodnica tak, ale w oparciu o inne myślenie. Gdyby poświęcono choć chwilę na myślenie a nie na promowanie jednego z wielu projektów to już pewnie wyspy byłyby skomunikowane ze stałym lądem. Estakada przez zalew zbudowana wspólnie z Niemcami (koszt 1 km to około 10 mln euro) a następnie tunel pod Świną. Wspólna z sąsiadami inwestycja miałaby o wiele większe szanse na realizację. W Szczecinie mówi się o takiej właśnie" obwodnicy od 1936 roku. Dziś na przeszkodzie stoi nieudaczność polskiej strony. Faktycznie, zmiany może przynieść wymiana ludzi władzy na mających nie więcej niż 40 lat. Bez pogonienia komuchów i solidaruchów nic się w Świnoujściu nie zmieni. Dowodów na to jest aż nadto.

Gość • Środa [05.11.2008, 16:32:34] • [IP: 195.117.222.***]

Ciekawe co ztego wyjdzie> Niejeden raz rzadowy szpadel został wbity i pokazał si e eden kaczor przy tym kopaniu i tak na doba sprawę my dalej w kolejkach

Gość • Środa [05.11.2008, 15:56:25] • [IP: 212.14.30.**]

IP. 80.54.123 Ludzie toż to sam niedoszły budowniczy poprzedniego tunelu pan Staś. Dni do otwarcia odliczał, cegiełki sprzedawał a dzisiaj co za zmiana OBWODNICA.

Gość • Środa [05.11.2008, 14:59:59] • [IP: 80.245.182.***]

Rozpoczęcie kolejnej debaty tunelowej świadczy o tym, że Żmurkiewicz uwierzył już w swoje odwołanie i SLD szykuje sie do wyborów. To, że jest to tylko zagrywka propagandowa świadczy między innymi bezdyskusyjne przyjecie do wiadomości kosztów budowy tunelu bliskich 300 milionom euro. Nie tak dawno władza upierała się, że zbuduje go za 115 mln ero i za nic w świecie nie chciała uwierzyć w realne ceny. Cena nie gra dziś już roli, ale liczy się efekt propagandowy. Liczba głupków wierzących w realizację tego projektu przez sldowców wciąż maleje. Trzeba ich zwolnić z wysiłku przekraczającego ich możliwości intelektualne i spowodować zmiany w ratuszu. Głosujcie na młodych. Komuchy i solidaruchy na drzewo!

Oglądasz 1-25 z 68
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■