POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [05.02.2023, 10:44:05] • Świnoujście

Historia Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu

Historia Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu

fot. Archiwum autora

Morska Stocznia Remontowa formalnie i prawnie rozpoczęła swą działalność na około 50 hektarowym obszarze pierwszego stycznia 1971 roku , jako samodzielna jednostka , powołana Zarządzeniem Ministra Żeglugi z 4 sierpnia 1970 roku . Budowa stoczni zaplanowana była w dwóch etapach. Pierwszy etap do roku 1976 obejmował budowę stoczni do obsługi remontów jednostek rybackich PPDiUR „Odra” , statków handlowych , jednostek specjalistycznych , oraz okrętów wojskowych . W drugim etapie do 1980 roku miał powstać zakład remontu dużych masowców , z wielkim dokiem pływającym o nośności 25 000 Mg. Niestety problemy ekonomiczne państwa , które pojawiły się w drugiej połowie lat 70-tych XX wieku uniemożliwiły realizację drugiego etapu inwestycji . W tej sytuacji , w oparciu o własne środki finansowe stoczni , konieczne było samodzielne realizowanie inwestycji , które nie zostały wykonane w pierwszym etapie , lub zrealizowane były w formie tymczasowej.

W latach 80-tych XX wieku stocznia remontowała każdego roku największą ilość statków w całej 50 letniej historii MSR. Przy nabrzeżach stało jednocześnie ponad dwadzieścia , różnego typu i wielkości jednostek pływających, zacumowanych często po trzy obok siebie, ze względu na niewystarczającą długość nabrzeży. W tym okresie w stoczni pracowało w oparciu o umowy o pracę ponad 1350 osób, a na jednym tylko największym wydziale silnikowym zatrudnionych było ponad 150 osób.

Przemiany ustrojowe w roku 1989 spowodowały utratę stałych armatorów, szczególnie z byłej NRD, z bazy floty radzieckiej, oraz armatorów z państw socjalistycznych. Z tego powodu, pierwsze lata 90-te XX wieku były dla MSR bardzo trudnym okresem. W związku z tym stocznia stanęła przed koniecznością pozyskiwania nowych armatorów z Europy zachodniej i Skandynawii. Dla zapewnienia przychodów na odpowiednim poziomie rozpoczęto również współpracę z norweskimi koncernami, w zakresie produkcji konstrukcji platform wydobywczych ropy naftowej „offshore”. Wykonywane w MSR wielkogabarytowe konstrukcje w formie gotowych modułów, służyły do budowy platform wydobywczych ropy naftowej na Morzu Północnym. W latach 90-tych w MSR S.A. wykonywano również wiele kompleksowych i bardzo skomplikowanych przebudów statków, poprzez przecięcie kadłubów, wykonanie i wstawienie nowych sekcji kadłuba, oraz nowych instalacji. Ważnym wydarzeniem w historii stoczni w tym okresie, było przekształcenie stoczni w 1991 roku , z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną kodeksu handlowego.

W okresie od 2001 roku do 2011 roku MSR S.A. dynamicznie rozwijała się poprzez realizację wielu inwestycji, w oparciu o własne finansowanie. Każdy rok działalności stocznia kończyła znacznym zyskiem netto z działalności gospodarczej, płacąc do skarbu państwa należne podatki. Przychody z budowy konstrukcji offshore dochodziły do 45% całkowitych, rocznych przychodów stoczni. W okresie tym MSR S.A. była najlepiej prosperującą stocznią, bez żadnej pomocy państwa, wśród trzech państwowych stoczni remontowych w Polsce . Dobra sytuacja finansowa pozwalała na realizację w tym okresie wielu koniecznych inwestycji, związanych z zakupami nowoczesnych urządzeń i sprzętu do działalności usługowej i produkcyjnej, oraz na realizację inwestycji budowlanych i infrastrukturalnych. Zrealizowane inwestycje zwiększały możliwości produkcyjne stoczni, podnosiły jakość wykonywanych prac, chroniły środowisko naturalne, oraz zwiększały uznanie i renomę stoczni u armatorów Europy zachodniej i kontrahentów konstrukcji „offshore”. W latach tych rozpoczęto również bardzo ważną inwestycję strategiczną , związaną z posadowieniem trzeciego , większego doku o nośności 9 000 Mg.

Wykonany został projekt budowlany i wykonawczy posadowienia doku , uzyskano wszelkie urzędowe uzgodnienia , oraz otrzymano pozwolenie na budowę. Dla utrzymania ważności pozwolenia na budowę , prowadzono w części lądowej etapową realizację tej dokowej inwestycji . W związku z tym , że przychody MSR S.A. w ponad 90 procentach pochodziły z usług i produkcji realizowanej dla kontrahentów z Europy zachodniej i Skandynawii , stocznia uczestniczyła w cyklicznych , największych targach morskich w Londynie , Hamburgu i Oslo , prezentując własną działalność , a jednocześnie promując walory gospodarcze i turystyczne Świnoujścia .

Przełomowym rokiem w pełnej sukcesów działalności MSR S.A. był rok 2012 . W drugiej połowie 2012 roku rozpoczęto proces łączenia świetnie prosperującej dotychczas MSR S.A. ze stocznią remontową Gryfia w Szczecinie, który zakończył się pierwszego października 2013 roku, przejęciem przez stocznię szczecińską całego majątku i pracowników MSR S.A. W pierwszej połowie 2012 roku bramę MSR S.A. codziennie przekraczało około 900 pracowników stoczni, oraz pracowników firm kooperujących. Rozpoczęty proces łączenia stoczni wpłynął negatywnie na wyniki i zatrudnienie już w drugim półroczu 2012.

Po przejęciu z dniem 01.10. 2013 roku MSR S.A. przez stocznię remontową Gryfia ze Szczecina , w latach 2014 – 2015 sprzedano około 27 ha terenów inwestycyjnych byłej MSR S.A., oraz sprzedano lub zlikwidowano wiele nowoczesnych urządzeń służących do realizacji procesów remontowych na statkach. W wyniku tego w MSR S.A. w Świnoujściu następował systematyczny spadek poziomu techniczno – technologicznego. Odstąpiono także od realizacji strategicznej inwestycji związanej z posadowieniem nowego doku o nośności 9 000 Mg. Kontrahenci z Norwegii , którzy przez dwadzieścia lat zlecali dla MSR S.A., jako wiodącego podwykonawcy, budowę konstrukcji offshore, mając jednocześnie swoje biura w świnoujskiej stoczni, całkowicie odeszli ze stoczni w Świnoujściu .

W kolejnych latach do 2020 roku sukcesywnie zmniejszano zatrudnienie w naszej stoczni w Świnoujściu, co negatywnie wpływało na możliwości generowania przychodów, na poziomie sprzed przejęcia przez stocznię Gryfia .

W dniu 08.10.2020 roku stocznia Gryfia ze Szczecina ogłosiła przetarg na sprzedaż zagospodarowanych terenów z budynkami i budowlami, po byłej Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu, z zastrzeżeniem, że kupujący nie będzie mógł prowadzić działalności stoczniowej na nabytym terenie stoczniowym.

Z dniem 30.11.2020 roku stocznia Gryfia ze Szczecina wypowiedziała umowy o pracę wszystkim pracownikom stoczni w Świnoujściu, zwalniając jednocześnie z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia. Tym samym od dnia 01.12.2020 roku cały majątek i specjalistyczne instalacje stoczni w Świnoujściu, pozostały bez nadzoru odpowiedzialnych pracowników i specjalistycznych służb.

W dniu 21.12.2021 roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście kupił, w ramach przysługującego mu prawa pierwokupu, zagospodarowane tereny po MSR S.A. o powierzchni ok. 20 ha, wraz z budynkami i budowlami.

W dniu 13.10.2022 roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, w oparciu o zawartą umowę, wydzierżawił tereny wraz z budynkami po MSR S.A. dla firmy Orlen Neptun II sp. z o.o. .

W dniu 11.01.2023 roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję, o pozwoleniu na rozbiórkę wszystkich obiektów budowlanych po Morskiej Stoczni Remontowej S.A. Mimo takiej decyzji, Morska Stocznia Remontowa S.A. pozostanie przez dziesiątki lat w pamięci byłych stoczniowców, oraz mieszkańców Świnoujścia, w oparciu o zdjęcia i pamiątki zgromadzone przez pracowników, w całym pięćdziesięcioletnim okresie działalności, tej zasłużonej dla miasta i kraju stoczni w Świnoujściu.

Józef Dubaniewicz


komentarzy: 63, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 63

Gość • Wtorek [14.02.2023, 09:44:03] • [IP: 5.173.170.**]

Jak ten prezio może patrzeć w lustro. To on będąc członkiem zarządu doprowadził do likwidacji Stoczni. Pamiętajcie o tym

Gość • Wtorek [07.02.2023, 00:10:44] • [IP: 31.61.178.**]

Nie do wiary, że tak mogą walczyć pispolityczni Polacy z pracowitymi i uczciwymi Polakami!! A wynik tej wojny, to zniszczenie ogromnego majątku własnego kraju! To jak we śnie, ale niestety to się stało naprawdę!

Gość • Poniedziałek [06.02.2023, 22:14:02] • [IP: 176.221.123.**]

20:48:15 Tak, są. Mianowicie okręty wojenne.

Gość • Poniedziałek [06.02.2023, 19:29:55] • [IP: 37.8.231.**]

Proponuję oddanie tych terenów rodzinom, które tam zamieszkiwały po przyjeździe do Świnoujścia. Tam wychowywały się ich dzieci. Te osoby zostały osunięte ze swoich gospodarstw i domów a w zamian otrzymały nędzne małe mieszkania w naszym mieście w spółdzielni mieszkaniowej Słowianin. Nie mogły przejąć tych zagospodarowanych przez zasiedlenie terenów i tak jak mieli to inni mieszkańcy w okolicy Ognicy, Przytoru czy Karsiborza.

Gość • Poniedziałek [06.02.2023, 19:13:57] • [IP: 176.221.122.***]

Każdy średnio rozgarnięty radny PiS , mający odrobinę honoru i wstydu za siebie , wystąpił by z tej" gromady" , po takiej tragedii zgotowanej miastu w którym mieszka, przez partię której jest członkiem . Widać jaki poziom reprezentują, nigdy nawet jednym słowem nie próbowali publicznie bronić stoczni. Zapamiętamy te jednostki przy najbliższych wyborach !!

Gość • Poniedziałek [06.02.2023, 18:22:16] • [IP: 176.221.122.***]

A kto miał pomóc w ratowaniu stoczni ten pryncypał starzec z demencją czy on w ogóle pamięta ze był taki zakład a reszta z tego nieudacznego urzędu i tych miernych urzędników wszyscy do wymiany. Na pewno to są ostatnie ich podrygi i won z areny.

Gość • Poniedziałek [06.02.2023, 15:41:23] • [IP: 37.47.190.**]

05.02.2023, 20:54:30] • [IP: 89.151.33.**] pomysł platformy obywatelskiej

Gość • Poniedziałek [06.02.2023, 14:40:20] • [IP: 89.151.36.***]

Gość • Poniedziałek [06.02.2023, 08:21:48] • [IP: 185.28.178.*] Dodaj że każdy tylko nie absolwent ZSZ...

Gość • Poniedziałek [06.02.2023, 10:11:45] • [IP: 46.231.56.**]

Teraz wszystko zrównane z ziemią. Do pierdla tych decydentów, naświetlić sprawę, jak to wszystko się potoczyło zacząc od tych peowczyków a skończyć na grubarczykach i zarębach!!. Stocznia mogła przynosić zyski.

Gość • Poniedziałek [06.02.2023, 08:29:42] • [IP: 185.28.178.*]

Pytanie do [05.02.2023, 13:43:35] • [IP: 176.221.123.***] piszesz że chodziłeś do ZSZ MSR w latach 1979-1982 do której klasy?Ja też w tych latach, klasa rurarz-tokarz, wychowawcą klasy była śp. pamięci E.Szymul.

Gość • Poniedziałek [06.02.2023, 08:21:48] • [IP: 185.28.178.*]

Każdy Polak mający nieco podstawowych informacji o powojennej historii Polski a zwłaszcza po 1989r kiedy to nastąpiła tzw. transformacja ustrojowa doskonale wie kto dokonał likwidacji przemysłu i na czyje polecenie. Teraz już jest pozamiatane, ostatni niech zgasi światło.

Gość • Niedziela [05.02.2023, 23:22:39] • [IP: 37.248.212.***]

Co z akcjami stoczni??

Gość • Niedziela [05.02.2023, 22:58:59] • [IP: 31.61.178.**]

Każdy inny odpowiedzialny prezydent nie dopuścił by do likwidacji tak wielkiej stoczni z pięćdziesięcioletnią tradycją, położonej u wrót Zachodniej Europy w morskim mieście Świnoujście! Przez ponad 150 lat za czasów niemieckich i polskich w Świnoujściu zawsze były stocznie z dokami pływającymi, gdyż to wynika z natury położenia, względów gospodarczych i militarnych! Nie potrafimy się sami rządzić, więc nic dziwnego, że ponad 200 lat byliśmy pod zaborami. Czy teraz też może nam to zagraża?

Gość • Niedziela [05.02.2023, 21:12:26] • [IP: 5.173.179.***]

Może tak taczkę pod Urząd i zaserwować przejażdżkę

Gość • Niedziela [05.02.2023, 20:54:30] • [IP: 89.151.33.**]

Osoby które zlikwidowały naszą MSR w maju przyjadą i będą się chwaliły że to oni wybudowali tunel. Może przyznadzą sobie premie lub nagrody. Najważniejszy będzie pewnie JOJO który przyczynił się do likwidacji naszej MSR.

Gość • Niedziela [05.02.2023, 20:48:15] • [IP: 89.151.33.**]

Czy są okręty nie wojskowe?

Gość • Niedziela [05.02.2023, 20:31:56] • [IP: 88.218.252.**]

oj ciemny narodzietakie glupoty otej stoczni wypisujecie ze czytac sie nie chce jezeli tak wybieracie jak rwypisujesz to do kogo macie pretensjedziekujcie TUSKOWI NIE UMIELISCIE ZAWALCZYC TO WAM TE PIJACKA STOCZNIE ZABRALI TERAZ TO MOZECIE IM NAGWIZDAC PRYWATNE TO JEST I SKONCZCIE TE UBOLEWANIA

Gość • Niedziela [05.02.2023, 20:16:47] • [IP: 185.246.208.***]

A CO Z AKCJAMI STOCZNI??WIELU Z NAS JE POSIADA, JESTESMY WSPOLWLASCICIELAMI TEGO BYLEGO PIEKNEGO ZAKLADU!!NIECH W KONCU KTORAS Z AFISZUJACYCH SIE PARTII ZADBA SKUTECZNIE O PRZENIESIENIE LOGO I NAPISU MSR NA SKWER OBOK LOGO ODRY!!DLACZEGO JESTESCIE GLUSI I SLEPI NA NASZE PROSBY!!ZARAZ ZACZNIE PUKAC DO DRZWI PO PODPIS??PANIE TETERYCZ-PRACOWAL PAN KIEDYS W STOCZNI I CALY CZAS NA TEN TEMAT MILCZY PAN JAK ZAKLETY!!NIECH SIE PAN OBUDZI WRESZCIE Z TEGO MARAZMU!!JESZCZE MACIE UKLADY Z KOMUCHAMI I POWINIEN PAN TO WYKORZYSTAC!!

Gość • Niedziela [05.02.2023, 19:38:54] • [IP: 195.140.131.***]

Pomijając wszelkie szczegóły, to że nie ma stoczni, że została zlikwidowana, to JEDEN WIELKI SKANDAL!! To coś, co nie powinno było się stać i tak naprawdę ktoś powinien rozliczyć tych, którzy stocznię wykończyli.

Gość • Niedziela [05.02.2023, 18:37:10] • [IP: 37.8.230.***]

Gość • Niedziela [05.02.2023, 17:00:48] • [IP: 157.25.106.**]A co zrobili pracownicy którzy kiedyś rzekomo komunę obalali??

Gość • Niedziela [05.02.2023, 18:22:09] • [IP: 31.61.178.**]

Poniżej jest pomyłka co do roku, nie 2022 rok, a powinno być w czerwcu 2012 rok!

Gość • Niedziela [05.02.2023, 18:18:26] • [IP: 89.151.36.**]

Gość • Niedziela [05.02.2023, 17:30:13] • [IP: 46.76.72.***]Dlaczego ubliżasz. Podziękuj ludziom ze Związków Zawodowych stoczni. Takich sobie wybraliście to skąd te pretensje.

Gość • Niedziela [05.02.2023, 18:06:41] • [IP: 31.61.178.**]

Trzeba pamiętać też o tym, że zaczęła się likwidacja naszej stoczni, jak w czerwcu 2022 roku zarząd naszej stoczni podpisał porozumienie z bankrutem Gryfia, o wzajemnej" integracji" działań handlowych i remontowych. Dwóch z zarządu naszej stoczni, górnik z małopolski i spawacz ze stettina Floating gardensu, mówili później że nie wiedzieli co podpisali, gdy Gryfia na podstawie tego" kwitu" rozpoczęła przejmowanie MSR S. A. Ci dwaj wcześniej bezrobotni, bez żadnego pojęcia o stoczni i budowie statków, zostali powołani do zarządu, gdyż nikt z kadry inżynierskiej MSR S. A. z doświadczeniem i dziesiątkami lat pracy w MSR S. A. nie zgodził się być prezesem, bo nikt rozsądny nie chciał być " rozliczany" przez zwiunski zawodowe w państwowej stoczni. Ale to kadra stoczniowa pracowała na sukcesy tej stoczni. Takie są smutne korzenie tej tragedii MSR S. A. w Świnoujściu! Na dodatek jeden z tych " spadochroniarzy" spawalnik ze stettina, aktywnie brał udział w likwidacji majątku MSR S. A., po przejściu do Gryfii!

Gość • Niedziela [05.02.2023, 17:52:04] • [IP: 176.221.122.***]

By tych szczecińskich barbarzyńców razem z tym pijackim S80 szlag trafił za tą swinoujską Stocznię a ta gruba świnia oby trafiła na rzeź!!

Gość • Niedziela [05.02.2023, 17:49:47] • [IP: 176.221.123.***]

tak Szkoła ZSZ Zasadnicza Szkoła Zawodowa Przyzakładowa to Mi kolega powiedział to praktyki były w Odrze na Stoczni tak a Szkoła Rybołówstwa Morskiego to to miała Umundurowanie Marynarskie i praktyki morskie były na statku

Oglądasz 1-25 z 63
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■